DOBRE PRAKTYKI W DIAGNOZIE PSYCHOLOGICZNEJ
W obecnej rzeczywistości edukacyjno-wychowawczej rola psychologów i poradni psychologiczno-pedagogicznych jest niezmiernie ważna. Trafność i rzetelność diagnozy jest podstawą efektywności dalszych działań, dlatego od kilku lat środowisko stara się wypracować kanon dobrych praktyk, który byłby skteczbym i użytecznym narzędziem w codziennej pracy psychologa w obszarze edukacji. Mamy nadzieję, że tegoroczna konferencja pomoże w wypracowaniu tego celu
konferencja
Dobre praktyki w diagnozie psychologicznej w obszarze edukacji
standardy dla poradni
Organizatorzy: Akademickie Centrum Psychoterapii i Rozwoju Uniwersytetu SWPS oraz Ogólnopolska Sekcja Diagnozy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
W obecnej rzeczywistości edukacyjno-wychowawczej rola psychologów i poradni psychologiczno-pedagogicznych jest niezmiernie ważna. Trafność i rzetelność diagnozy jest podstawą efektywności dalszych działań, dlatego od kilku lat środowisko stara się wypracować kanon dobrych praktyk, który byłby skutecznym i użytecznym narzędziem w codziennej pracy psychologa w obszarze edukacji. Mamy nadzieję, że tegoroczna konferencja pomoże w wypracowaniu tego celu.
Do udziału w konferencji zapraszamy dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz psychologów. Udział w konferencji jest bezpłatny. Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego.
konferencja
listopada
16-17 2017
Warszawa
Tematyka
W zmieniającej się rzeczywistości polskiej szkoły przed wszystkimi pracownikami oświaty stają nowe wyzwania. Szczególną rolę w procesie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają psychologowie poradni, których jednym z ważnych zadań jest diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów. Aby diagnoza psychologiczna była trafna i rzetelna oraz aby stanowiła odpowiedź na potrzeby rodziców, nauczycieli, wychowawców i specjalistów szkolnych, psychologów poradni, warto wyposażyć w kanon dobrych praktyk, stanowiących wsparcie w prowadzeniu procesu diagnozy.
W celu stworzenia takiego kanonu w ramach Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy PTP w 2015 roku powołano zespół psychologów, który pracował nad wstępnym projektem standardów diagnozy psychologicznej w obszarze edukacji. W lipcu 2017 Rzecznik Praw Dziecka – głęboko przekonany o sensie prowadzonych nad standardami prac – zdecydował się objąć projekt swoim patronatem a Zespół – w powiększonym decyzją RPD składzie – kontynuuje prace nad standardami.
Konferencja, adresowana do dyrektorów i psychologów poradni psychologiczno-pedagogicznych planowana jest jako forum dla dyskusji nad ostatecznym kształtem standardów diagnozy psychologicznej w edukacji. Jesteśmy przekonani, że taka forma dyskursu umożliwi stworzenie standardu realizowania usług diagnostycznych stanowiącego efektywne połączenie teoretycznych, akademickich wymogów stawianych profesjonalnej diagnozie psychologicznej z wymaganiami wynikającymi ze statutowych zadań realizowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Mamy też nadzieję, że wypracowany w toku konferencji kanon dobrych praktyk będzie dostosowany do potrzeb psychologów – praktyków i traktowany przez nich jako użyteczne narzędzie w codziennej pracy.
Progam konferencji
Dzień I (16 listopada)
9.00-10.30 – rejestracja
10.30-10.45 – powitanie uczestników
10.45-11.30 – wykład I
- Realizacja praw dziecka podczas procesu diagnozy psychologicznej
Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka
11.30-12.15 – wykład II
- Projekt standardów w edukacji
prof. dr hab. Grażyna Krasowicz – Kupis, dr Katarzyna Wiejak, dr Katarzyna Gruszczyńska, dr Agata Potapska (zespół roboczy d.s. standardów diagnozy dzieci i młodzieży w edukacji, Ogólnopolska Sekcja Diagnozy PTP)
12.15-12.40 – przerwa kawowa
12.40-14.20 – warsztaty robocze – równolegle
Podczas warsztatów omawiane będą wraz z uczestnikami propozycje standardów opisujące proces diagnozy w odniesieniu do pierwszych dwóch etapów diagnozowania
- Warsztat 1 – Etap I. Rozpoznanie problemu
- Warsztat 2 – Etap II. Planowanie diagnozy
14.20-15.20 – przerwa obiadowa
15.20-17.10 – warsztaty robocze – równolegle
Podczas warsztatów omawiane będą wraz z uczestnikami propozycje standardów opisujące proces diagnozy w odniesieniu do kolejnych dwóch etapów diagnozowania
- Warsztat 3 – Etap III. Etap badania diagnostycznego
- Warsztat 4 – Etap IV. Etap opracowania wyników diagnozy
17.10 – zakończenie pierwszego dnia konferencji
Dzień II (17 listopada)
9.00-9.45 – wykład III
- Działania zmierzające do standaryzacji pracy diagnostycznej poradni psychologiczno-pedagogicznych
Elżbieta Neroj (Departament Wychowania i Kształcenia Integracyjnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej_
9.45-10.00 – przerwa kawowa
10.00-12.00 – podsumowanie efektów prac grup warsztatowych z dnia pierwszego
12.00-12.15 – przerwa kawowa
12.15-13.45 – warsztaty robocze
Podczas warsztatów omawiane będą wraz z uczestnikami propozycje standardów opisujące proces diagnozy w odniesieniu do ostatnich dwóch etapów diagnozowania
- Warsztat 5 – Etap V. Planowanie i wdrożenie interwencji
- Warsztat 6 – Etap VI. Ocena efektów interwencji i odroczone badanie kontrolne
13.45-14.45 – przerwa obiadowa
14.45-16.00 – podsumowanie efektów prac grup warsztatowych (5 i 6)
16.00 – podsumowanie dwóch dni obrad i zakończenie konferencji
Organizatorzy
Organizatorzy
- Akademickie Centrum Psychoterapii i Rozwoju Uniwersytetu SWPS
- Ogólnopolska Sekcja Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Patronat honorowy
- Minister Edukacji Naukowej
- Rzecznik Praw Dziecka
Komitet organizacyjny
- Maja Filipiak – koordynator prac Komitetu
- Grażyna Krasowicz-Kupis
- Katarzyna Wiejak
- Katarzyna Gruszczyńska
- Agata Potapska
- Wioletta Mazurek
Komitet naukowy
- prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie - dr Katarzyna Wiejak
Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie - dr Katarzyna Gruszczyńska
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Krasnymstawie - dr Agata Potapska
Poradnia Psychologiczna w Puławach - mgr Maja Filipiak
Akademickie Centrum Psychoterapii i Rozwoju Uniwersytetu SWPS
Zgłoszenia
Konferencja dedykowana jest psychologom i dyrektorom poradni psychologiczno-pedagogicznych i jest bezpłatna dla uczestników.
Udział w konferencji możliwy jest po dokonaniu rejestracji poprzez formularz rejestracyjny i otrzymaniu potwierdzenia rezerwacji miejsca przez Organizatorów.
Limit miejsc na konferencji jest ograniczony. Prosimy zatem o możliwie szybkie zgłaszanie chęci udziału. O możliwości rezerwacji miejsca na konferencji decyduje bowiem kolejność napływania zgłoszeń.
Szanowni Państwo,
w chwili obecnej mamy wyczerpany limit miejsc na konferencję oraz limit miejsc na liście rezerwowej. Dla osób zainteresowanych przygotowaliśmy ofertę jednodniowych szkoleń, podczas których przykażemy informacje, którym dedykowana jest konferencja. Informacje na ten temat dostępne są na stronie:
http://www.acpir.swps.pl/index.php/aktualnosci1
Termin i miejsce
16-17 listopada 2017 r.
Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
Kontakt
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.