projekt naukowy
czy umiejętność radzenia sobie z emocjami
oraz motywowanie przez nagrody mogą ochronić pierwszoklasistów przed rozwinięciem niekorzystnych sposobów funkcjonowania


Okres realizacji projektu: grudzień 2018 r. – październik 2019 r.
Czy nagroda za dobre wykonanie zadania może wpływać na normalizację dysfunkcji w zakresie przetwarzania błędów? Celem badania przeprowadzanego z udziałem uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej jest uzyskanie wskazówek dla nowych metod interwencji i terapii zaburzeń związanych z kontrolą impulsów.
Założenia i metodologia
Badania pokazują, że występujące u dzieci dysfunkcje w zakresie przetwarzania błędów ulegają normalizacji jeśli wprowadzi się nagrodę za dobre wykonanie zadania oraz wzmocni kompetencje dziecka w zakresie radzenia sobie z emocjami.
Wykorzystując metodę potencjałów wywoływanych planujemy zbadać neuronalną dynamikę dysfunkcji wykonawczych i uwagi u dzieci zróżnicowanych pod względem umiejętności w zakresie przetwarzania błędów. Badania zostaną przeprowadzone wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej, wykonujących dwa zadania z czasem reakcji – w jednym z nich uczniowie będą nagradzani za dobre wykonanie a w drugim nie. Planowane jest również sprawdzenie czy procesy kontroli wykonawczej u badanych dzieci są zależne od ich umiejętności w zakresie regulacji emocji.
Zastosowana metodologia umożliwi zweryfikowanie czy zapowiedź nagrody oraz efektywniejsze radzenie sobie z emocjami spowoduje normalizację w zakresie neuronalnych i behawioralnych korelatów kontroli wykonawczej u dzieci z deficytami w zakresie przetwarzania błędów.
Otrząśnijmy się z narodowych traum i zacznijmy wreszcie szanować potrzeby naszych dzieci!
prof. Jarosław Michałowski, kierownik projektu
Użyteczność wyników
Mamy nadzieję, że projekt przyczyni się do wzbogacenia aktualnego stanu wiedzy dotyczącego czynników chroniących dzieci wykazujące dysfunkcje wykonawcze przed rozwinięciem niekorzystnych sposobów funkcjonowania. Uzyskane w toku badań wyniki mogą stanowić podstawę do opracowania nowych metod w zakresie interwencji i terapii zaburzeń związanych z kontrolą impulsów.
Zespół badawczy
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Jarosław Michałowski
kierownik projektu
psycholog, zajmuje się problematyką neuronalnych korelatów doświadczeń emocjonalnych oraz relacjami pomiędzy emocjami i procesami poznawczymi

mgr
Marta Krystkowiak-Kowalska
koordynatorka projektu
neurobiolog

mgr
Julia Bączek
psycholożka
stypendystka w projekcie
Jednostka kordynująca
Dział Badań Naukowych i Projektów
Dyrektor: Piotr Matejek
tel. 22 517 99 21
e-mail: badania@swps.edu.pl
poniedziałek-piatek: 9.00-16.00
Lokalizacja
ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
pokoje 408, 409, 410