Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
zajęcia realizowane:
forma zajęć:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo
Historia kultury popularnej w Polsce w I poł. XX wieku z perspektywy transmedialnej
naukowo-badawczy
zakończony

Historia kultury popularnejw Polsce w I poł. XX wieku z perspektywy transmedialnej

kierownik projektu
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Mirosław Filiciak

kulturoznawca

zobacz biogram
wartość projektu: 498 938 PLN
organizacja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: nauki o kulturze i religii
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 20132014201520162017

Zwoje papirusu, czcionka drukarska, kolorowy druk i elektroniczne skanery. Fonograf, gramofon, magnetofon kasetowy, odtwarzacz CD oraz iPod. Sposoby zapisywania tekstu oraz muzyki zmieniały się na przestrzeni lat. Skupiając się na pierwszej połowie XX wieku, naukowcy z Uniwersytetu SWPS badali jak technologia dostępna w danym czasie wpływała na formy i przejawy kultury popularnej w Polsce.nej Polaków i jak ta wiedza wpływa na ich decyzje wyborcze i w konsekwencji na politykę kraju.

 

projekt naukowy

 Historia kultury popularnej w Polsce 

w I poł. XX wieku z perspektywy transmedialnej

 

 

Jednostka realizująca logo swps warszawa white
Kwota dofinansowania 498 938 PLN
Jednostka finansująca NCN

Okres realizacji projektu: lipiec 2013 – lipiec 2017

 

Zwoje papirusu, czcionka drukarska, kolorowy druk i elektroniczne skanery. Fonograf, gramofon, magnetofon kasetowy, odtwarzacz CD oraz iPod. Sposoby zapisywania tekstu oraz muzyki zmieniały się na przestrzeni lat. Skupiając się na pierwszej połowie XX wieku, naukowcy z Uniwersytetu SWPS badali, jak technologia dostępna w danym czasie wpływała na formy i przejawy kultury popularnej w Polsce.

Opis projektu

Założenia

Projekt zakłada ujęcie kultury popularnej z perspektywy transmedialnej w kontekście przemian cywilizacyjnych związanych z nowoczesnością, co pozwoli spojrzeć na kulturę popularną jako zestaw powiązanych ze sobą fenomenów usytuowanych w kontekście społecznym. Tym samym oznacza to odejście od tradycyjnych, utartych konceptualizacji ufundowanych na podziale na to, co „wysokie” i to, co „niskie”, jednocześnie skoncentrowanych na wycinku kultury popularnej dającym się wpisać w pole badawcze tradycyjnych dyscyplin (np. badania literatury czy filmu) tudzież traktujących kulturę w oderwaniu od innych obszarów rzeczywistości społecznej.

Cele

  • Wypracowanie wspólnej perspektywy i warsztatu badawczego oraz podjęcie systematycznych, wieloaspektowych badań z obszaru historii polskiej kultury popularnej w pierwszej połowie XX wieku: literatury popularnej, popularnych kultur performatywnych, kina i innych mediów audiowizualnych oraz ich wzajemnych relacji;
  • Przypomnienie o rodzimej szkole badania historii kultury popularnej;
  • Stymulacja badań nad historią polskiej popkultury, integracja środowiska badawczego, popularyzacja tematu i upowszechnianiem wyników badań zgodnie z ideą Otwartej Nauki;
  • Wpisanie zapomnianego kontekstu historycznego w ramy teoretyczne pojawiające się we współczesnych polskich studiach kulturoznawczych

 

W światowych badaniach nad historią mediów od kilkunastu lat dokonuje się rewizja dotychczasowych narracji. Nasz projekt wychodzi im naprzeciw, łącząc badania archiwalne z rodzajem teoretycznej rewizyty, w ramach której korzystając ze współczesnych koncepcji ponownie interpretujemy ustalenia starszych pokoleń naukowców.

Filiciak, Mirosław kierownik projektu
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Tytuł
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Imię i nazwisko
Mirosław Filiciak
Miasto
warszawa
Dyscyplina
nauki-o-kulturze-i-religii
Specjalizacja
Medioznawca
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"dyrektor","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Humanistycznych","Nazwa odmieniona":"Instytutu Nauk Humanistycznych"}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Humanistycznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
Stanowisko
profesor uczelni
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Katedra Kultury i Medi\u00f3w","Nazwa odmieniona":"Katedry Kultury i Medi\u00f3w"}}
Instytut
Instytut Nauk Humanistycznych
Wydział
Array
Funkcja w Centrum
[]
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Mirosław Filiciakkulturoznawca

 

Wyniki projektu

Podczas projektu naukowcy zrealizowali następujące cele badawcze:

  • Przygotowali opis kultury popularnej z perspektywy transmedialnej w kontekście przemian cywilizacyjnych związanych z nowoczesnością, co pozwoliło spojrzeć na kulturę popularną jako zestaw powiązanych ze sobą fenomenów usytuowanych w kontekście społecznym.
  • Przeprowadzili analizę porównawczą historii nowoczesnej kultury popularnej w Polsce do 1939 roku z „historią powszechną” kultury popularnej co pozwoliło na lepsze zrozumienie lokalnego wariantu modernizacji i upowszechniania kultury.
  • Wykonali gruntowne kwerendy archiwalnych materiałów źródłowych dotyczących literatury brukowej, teatru popularnego, kultury filmowej i medialnej oraz przeprowadzili naukową analizę kultury masowej/popularnej.
  • Dokonali redakcji materiałów źródłowych.

Działalność edukacyjna

Projekt przyczynił się również do popularyzacji historii polskiej kultury popularnej poprzez:

  • Stworzenie szeregu narzędzi badawczych takich, jak otwarte archiwum cyfrowe historii kultury popularnej w Polsce.
  • Promocję tematu nowoczesnej kultury popularnej w Polsce do 1939 roku w międzynarodowym środowisku badaczy, poprzez organizację seminarium w ramach prestiżowej międzynarodowej konferencji naukowej i przygotowanie anglojęzycznych artykułów naukowych, jak również udział członków zespołu w międzynarodowej konferencji naukowej.
  • Stworzenie internetowej platformy zrzeszającej członków polskiego środowiska badaczy historii kultury popularnej z różnych dyscyplin.

Zespół badawczy

Filiciak, Mirosław kierownik projektu
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Tytuł
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Imię i nazwisko
Mirosław Filiciak
Miasto
warszawa
Dyscyplina
nauki-o-kulturze-i-religii
Specjalizacja
Medioznawca
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"dyrektor","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Humanistycznych","Nazwa odmieniona":"Instytutu Nauk Humanistycznych"}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Humanistycznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
Stanowisko
profesor uczelni
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Katedra Kultury i Medi\u00f3w","Nazwa odmieniona":"Katedry Kultury i Medi\u00f3w"}}
Instytut
Instytut Nauk Humanistycznych
Wydział
Array
Funkcja w Centrum
[]
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Mirosław Filiciakkulturoznawca

Lista współpracowników

  • Łukasz Biskupski
  • Justyna Jaworska
  • Michał Pabiś-Orzeszyna
  • Piotr Morawski
  • Piotr Olkusz
  • Monika Wąsik
  • Monika Rawska