zakończony
Asymetria pozytywno-negatywna w preferencjachZastosowanie ram interpretacyjnych i kontrastowego modelu podobieństwa w kształtowaniu wizerunku marki politycznej i gospodarczej
psycholog, zajmuje się analizą wpływu ram interpretacyjnych na ocenę kandydatów wyborczych i marek gospodarczych
zobacz biogram wartość projektu: 99 476 PLN
organizacja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: psychologia
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2016 2017 2018 2019
projekt naukowy
Asymetria pozytywno-negatywna w preferencjach
Zastosowanie ram interpretacyjnych i kontrastowego modelu podobieństwa w kształtowaniu wizerunku marki politycznej i gospodarczej
Jednostka realizująca

Kwota dofinansowania99 476 PLN
Jednostka finansująca
Okres realizacji projektu: 2016–2019
Codzienne doświadczenia oraz szereg badań psychologicznych i ekonomicznych pokazują, że człowiek odmiennie reaguje na informacje pozytywne i negatywne. Większość obserwacji wskazuje na tzw. efekt negatywności, polegający na tym, że silniejszy wpływ na podejmowane decyzje mają bodźce negatywne niż bodźce pozytywne o podobnej wadze. Projekt w nowatorski sposób podchodzi do efektu negatywności, analizując go z perspektywy teorii podobieństwa cech.
Założenia projektu
Kształtowanie wizerunku
Analizy z zakresu marketingu politycznego dotyczące preferencji wyborczych i oceny kandydatów wykazały, że cechy negatywne polityków w większym stopniu wpływały na ocenę kandydatów niż ich zalety. Wyniki te mają istotne znaczenie w kontekście wyboru najlepszego sposobu prezentowania kandydatów politycznych. Jednym ze sposobów kształtowania wizerunku polityka jest tzw. ramowanie (framing) polegające na aktywizowaniu w odbiorcach konkretnego sposobu postrzegania i interpretowania danej postaci czy wydarzenia.
Celem planowanego projektu jest zbadanie wpływu informacji pozytywnych i negatywnych na postrzeganie podobieństwa pomiędzy badaną marką a jej wersją idealną i tzw. anty-ideałem. Naukowcy chcą sprawdzić, w jaki sposób zmieni się ocena tego samego obiektu, gdy porównamy go z jego idealną i najgorszą wersją (np. idealny polityk i taki polityk, na którego nie chcielibyśmy zagłosować). Dodatkowo w sposób eksperymentalny będą sprawdzać, która ze strategii – dodawanie cech pozytywnych czy usuwanie cech negatywnych – jest skuteczniejszym sposobem kształtowania wizerunku marki.
Metody badawcze
Projekt wpisuje się w dziedzinę badań psychologii politycznej i psychologii zachowań konsumenckich, a analizowanymi obiektami będzie marka polityczna (kandydat polityczny) oraz marka gospodarcza. W serii eksperymentów naukowcy przeanalizują to, w jaki sposób preferencja względem określonej marki jest zależna od punktu odniesienia, a także liczby i rodzaju stosowanych cech charakteryzujących daną markę.
Użyteczność wyników
Większość dotychczasowych wyjaśnień efektu negatywności opiera się na badaniach, w których ocenie podlegały bodźce zagrażające i odwołuje się do uwarunkowań ewolucyjnych. Wyniki planowanych badań pozwolą wyjaśnić mechanizm psychologiczny efektu negatywności w kontekście oceny bodźców niezagrażających, np. oceny polityków, produktów konsumpcyjnych i innych, z którymi współczesny człowiek spotyka się na co dzień.
Rezultaty projektu przyczynią się do wzbogacenia wiedzy w dziedzinie psychologii poznawczej, politycznej i zachowań konsumenckich oraz mogą być wykorzystane w praktyce przez specjalistów zajmujących się marketingiem.
Jabłońska, Magdalena
kierownik projektu
Imię i nazwisko
Magdalena Jabłońska
Email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Psychologii Ekonomicznej i Biznesu","Nazwa odmieniona":""}}
Instytut
Instytut Psychologii
dr Magdalena Jabłońskapsycholog, zajmuje się analizą wpływu ram interpretacyjnych na ocenę kandydatów wyborczych i marek gospodarczych
Zespół badawczy
Falkowski, Andrzej
opiekun naukowy
Imię i nazwisko
Andrzej Falkowski
Email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Specjalizacja
Psycholog biznesu
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Katedra Psychologii Ekonomicznej i Biznesu","Nazwa odmieniona":"Katedry Psychologii Ekonomicznej i Biznesu"}}
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
Instytut
Instytut Psychologii
prof. dr hab. Andrzej Falkowskipsycholog biznesu