Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się. Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów
naukowo-badawczy
zakończony

Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się. Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów

Anna Wieczorek-Taraday
kierownik projektu
Anna Wieczorek-Taraday
mgr

zajmuje się neuronauką

wartość projektu: 142 000 PLN
instytucja finansująca: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej
dyscyplina: psychologia
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2013 2014 2015

projekt naukowy

Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się

Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów

Jednostka realizującalogo swps warszawa white
Kwota dofinansowania 142 000 PLN 
Jednostka finansującafundacja na rzecz nauki polskiej logo whiet

Okres realizacji projektu: 2013–2015

Społeczeństwa na świecie, w tym także w Polsce, coraz bardziej się starzeją. To rodzi wiele nowych wyzwań. Jednym z nich jest zapewnienie seniorom warunków, w których mogliby ćwiczyć sprawność intelektualną, a tym samym dłużej cieszyć się pełnym uczestnictwem w życiu prywatnym i zawodowym. Zespół pod kierownictwem mgr Anny Wieczorek-Taraday skonstruuje narzędzie, które będzie rozwijało zdolności intelektualne seniorów. Warto dodać, że to narzędzie nie tylko pożyteczne, lecz także przyjemne – gry komputerowe rozwijające pamięć i koncentrację.

Cele projektu

Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzia, które będzie rozwijało zdolności intelektualne seniorów. Będą to specjalnie zaprojektowane gry komputerowe, umożliwiające ćwiczenie pamięci i uwag, dostępne przez Internet. Każdy, kto posiada komputer lub tablet z dostępem do sieci, będzie mógł więc w dowolnej chwili ćwiczyć umysł.

Zespół mgr Wieczorek-Taraday zbada, jak gry wpływają na funkcjonowanie intelektualne seniorów oraz jakie zmiany na poziomie pracy mózgu one powodują. Użycie elektroencefalografii, nieinwazyjnej i dość wygodnej metody badania pracy mózgu, umożliwi oszacowanie zmian w funkcjonowaniu pracy tego organu po treningu.

Praktyczne korzyści wynikające z realizacji projektu to przede wszystkim dodatkowa i nowatorska wiedza o funkcjonowaniu poznawczym człowieka, plastyczności mózgu i procesów intelektualnych; a także cała masa wskazówek dotyczących tego, co można robić, aby do późnych lat zachować sprawny umysł.

Ponadto, gry, opracowane na gruncie wiedzy pochodzącej z badań naukowych, będzie można wykorzystywać także komercyjnie. Niewykluczone, że w bliskiej przyszłości taki „fitness dla mózgu” stanie się oczywistym elementem wspierania aktywności nie tylko seniorów, lecz także młodzieży i dzieci.

Starzenie się społeczeństwa stanowi ważny problem socjodemograficzny. Stymulowanie potencjału intelektualnego, które może przedłużyć okres aktywności zawodowej osób starszych, stanowi jedno z wyzwań współczesnej polityki demograficznej. Jedną z metod rozwijania zdolności intelektualnych są treningi poznawcze. Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzia rozwijającego zdolności intelektualne seniorów.

  • Wieczorek-Taraday, Anna kierownik projektu
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Imię i nazwisko
    Anna Wieczorek-Taraday
    Specjalizacja
    zajmuje się neuronauką
    Tytuł
    mgr
    mgr Anna Wieczorek-Taradayzajmuje się neuronauką
  • Zespół badawczy

  • Kołodziej, Aleksandra badaczka
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Aleksandra Kołodziej
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    psychologia
    Stanowisko
    adiunkt
    Specjalizacja
    Psycholog
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Psychologii Biologicznej","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 Neuropoznawczych - NCRC","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    Array
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Aleksandra Kołodziejpsycholożka, neurokognitywistka
  • Zuzanna Moszczyńska
    studentka psychologii na Uniwersytecie SWPS, interesuje się badaniami psychofizjologicznymi z wykorzystaniem EEG i okulografii