Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
zajęcia realizowane:
forma zajęć:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Sztuczna inteligencja i roboty – przyszłość jest teraz?

udostępnij artykuł
Sztuczna inteligencja i roboty – przyszłość jest teraz?

Sztuczna inteligencja już dawno temu przestała być motywem przewodnim dystopijnych obrazów filmowych i wkroczyła do codzienności. Uczenie maszynowe, wkraczając powoli w obszar ludzkiej kreatywności, stało się przedmiotem burzliwych dyskusji. Algorytmy uczące się zaczęły być wykorzystywane w sztuce i projektowaniu. Czy bezosobowy algorytm może konkurować z kreatywnością człowieka? Jak działa sztuczny neuron? Czym jest model pandemonium? Jak zbudować soft robota i jaki ma to związek ze sztuczną inteligencją? – odpowiedzi udzieli Wiesław Bartkowski, kierownik i współautor programu studiów podyplomowych Creative Coding, podczas Festiwalu Przemiany 2018.

festiwal

wrzesień 13-16 2018

Warszawa

Wystawa Machina Sapiens

Związki człowieka z technologią zacieśniają się, może więc czas zrozumieć, czym faktycznie jest sztuczna inteligencja i jakie są mechanizmy jej działania. Dobrą okazją jest Festiwal Przemiany i prezentowana w jego ramach wystawa „Machina Sapiens”. Autorzy, wśród nich Wiesław Bartkowski, prezentują różne oblicza sztucznej inteligencji i pokazują, jak kształtuje ona nową rzeczywistość.

Sztuczny neuron – Artificial neuron

Wiele ostatnio mówi się o uczeniu maszynowym, a w szczególności o uczeniu głębokim (ang. deep learning). Jest to proces, w którym komputer uczy się wykonywać zadania naturalne dla ludzkiego mózgu, np. rozpoznawać mowę. Czasem sztuczna inteligencja (SI) bierze górę nad człowiekiem, jak było w przypadku Lee Sedola, arcymistrza gry planszowej go.

Żeby zrozumieć, jak działa SI, trzeba wiedzieć, z czego jest zbudowana. O tym jest praca Wiesława Bartkowskiego – przedstawia ona sztuczną sieć neuronową i ukazuje mechanizmy jej działania. Oddajmy głos autorowi: „Sztuczny neuron jest funkcją matematyczną modelującą w bardzo uproszczony sposób, czasem mawia się nawet karykaturalny sposób, działanie biologicznego neuronu. To niezwykłe, że przy tak dużym uproszczeniu, sieć połączonych ze sobą sztucznych neuronów wykazuje tak złożone właściwości, jak np. wspomniane wygrywanie z człowiekiem w go”.

 

Model pandemonium

To model teoretyczny opisujący rozpoznawanie obiektów w procesie spostrzegania wzrokowego. Wykorzystuje do tego metaforę umysłu jako zbioru demonów, „nawołujących się” zgodnie z wewnętrzną hierarchią warstw. Kolejne warstwy to odpowiednio demony danych, cech, poznawcze i na końcu – demon decyzyjny. Można uznać, że model jest niejako protoplastą dzisiejszych sztucznych sieci neuronalnych uczenia głębokiego (ang. deep learning).

Model pandemonium – dziś uznawany za klasyczne dzieło w badaniach nad sztuczną inteligencją (SI) – pochodzi z pionierskich czasów badań nad sztuczną inteligencją prowadzonych w latach 50. Wtedy Oliver Gordon Selfridge, nazywany też „ojcem widzenia maszynowego”, opublikował rewolucyjny artykuł „Pandemonium: A paradigm for learning” (In Symposium on the mechanization of thought processes. London: HM Stationary Office).

Model zaproponowany przez Selffridge’a został całkowicie zignorowany przez środowisko zajmujące się badaniami nad sztuczną inteligencją, ponieważ radykalnie odbiegał on od promowanego wtedy podejścia bazującego na logice i operacjach symbolicznych. Dziś, obserwując ogromy sukces deep learnig, możemy powiedzieć, że Selfridge wyprzedził swój czas.

Centrum Nauki Kopernik, I piętro, 13-16 września

Medialab Przemiany – warsztat budowy robotów

Medialab Przemiany to warsztat dla projektantów, branży kreatywnej i naukowców, także humanistów, dający możliwość pracy z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi.

W tym roku uczestnicy będą budować wyposażone w algorytmy uczenia maszynowego „soft boty”, czyli roboty posiadające elastyczne części ciała (imitacje tkanek miękkich). Takie rozwiązania poprawiają bezpieczeństwo pracy z maszynami i zapobiegają przypadkowym urazom, np. w wyniku awarii.

Pawilon 512, 15 września, godz. 11.00-18.00

Rejestracja przez formularz »

Panel: Artysta i algorytm

Bezosobowy algorytm może konkurować z kreatywnością człowieka! Jakie są tego konsekwencje? Czy można wykorzystać to na własną korzyść?

Spotkanie jest adresowane do przedstawicieli branży kreatywnej i artystów. Wezmą w nim udział: Wiesław Bartkowski – Bohater Przemian, Annalie Berner – CIID researcher, Harshit Argawali – MIT researcher, artysta.

Kawiarnia festiwalowa, 15 września, godz. 16.30

258 wieslaw bartkowski

Wiesław Bartkowski

Projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Specjalizuje się w prowadzeniu badań i realizacji projektów na pograniczu informatyki, nauk społecznych i designu. Symuluje komputerowo i analizuje systemy techno-społeczne. Naukowo zajmuje się complex systems. Realizował badania m.in. w programie „Future and emerging technologies”. Stworzył narzędzia wykorzystywane w ONZ i West Point. Jego wizualizacje naukowe i instalacje interaktywne prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej, Galerii BOZAR, Artothek Monachium i Teatrze Nowym. Naukowo współpracował z Florida Atlantic University, Ammerman Center for Art and Technology w Connecticut, Institute for Scientific Interchange Foundation Torino, Columbia University oraz Instytutem Podstaw Informatyki PAN. Ostatnio najbardziej fascynuje go „fizyczność programowania”.

Kierownik studiów podyplomowych Creative Coding w Warszawie, wykładowca na specjalności communication design w School of Form Uniwersytetu SWPS.

Dowiedz się więcej o studiach podyplomowych Creative Coding »

Termin i miejsce

13-16 września 2018 r.

Centrum Nauki Kopernik

Wybrzeże Kościuszkowskie 20, Warszawa