Spotkania z nauką: Dzień Bezpiecznego Internetu
Jak nowe technologie wpływają na relacje? W jaki sposób zapobiegać cyberprzemocy w szkole? Jakie zagrożenia czyhają na internautów? Bezpieczeństwo w sieci to temat przewodni lutowych „Spotkań z nauką”. Warsztaty oraz wykłady odbywają się w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, obchodzonego w ponad 100 krajach. Tegoroczna edycja upłynie pod hasłem „Tworzymy kulturę szacunku w sieci”.
Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Spotkania z nauką Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach. Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiemu gronu osób.
„Spotkania z nauką” – zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) jest obchodzony z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. DBI przede wszystkim inicjuje i popularyzuje działania na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.
Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka. Hasłem tegorocznego DBI jest „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”.
W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu Uniwersytet SWPS we Wrocławiu zaprasza na cykl warsztatów poświęconych m.in. takim tematom jak odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych, relacje w świecie wirtualnym, cyberprzemocy. W części popołudniowej wydarzeń poznamy (nie)bezpieczny internet z perspektywy youtubera Rafała Jarząbka – twórcy kanału „Z dobrym słowem”, a podczas panelu dyskusyjnego – w którym udział wezmą przedstawiciele świata nauki, mediów, jednostek edukacyjnych i organizacji społecznych – spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: „Jak tworzyć kulturę szacunku w sieci?”.
Do udziału zapraszamy uczniów szkół średnich, nauczycieli oraz wszystkie osoby zainteresowane poruszaną tematyką.
Program
10.30 – 12.00 I blok warsztatowy
warsztaty dla uczniów:
- Bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci – mgr Anna Bróż | liczba miejsc – 50, sala 125
- Wirtualne znajomości – o wpływie nowych technologii na relacje – mgr Zofia Szynal | liczba miejsc – 50, sala 126
warsztaty dla nauczycieli:
- Cyberprzemoc w szkole – prewencja – mgr Magdalena Duszyńska, mgr Anna Lipnicka | liczba miejsc – 30, sala 117
12.00 – 12.15 Przerwa
12.15 – 13.45 II blok warsztatowy
warsztaty dla uczniów:
- Bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci – mgr Anna Bróż | liczba miejsc – 50, sala 125
- Wirtualne znajomości – o wpływie nowych technologii na relacje – mgr Zofia Szynal | liczba miejsc – 50, sala 126
warsztaty dla nauczycieli:
- Jak rozmawiać z uczniem w przypadku, kiedy stanie się ofiarą przemocy w sieci? – mgr Magdalena Duszyńska, mgr Anna Lipnicka | liczba miejsc – 30, sala 117
Bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci
Internet stał się dla młodych ludzi miejscem autoprezentacji i kreowania swojego wymarzonego wizerunku. Pozostawianie w sieci prywatnych treści, zarówno pod postacią zdjęć i wpisów na Facebooku, jak i w formie historii wyszukiwania, wiąże się z konsekwencjami, z których uczniowie nie zawsze zdają sobie sprawę. Korporacje dostosowujące ofertę reklamową do naszej historii odwiedzanych stron internetowych, a także potencjalni pracodawcy, mogą wykorzystywać informacje pozostawiane w sieci.
Uczestnicy uświadomią sobie, jakie rezultaty może przynieść umieszczanie zdjęć na portalach społecznościowych oraz nauczyć się zapobiegać negatywnym skutkom braku internetowej prywatności. Zapoznają się również z rezultatatami badań naukowych dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych. Do zaktywizowania uczestników wykorzystane zostaną ogólnodostępne narzędzia – smartphone’y, dzięki którym licealiści będą mogli przetestować na sobie mechanizmy pozwalające na kontrolę pozostawianych w Internecie informacji oraz uczestniczyć w dyskusji dotyczącej bliskich im tematów.
mgr Anna Bróż – psycholog. Absolwentka II Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Od siedmiu lat pracuje jako trener młodych liderów w organizacji pozarządowej, od trzech prowadzi spotkania dla uczniów w ramach Strefy Młodzieży. Interesuje się wspieraniem rozwoju osobistego i psychologią społeczną, a zwłaszcza zagadnieniami aktywności obywatelskiej oraz tym, jak człowiek i miasto wpływają na siebie wzajemnie.
Wirtualne znajomości – o wpływie nowych technologii na relacje
Messenger, Snapchat, Instagram, Tinder i wiele innych narzędzi, dzięki którym możemy poznawać nowych ludzi i się z nimi komunikować. Rozwój nowych technologii bez wątpienia zmienił bezpowrotnie nasze funkcjonowanie w świecie społecznym. Między innymi wpływa na to, jak nawiązujemy i podtrzymujemy nasze relacje z innymi ludźmi.
Jak bycie online przez większość czasu warunkuje nasze przyjaźnie czy związki romantyczne? Jakie wiążą się z tym zagrożenia? Czy internetowe relacje są uboższe od tych nawiązywanych w świecie rzeczywistym, czy są po prostu inne? O tym wszystkim porozmawiamy podczas spotkań, odwołując się przy tym do aktualnego stanu wiedzy i wyników badań naukowych.
mgr Zofia Szynal – psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, specjalizuje się w seksuologii i diagnozie psychologicznej. Wiedzę z zakresu psychoterapii zdobywa w czteroletniej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Pracuje w Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, udziela wsparcia psychologicznego podopiecznym Stowarzyszenia „Nadzieja”. Prowadzi również warsztaty psychoedukacyjne dla uczniów szkół średnich w ramach współpracy ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Cyberprzemoc w szkole – prewencja
Co uczniowie robią w sieci? Jakie niebezpieczeństwa na nich czyhają? I wreszcie: jakie są sposoby prewencji cyberprzemocy w szkole? Na te pytania prowadzące odpowiedzą na podstawie aktualnego stanu wiedzy, wyników badań naukowych oraz własnych doświadczeń. Uczestnicy:
- dowiedzą się, czym jest cyberprzepomoc i jak przed nią bronić uczniów,
- będą potrafili przeprowadzić warsztaty z uczniami na temat cyberprzemocy (np. na godzinie wychowawczej) w oparciu o materiały i wiedzę zdobytą na szkoleniu,
- zrozumieją wirtualny świat z perspektywy ucznia i będą bardziej wrażliwi na problem cyberprzemocy.
mgr Magdalena Duszyńska – psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Anną Lipnicką współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakresu cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Poznają więc przyszłych pracowników już na etapie ich edukacji, dlatego też komunikacja międzypokoleniowa w środowisku pracy, to kolejny obszar, którym zajmują się trenerki. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.
mgr Anna Lipnicka – psycholog biznesu, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Magdaleną Duszyńską współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakres cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.
Jak rozmawiać z uczniem, kiedy pada ofiarą przemocy w sieci
Co zrobić, gdy wychodzi na jaw, że uczeń jest zaangażowany w przemoc w sieci – zarówno jaki „ofiara”, jak i „oprawca”? I dlaczego te słowa są ujęte w cudzysłów? Jak w takiej sytuacji odpowiednio poprowadzić rozmowę z uczniem? I dlaczego ta pierwsza rozmowa jest tak istotna? Odpowiedzi na powyższe pytania wymagają wiedzy o cyperprzemocy oraz z dziedziny psychologii.
W pracy nauczyciela umiejętności miękkie są nieocenione, gdy uczeń cierpi, jest narażony na niebezpieczeństwo i zwraca się o pomoc. Uczestnicy poznają 10 najważniejszych zasad rozmowy interwencyjnej z uczniem zamieszanym w cyberprzemoc, wezmą także udział w symulacji rozmowy oraz otrzymają skrypty przykładowych pytań.
mgr Magdalena Duszyńska – psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Anną Lipnicką współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakresu cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Poznają więc przyszłych pracowników już na etapie ich edukacji, dlatego też komunikacja międzypokoleniowa w środowisku pracy, to kolejny obszar, którym zajmują się trenerki. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.
mgr Anna Lipnicka – psycholog biznesu, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Magdaleną Duszyńską współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakres cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.
Termin i miejsce
7 lutego 2018 r. (środa), godz. 10.30 – 13.45
Uniwersytet SWPS – Filia we Wrocławiu, ul. Ostrowskiego 30 b
Kontakt
Iga Lewicka
tel. 785 202 527
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.