Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Zaprojektować przyszłość: design spekulatywny

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/design_1.jpg

Niematerialna biżuteria bazująca na interaktywnej projekcji. Buty, które można „wyhodować” w domu ze skóry genetycznie zmodyfikowanych płaszczek. Wirówka do badań krwi wykonana z papierowego krążka i kawałka sznurka. Inteligentne mikroorganizmy w charakterze pomocy domowej. Czy to szalona wizja dalekiej przyszłości rodem z powieści science-fiction? Skądże, to projekty powstałe w duchu designu spekulatywnego, o którym podczas spotkania w ramach Strefy Kultur opowiedzą Wiesław Bartkowski z Creative Coding i Mirosław Filiciak ze School of Ideas.

Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy przesłać formularz zgłoszeniowy »

spotkanie

luty22 2017

Warszawa

Design spekulatywny zmieni świat?

Trudno pozbyć się wrażenia, że przeżywamy kryzys przyszłości. Wizje lepszego świata, budowanego przy pomocy nowych technologii, w dużej mierze się wyczerpały. Jedną z prób odpowiedzi na ten kryzys jest design spekulatywny – skoncentrowany nie tyle na przewidywaniu przyszłości, co poszukiwaniu możliwości zmiany. W trakcie spotkania opowiemy o tym, w jaki sposób design spekulatywny może zmienić codzienne funkcjonowanie ludzi i rozwiązać ich najbardziej palące problemy.

Narzędzia do projektowania przyszłości

Pokażemy także narzędzia do projektowania przyszłości – zarówno oparte na atomach, jak i bitach. Warto przy okazji podkreślić, że choć w designie spekulatywnym ważna jest refleksja na temat rozwiązań, z których korzystamy, nie chodzi tylko o nią; kluczowe jest prototypowanie przyszłości. Pomagają w tym projekty takie jak Arduino, angażujące społeczność platformy internetowe, a nawet fikcja literacka.

Interakcja ze światem cyfrowym

Ważną częścią spotkania będzie rozmowa o przyszłości interakcji ze światem cyfrowym. Moc obliczeniowa zostaje ucieleśniona w przedmiotach codziennego użytku, w przestrzeni prywatnej i publicznej. Jakie możliwości daje projektantom interakcji odejście od projektowania na ekran?

To inteligentne przedmioty reagujące na ruch, światło, dźwięk, dotyk, ciepło. Porozumiewające się z nami i środowiskiem. Prowokujące do określonych działań oraz modyfikujące nasze zachowanie. Wkomponowane w środowisko a przy tym dostosowane do naszych potrzeb. To świat bliższy, niż może się dziś wydawać. Warto więc o nim podyskutować. 

 W prostocie tkwi metoda?

Ważną dla designu spekulatywnego instytucją jest laboratorium, rozumiane jako miejsce spotkania nauki, sztuki, społecznego aktywizmu i etosu „zrób to sam”. Mimo że idea mogła rozwinąć się dzięki obniżeniu kosztów zaawansowanych urządzeń, to w designie spekulatywnym nie chodzi wyłącznie o rozwiązania high-tech.

W końcu wśród najbardziej kreatywnych rozwiązań ostatnich lat jest słynna już lampa wykonana z plastikowej butelki wypełnionej wodą i wybielaczem, która podniosła jakość życia w brazylijskich favelach, czy wirówka do badań krwi z papierowego krążka i kawałka sznurka. Podczas spotkania porozmawiamy o sprawach kluczowych dla projektowania interakcji – wpisaniu technologii w kontekst społeczny i w relacje z naszą cielesnością.

Projektowaniu przyszłości jest poświęcony III semestr School of Ideas. Studenci będą realizować eksperymentalne projekty z wykorzystaniem designu spekulatywnego, eksplorować możliwości programowania kreatywnego i zdobywać unikatowe umiejętności niezbędne w projektowaniu innowacyjnych produktów i usług.

Zobacz: studia w School of Ideas »

 

Prowadzący

 

SOI kadra bartkowski

Wiesław Bartkowski

Projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Działa na pograniczu informatyki, nauk społecznych i designu. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, gdzie stworzył specjalność „Projektowanie Interakcji Człowiek – Technologia” oraz School of Form, w której pokazuje projektantom nowy rodzaj tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką. Pasjonat dzielenia się umiejętnością programowania. Naukowo zajmuje się complex systems. Symuluje komputerowo i analizuje systemy techno-społeczne. Realizował badania m.in. w programie „Future and emerging technologies”. Twórca narzędzi wykorzystywanych w ONZ i West Point.

SOI kadra filiciak

Mirosław Filiciak

Dyrektor Instytutu Kulturoznawstwa, zajmuje się mediami i kulturą współczesną. Badał gry wideo, kierował projektami poświęconymi m.in. praktykom medialnym młodzieży i internetowym obiegom treści. Od lat współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi i biznesem. Jest współtwórcą techno-kulturowego projektu Kultura 2.0, współtworzył też pierwszy polski medialab – inicjatywę samokształceniową z pogranicza aktywizmu społecznego, sztuki i technologii.

Termin i miejsce

22 lutego 2017 r., godz. 17.30, sala S303

Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31