Zaprojektować przyszłość: design spekulatywny
Niematerialna biżuteria bazująca na interaktywnej projekcji. Buty, które można „wyhodować” w domu ze skóry genetycznie zmodyfikowanych płaszczek. Wirówka do badań krwi wykonana z papierowego krążka i kawałka sznurka. Inteligentne mikroorganizmy w charakterze pomocy domowej. Czy to szalona wizja dalekiej przyszłości rodem z powieści science-fiction? Skądże, to projekty powstałe w duchu designu spekulatywnego, o którym podczas spotkania w ramach Strefy Kultur opowiedzą Wiesław Bartkowski z Creative Coding i Mirosław Filiciak ze School of Ideas.
Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy przesłać formularz zgłoszeniowy »
spotkanie
luty22 2017
Warszawa
Design spekulatywny zmieni świat?
Trudno pozbyć się wrażenia, że przeżywamy kryzys przyszłości. Wizje lepszego świata, budowanego przy pomocy nowych technologii, w dużej mierze się wyczerpały. Jedną z prób odpowiedzi na ten kryzys jest design spekulatywny – skoncentrowany nie tyle na przewidywaniu przyszłości, co poszukiwaniu możliwości zmiany. W trakcie spotkania opowiemy o tym, w jaki sposób design spekulatywny może zmienić codzienne funkcjonowanie ludzi i rozwiązać ich najbardziej palące problemy.
Narzędzia do projektowania przyszłości
Pokażemy także narzędzia do projektowania przyszłości – zarówno oparte na atomach, jak i bitach. Warto przy okazji podkreślić, że choć w designie spekulatywnym ważna jest refleksja na temat rozwiązań, z których korzystamy, nie chodzi tylko o nią; kluczowe jest prototypowanie przyszłości. Pomagają w tym projekty takie jak Arduino, angażujące społeczność platformy internetowe, a nawet fikcja literacka.
Interakcja ze światem cyfrowym
Ważną częścią spotkania będzie rozmowa o przyszłości interakcji ze światem cyfrowym. Moc obliczeniowa zostaje ucieleśniona w przedmiotach codziennego użytku, w przestrzeni prywatnej i publicznej. Jakie możliwości daje projektantom interakcji odejście od projektowania na ekran?
To inteligentne przedmioty reagujące na ruch, światło, dźwięk, dotyk, ciepło. Porozumiewające się z nami i środowiskiem. Prowokujące do określonych działań oraz modyfikujące nasze zachowanie. Wkomponowane w środowisko a przy tym dostosowane do naszych potrzeb. To świat bliższy, niż może się dziś wydawać. Warto więc o nim podyskutować.
W prostocie tkwi metoda?
Ważną dla designu spekulatywnego instytucją jest laboratorium, rozumiane jako miejsce spotkania nauki, sztuki, społecznego aktywizmu i etosu „zrób to sam”. Mimo że idea mogła rozwinąć się dzięki obniżeniu kosztów zaawansowanych urządzeń, to w designie spekulatywnym nie chodzi wyłącznie o rozwiązania high-tech.
W końcu wśród najbardziej kreatywnych rozwiązań ostatnich lat jest słynna już lampa wykonana z plastikowej butelki wypełnionej wodą i wybielaczem, która podniosła jakość życia w brazylijskich favelach, czy wirówka do badań krwi z papierowego krążka i kawałka sznurka. Podczas spotkania porozmawiamy o sprawach kluczowych dla projektowania interakcji – wpisaniu technologii w kontekst społeczny i w relacje z naszą cielesnością.
Projektowaniu przyszłości jest poświęcony III semestr School of Ideas. Studenci będą realizować eksperymentalne projekty z wykorzystaniem designu spekulatywnego, eksplorować możliwości programowania kreatywnego i zdobywać unikatowe umiejętności niezbędne w projektowaniu innowacyjnych produktów i usług.
Zobacz: studia w School of Ideas »
Prowadzący
Wiesław Bartkowski
Projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Działa na pograniczu informatyki, nauk społecznych i designu. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, gdzie stworzył specjalność „Projektowanie Interakcji Człowiek – Technologia” oraz School of Form, w której pokazuje projektantom nowy rodzaj tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką. Pasjonat dzielenia się umiejętnością programowania. Naukowo zajmuje się complex systems. Symuluje komputerowo i analizuje systemy techno-społeczne. Realizował badania m.in. w programie „Future and emerging technologies”. Twórca narzędzi wykorzystywanych w ONZ i West Point.
Mirosław Filiciak
Dyrektor Instytutu Kulturoznawstwa, zajmuje się mediami i kulturą współczesną. Badał gry wideo, kierował projektami poświęconymi m.in. praktykom medialnym młodzieży i internetowym obiegom treści. Od lat współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi i biznesem. Jest współtwórcą techno-kulturowego projektu Kultura 2.0, współtworzył też pierwszy polski medialab – inicjatywę samokształceniową z pogranicza aktywizmu społecznego, sztuki i technologii.
Termin i miejsce
22 lutego 2017 r., godz. 17.30, sala S303
Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31