Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Uniwersytet SWPS na Transatlantyk Festival 2017

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/transatlantyk_1_2000_1316.jpg

Kto powiedział, że łóżko służy tylko do spania? A gdyby tak nie ruszając się z wygodnego posłania, wysłuchać inspirujących wykładów na najbardziej aktualne tematy, zrelaksować się przy dobrej muzyce czy obejrzeć znakomite filmy? Okazja pojawi się już niebawem – podczas Transatlantyk Festival w Łodzi. O fake newsach i postprawdzie, fenomenie Popka Monstera, sile kobiet, pozytywności w życiu i biznesie i wielu innych zagadnieniach opowiedzą podczas wykładów w ramach Łóżkoteki eksperci związani z naszym uniwersytetem. Wstęp wolny po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego.

festiwal

lipiec14-21 2017

Łódź

 

Łóżkoteka, czyli edukacja na leżąco

Edukacja wcale nie musi się ograniczać do uczelnianych murów. Wiedzę można zdobywać w tak niecodziennej oprawie jak ta, która między 14 a 21 lipca pojawi się w Pasażu Schillera. To pięćdziesiąt komfortowych łóżek, ocienionych szerokimi baldachimami, umożliwiających w pozycji leżącej wysłuchanie ciekawych wykładów. Jak co roku ich tematyka będzie mocno zróżnicowana.

Cykl wieczornych spotkań rozpocznie kulturoznawcza opowieść o tym, w jaki sposób PRL ukształtował współczesne podejście do seksu i seksualności. Nieprzypadkowo sporo uwagi poświęcimy sile kobiet i współczesnemu feminizmowi – motywem przewodnim 6. edycji festiwalu jest „Siła Kobiety – The Power Of Woman”. Opowiemy także o tym, jak wykorzystać zdobycze psychologii pozytywnej w życiu i biznesie oraz jak umiejętnie kreować swój wizerunek. Weźmiemy pod lupę fenomen Popka Monstera, Króla Albanii, ulubieńca youtuberów, a ostatnio także marketingowców, którzy pokochali jego „strategię braku strategii”. Ale to nie wszystko, postaramy się opanować niełatwą sztukę rozróżniania faktów od opinii, fałszu od prawdy, informacji od dezinformacji – to w trakcie wykładu o postprawdzie i fake newsach.

Spotkania w Łóżkotece poprowadzą wykładowcy z Uniwersytetu SWPS, eksperci w swoich dziedzinach, którzy z pasją i jednocześnie przystępnie przekazują wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości: dr Joanna Jeśman, kulturoznawczyni; dr Karol Jachymek, kulturoznawca i filmoznawca; red. Marek Kacprzak, dziennikarz; dr Michał Lutostański, socjolog, Piotr Maślak, dziennikarz; prof. Jerzy Miziołek, historyk sztuki; Piotr Maślak, dziennikarz, Agnieszka Zawadzka, psycholog i coach; Anna Werner-Maliszewska, trener biznesu i coach.

Regulamin imprezy »

Transatlantyk Festival 2017 – Siła Kobiet

Wybitne kino, setki pokazów, koncerty, inspirujące spotkania z artystami, wystawy – 14 lipca rusza w Łodzi Transatlantyk Festival. To, coś więcej niż festiwal – to artystyczna platforma, która ma budować związki między społeczeństwem, sztuką i środowiskiem i skłaniać do dyskusji na aktualne tematy. Motywem przewodnim 6. edycji jest „Siła Kobiety – The Power Of Woman”. – Świat jest w kryzysie, a w takiej sytuacji warto słuchać głosu kobiet, bo kobiety uratują świat. Dlatego chcemy złożyć im hołd – tłumaczy Jan A.P. Kaczmarek, twórca i dyrektor Transatlantyk Festival. Stąd w programie znalazło się wiele filmów wyreżyserowanych przez kobiety i o kobietach opowiadających. Co jeszcze? Retrospektywa filmów

Barbary Sass-Zdort, autorki słynnych obrazów „Pokuszenie” czy „Krzyk”. Filmowe sekcje, wśród nich najbardziej apetyczna – Kino Kulinarne. A także jedno z dziesięciu najwspanialszych kin plenerowych świata, jak określił Kino Łóżkowe amerykański serwis lifestyle’owy BuzzFeed. Festiwalowicze będą mogli w ciągu dnia, nie opuszczając komfortowych łóżek, wysłuchać wykładów ekspertów związanych z naszą uczelnią, a wieczorem zobaczyć najciekawsze filmy ostatnich miesięcy. Z kolei na amatorów kina z dreszczykiem czeka nowość – sekcja Kino Klasy B i Inne Szaleństwa. Poza tym filmy o fotografii i z fotografią w tle, kino dla najmłodszych i dziesiątki innych atrakcji, o których więcej można przeczytać na stronie Transatlantyk Festival »

transatlantyk 2 2000 1316

transatlantyk 3 2000 1316

transatlantyk 4 2000 1316

transatlantyk 5 2000 1316

Program

14 lipca, godz. 18.00(Zboczona) Historia obyczajów polskich
dr Karol Jachymek

15 lipca, godz. 18.00Design krytyczny – projektowanie na przekór 
dr Joanna Jeśman

16 lipca, godz. 18.00Być jak Beyonce. Przejawy współczesnego feminizmu 
dr Sandra Frydrysiak

17 lipca, godz. 18.00I kto Cię kupi? O tym, jak dobrze sprzedać siebie
mgr Piotr Maślak

18 lipca, godz. 18.00 – Siła pozytywnych emocji w życiu i w biznesie
mgr Mateusz Banaszkiewicz

19 lipca, godz. 18.00Popkulturowy Monster, czyli jak zostać Królem Albanii 
dr Michał Lutostański

20 lipca, godz. 18.00Jak żyć prawdziwie w świecie nieprawdziwych newsów? 
red. Marek Kacprzak

21 lipca, godz. 18.00Siła kobiet w sztuce 
prof. Jerzy Miziołek

Wykłady

(Zboczona) Historia obyczajów polskich | brak miejsc

W filmie „Z-boczona historia kina”, zrealizowanym przez Sophie Fiennes w 2006 r., słoweński filozof Slavoj Žižek na wybranych przykładach wprowadza w problematykę wzajemnych związków filmu i psychoanalizy. Wystąpienie nie będzie wprawdzie odwoływać się bezpośrednio do teorii psychoanalitycznych, niemniej jego tematem staną się wszystkie te (pozornie) nieobecne już „duchy” i „demony”, które przez lata, zwłaszcza w okresie PRL-u, wpływały na współczesny kształt obyczajowości Polaków.

Dlaczego V Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów o Pokój i Przyjaźń, który odbył się w Warszawie w 1955 r., często określany jest mianem „międzynarodowego tarła”? Do czego mógł służyć (w istocie i służył) produkowany w Polsce turystyczny aparat do masażu? Jaką wywrotową siłę niosły za sobą talie kart i ścienne kalendarze? Wreszcie, jakie czynniki przez lata wpływały na podejście Polaków do sfery seksu i seksualności? Odpowiedzi na wszystkie z tych pytań na pewno usłyszymy w czasie wykładu.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią codzienności oraz kinematografii (w szczególności polskim kinem popularnym i kinem okresu PRL-u), a także zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych oraz problematyką ciała, płci i seksualności. Naukowo interesuje się nowymi perspektywami w prowadzeniu badań historycznych z wykorzystywaniem materiałów audiowizualnych, wpływem filmu na pamięć indywidualną i zbiorową, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej (m.in. społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych, blogo- i vlogosferą czy tematyką lifestyle'u). Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013).

Od 2011 r. związany z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Członek kadry i współtwórca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Współpracuje m.in. z Filmoteką Narodową, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia poświęcone problematyce seksu w kinie polskim, analizie i interpretacji filmu, organizacji wydarzeń kulturalnych oraz szeroko definiowanej kulturze audiowizualnej.

Design krytyczny – projektowanie na przekór

Przedmioty codziennego użytku nie są tak niewinne i neutralne, jak mogłoby się wydawać. To oczywiste, że ich projektanci i producenci starają się spełnić wymagania i oczekiwania klientów. Często mówi się też o kreowaniu potrzeb klientów, szczególnie w przypadku produktów z wyższej półki. Jako świadomi konsumenci zdajemy sobie sprawę, że niektóre z kupowanych towarów mogą przyczyniać się do pogłębiania stereotypów i są nośnikami pewnych wartości czy norm kulturowych. Przykład? Choćby zastosowanie kolorów: różowe maszynki do golenia dla kobiet, niebieskie – dla mężczyzn, niebieskie balony z helem z napisem „It’s a boy”, czy tzw. męskie samochody różniące się od „damskich” na przykład wielkością i wyposażeniem wnętrza.

Design krytyczny to projektowanie przedmiotów użytkowych, które choć nigdy nie zostaną wprowadzone na rynek, mogą pełnić ważną rolę społeczną. Motywacją dla twórców jest krytyczne spojrzenie na kulturowe, ekonomiczne czy polityczne mechanizmy rządzące światem konsumpcji. Podczas spotkania porozmawiamy o tym, w jaki sposób design krytyczny może przyczynić się do zmiany sposobu myślenia i świadomości dotyczącej tego, jak kształtowana jest materialna rzeczywistość oraz jak wchodzimy z nią w relacje, szczególnie w kontekście płci.

dr Joanna Jeśman – kulturoznawczyni. Prowadzi interdyscyplinarne badania na pograniczu humanistyki i nauk o życiu. Zajmuje się wpływem medycyny i nowoczesnych biotechnologii na społeczeństwo. Naukowo interesuje się sztuką i jej rolą we współczesnym świecie, a także prospołecznymi działaniami edukacyjnymi w zakresie ekologii oraz relacji z innymi gatunkami. Jest autorką publikacji „Żywa sztuka. Wielowymiarowość bio artu w kontekście posthumanistycznym” (2015).

Współpracowała z Waag Society. Institute for Art, Science and Technology w Amsterdamie, z Uniwersytetem w Amsterdamie w ramach międzynarodowego konsorcjum „Museums, Medicine and Society oraz z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Kuratorka projektów na Festiwalu Przemiany. Należy do kadry School of Ideas Uniwersytetu SWPS, specjalności na kierunku kulturoznawstwo poświęconej projektowaniu innowacji.

Prowadzi zajęcia z zakresu studiów nad nauką, strategii emancypacyjnych, studiów nad zwierzętami oraz metodyki nauczania akademickiego dla doktorantów.

Być jak Beyonce. Przejawy współczesnego feminizmu | brak miejsc

Co oznacza dziś bycie feministką i feministą? Co podpowiadają nam kultura, sztuka i nauka? Dlaczego feminizm jest dzisiaj trendy? Czym jest popfeminizm, cyberfeminizm i postfeminizm? Jaki związek istnieje między płcią, rasą, klasą a seksualnością? A jaki pomiędzy gender, feminizmem a kapitalizmem? Pytań jest wiele, bo zagadnienie niezwykle ciekawe i wymagające dłuższego namysłu. Podczas wykładu, czerpiąc z wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej, porozmawiamy o tym, które działania można uznać za feministyczne i co oznacza performatywność płci kulturowo-społecznej. Wspólnie zastanowimy się, czym jest dla nas siła kobiet.

dr Sandra Frydrysiak – Kulturoznawczyni pracująca badawczo w obszarach gender studies oraz dance studies. Wykładowczyni w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie oraz adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Autorka książki „Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca” (2017). Współzałożycielka Nieformalnego Koła Gender Uniwersytetu SWPS. Trenerka antydyskryminacyjna. Posiada tytuły magistra stosunków międzynarodowych, socjologii oraz międzynarodowych gender studies (Uniwersytet Łódzki oraz Universidad de Oviedo). 

I kto Cię kupi? O tym, jak dobrze sprzedać siebie | brak miejsc

Sprzedajemy siebie przez całe życie. Często robimy to jednak nieumiejętnie, bo… nikt nas tego nie uczy! A przecież jest tyle sytuacji, w których chcemy się zaprezentować z jak najlepszej strony: wywołani do tablicy w szkole, w trakcie sesji egzaminacyjnej na studiach czy rozmowy o pracę, a gdy już ją zdobędziemy – podczas przedstawiania projektów, raportów, rozmów z szefem i zespołem, na konferencjach branżowych i spotkaniach firmowych. A w życiu prywatnym? Pierwsza randka, oświadczyny, albo wtedy gdy przekazujemy partnerowi informację, która może zaważyć na jego życiu: „Będziesz tatą”. Są jeszcze rozmowy z dziećmi, które zwykle w najmniej odpowiednim momencie zadają ważne i zarazem delikatne pytania. A gdzieś w tym wszystkim jesteśmy my i nasz wizerunek. Jak go umiejętnie kreować? Czy to prawda, że inni postrzegają nas inaczej niż my sami i co na to wpływa? I wreszcie, jak umiejętnie sprzedać swoje umiejętności i samego siebie?

Piotr Maślak – dziennikarz radiowy i telewizyjny, wykładowca Uniwersytetu SWPS, trener wystąpień publicznych, wystąpień medialnych, doradca ds. komunikacji. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2012 r. jest gospodarzem autorskiego programu w Tok FM – Pierwsze śniadanie w TOKu. W latach 2009-2016 tworzył programy, kierował redakcjami, prowadził programy i był reporterem w Telewizji Polskiej (magazyn Kontakt – TVP2, Kawa czy herbata? – TVP1, Wiadomości, Twoje Info – TVP INFO, Puls Polski - TVP INFO, Info Dzień – TVP INFO). Z TVP pożegnał się 12 stycznia 2016 r. Wcześniej był związany m.in. z redakcją programu Wydarzenia Telewizji Polsat oraz z programem Puls Raport w TV Puls, w którym był prowadzącym i szefem redakcji zagranicznej. Był też związany z Radiem Zet.

Siła pozytywnych emocji w życiu i w biznesie | brak miejsc

Czym jest pozytywność i do czego się przydaje? Czy doświadczanie pozytywności może zmienić życie na lepsze i poprawić jego jakość? Dlaczego psychologia pozytywna może mieć zastosowanie również w biznesie? Naukowych odpowiedzi na te pytania od ponad 20 lat poszukuje dr Barbara Fredrickson. Efektem jej badań jest teoria poszerzania umysłu i budowy zasobów osobistych (The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions). Zgodnie z nią pozytywne emocje nie tylko wywołują przyjemne samopoczucie, lecz także sprzyjają budowaniu trwałych zasobów: społecznych, psychologicznych, intelektualnych i fizycznych. To z kolei sprawia, że rosną nasze możliwości efektywnego radzenia sobie z problemami czy stresującymi sytuacjami.

mgr Mateusz Banaszkiewicz - psycholog zdrowia, konsultant HR. Absolwent psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie (specjalność: społeczma psychologia kliniczna, psychologia organizacji i zarządzania) oraz Szkoły Trenerów Biznesu w Ośrodku Pomocy i Edukacji Psychologicznej – INTRA. Obecnie doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS oraz uczestnik Studium Dialogu Motywującego przy Polskim Towarzystwie Terapii Motywującej. Współpracuje z różnymi grupami wiekowymi i zawodowymi, m.in. lekarzami, pracownikami dużych organizacji, nauczycielami, studentami i uczniami. W ramach programów prozdrowotnych dla firm prowadzi wykłady i warsztaty poświęcone radzeniu sobie ze stresem, silnej woli, zmianie nawyków, i inne. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu radzenia sobie ze stresem, rozwoju silnej wolnej i zdrowego stylu życia.

Popkulturowy Monster, czyli jak zostać Królem Albanii

Paweł Rak, stając się Popkiem Monsterem, zrobił 5 marketingowych kroków, które pozwoliły mu zostać Królem – Albanii, ale i YouTube. Zrobił to zapewne bardziej intuicyjnie niż planowo, ale za to z sukcesem! Wiedział, że nic tak nie porywa i angażuje odbiorców jak wiarygodna oraz ważna dla nich opowieść. Taka, która odwołuje się do uniwersalnych prawd i przez to trafia do wielu osób. A jeśli jeszcze opowieść odwołuje się do emocji, to sukces gwarantowany. Popek Monster świetnie się przy tym bawił, co natychmiast udzielało się jego fanom. Krótko mówiąc: Król Albanii do perfekcji opanował zasady nowoczesnego marketingu. Czego jeszcze mogą nauczyć się od Popka specjaliści budujący marki?

dr Michał Lutostański – socjolog. Zajmuje się badaniem młodzieży, subkultur oraz muzyki. Interesuje się różnicami międzypokoleniowymi oraz zróżnicowaniem wewnątrzpokoleniowym. Analizuje zachowania młodzieży na koncertach oraz wpływ muzyki na ich styl życia. Prowadzi badania konsumenckie. Współpracował z cenionymi czasopismami z zakresu marketingu i badań rynkowych. Autor publikacji „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (2015).

Jak żyć prawdziwie w świecie nieprawdziwych newsów? | brak miejsc

Fake news i postprawda – dwa słowa, które robią zawrotną karierę. Niestety, przykłady kłamliwych wiadomości, które zalały sieć w ostatnich miesiącach można mnożyć. „Papież Franciszek poparł Donalda Trumpa przed wyborami w USA”, „WikiLeaks potwierdza, że Hillary Clinton sprzedawała broń ISIS” – ilu z nas te wyssane z palca doniesienia wzięło za fakty?

Kłamliwe wiadomości mają przyciągać uwagę, szokować, dezinformować opinię publiczną. Często są wpuszczane do krwiobiegu informacyjnego, żeby zaszkodzić osobie czy instytucji. Z kolei wyrażenie postprawda opisuje świat, w którym trzymanie się obiektywnych faktów ma mniejsze znaczenie niż wyrażanie swoich emocji i osobistych przekonań. Każdy, kto tworzy własne media na portalach społecznościowych, bezwiednie może stać się powiernikiem tych, którym zależy na sianiu dezinformacji. Jak w szumie informacyjnym odróżnić fakt od opinii, prawdę od fałszu, informację od dezinformacji? Czy przed fake newsami można się w ogóle bronić? 

Marek Kacprzak – dziennikarz (Polsat News), kulturoznawca, wykładowca Uniwersytetu SWPS. Karierę dziennikarską rozpoczął w 1994 r. Od tej pory przez wiele lat był związany z Radiem Parada w Łodzi, następnie Radiem Classic (także w Łodzi), Radiem Echo w Nowym Sączu, aż w końcu z RMF FM. W 2003 r. rozpoczął karierę telewizyjną jako reporter magazynu „Uwaga” w TVN. Po roku rozpoczął pracę w redakcji TVN24 na stanowisku wydawcy. Od 2005 r., przez dwa lata, pracował w redakcji „Wydarzeń” w Polsacie na stanowisku wydawcy, a następnie prezentera. W 2007 r. odszedł z Polsatu i objął stanowisko szefa działu Kraj w „Polska The Times”. Po powstaniu kanału Polsat News w 2008 r. wrócił do stacji i rozpoczął pracę na stanowisku prowadzącego program poranny „Nowy dzień” w Polsat News. Od września 2012 r. zaczął prowadzić pasma popołudniowe i wieczorne oraz serwisy informacyjne w Polsat News. Od stycznia 2013 r. prowadzący „Wydarzenia Opinie Komentarze”.

Siła kobiet w sztuce

Łagodna, subtelna istota. Wrażliwa i dobroduszna. Czy rzeczywiście kobiety są tak delikatne, jak pozornie się wydaje? Ze sztuki wielu epok wyłania się obraz kobiety, która z kruchością ma niewiele wspólnego, a wewnętrznej siły mógłby jej pozazdrościć niejeden heros.

Wiele z nich potrafiło się okrutnie zemścić na niezbyt wiernym kochanku lub spłatać okrutnego figla. Według legendy Febila obiecała ugościć Wergiliusza, kazała mu dostać się do jej pokoju w koszu zawieszonym na linie, a potem odprawiła go z kwitkiem, nie szczędząc mu szyderstw. Z kolei Kampaspe miała dosiąść samego Arystotelesa niczym rumaka, obiecując mu słodkie pocałunki, których w rzeczywistości nie posmakował. Ale były też kobiety tak cnotliwe jak Lukrecja, rzymska heroina, która po gwałcie przez syna Tarkwiniusza Pysznego, chcąc ratować honor swój i męża, popełniła samobójstwo.

Wszystkie te postacie i kilka innych, o których będzie mowa w wykładzie, miały silne charaktery, była w nich moc i wewnętrzna siła pozwalająca na radzenie sobie z przeciwnościami losu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o kobietach, które tworzą nasz kanon kulturowy?

prof. Jerzy Miziołek – wykładowca Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował historię sztuki i archeologię śródziemnomorską na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz w Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana w Rzymie. Stypendysta m.in. The Getty Research Institute, Center for Advanced Study in the Visual Arts w Waszyngtonie, Instytutu Warburga w Londynie oraz Harvard University Center for Italian Renaissance Studies i Kunsthistorishes Institut we Florencji. Prowadzi interdyscyplinarne badania nad sztuką europejską. Współtwórca kilku filmów dokumentalnych, w których zostały zastosowane nowe technologie, m.in. 3D Studio Max 2009″; jeden z nich „Chopin wśród artystów i uczonych” doczekał się angielskiej i francuskiej wersji językowej. Autor przeszło stu pięćdziesięciu artykułów i dziewięciu książek.

Zapisy

Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy przesłać formularz zgłoszeniowy. Dostępne są łóżka 4-osobowe. W rezerwacji można zgłaszać od 1 do 4 osób. Wstęp wolny!

Termin i miejsce

14–21 lipca 2017 r., codziennie o godz. 18.00

Pasaż Schillera, ul. Piotrkowska 138/140, Łódź

Kontakt

Paulina Okuniewska
Specjalista ds. marketingu

tel. kom. +48 695 440 524
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.