Spotkania z nauką - seminarium dla nauczycieli w Gdańsku
Czy nowe technologie mogą być istotnym wsparciem edukacyjnym czy niepotrzebnym dystraktorem? Jak Internet wpływa na rozwój nastolatków? To tylko niektóre z problemów jakie omówią eksperci z Uniwersytetu SWPS podczas seminarium, które odbędzie się 21 września 2017 r. w siedzibie IX Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.
Wydarzenie adresowane jest do szeroko rozumianej społeczności szkolnej, a w szczególności dyrektorów placówek oświatowych, pedagogów szkolnych, psychologów, nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz rodziców.
„Naszym celem jest dostarczenie wiedzy oraz konkretnych umiejętności nauczycielom oraz pedagogom, aby mogli lepiej radzić sobie z napotykanymi problemami wychowawczymi” - zapewniają organizatorzy.
Projekt „Spotkania z nauką” jest dofinansowany ze środków MNiSW. Seminarium jest bezpłatne, obowiązują zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy.
Partnerem spotkania jest IX Liceum Ogólnokształcące
im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku.
„Spotkania z nauką” Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach.
Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiej publiczności, skorzystanie z kilku form i zakresów tematycznych realizowanych działań.
W ramach „Spotkań z nauką” organizujemy seminaria dla nauczycieli oraz tzw. „Dni z nauką”, podczas których nasi eksperci wprowadzają uczestników w problematykę psychologii, prawa, psychokryminalistyki, psychoseksuologii, komunikacji, grafiki oraz innych dyscyplin naukowych.
Zainteresowani mogą wziąć udział w bezpłatnych wykładach, warsztatach, prezentacjach czy wystawach. Mają również możliwość uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych, a także skorzystania z nowoczesnego sprzętu i oprogramowania komputerowego.
„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Harmonogram
8.30-9.00 – rejestracja, powitanie i rozpoczęcie seminarium
9.00-10.30 – debata | Aula 05
- Nowe technologie – możliwości czy ograniczenia pracy w szkole?
dr Katarzyna Waszyńska i mgr Michał Pozdał
10.45-12.15 – warsztaty do wyboru (blok 1)
- Psychologia pozytywna i coaching w pracy nauczyciela (sala 34)
dr Katarzyna Waszyńska - Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów (sala 305)
mgr Michał Pozdał
13.00-14.30 – warsztaty do wyboru (blok 2)
- Psychologia pozytywna i coaching w pracy nauczyciela (sala 34)
dr Katarzyna Waszyńska - Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów (sala 305)
mgr Michał Pozdał - Nowe technologie - zagrożenie czy szansa rozwoju wśród nastolatków? (sala 36)
mgr Bartosz Karcz
Opisy spotkań
Nowe technologie – możliwości czy ograniczenia pracy w szkole?
Żyjemy w czasach dynamicznych przemian, zarówno w obszarze życia społecznego jak i technologicznego. Ta zmieniająca się rzeczywistość dotyczy również współczesnej szkoły. W trakcie debaty zastanowimy czy i w jakim zakresie wdrażać nowoczesne rozwiązania do edukacji; zmieniać style nauczania a także na ile te działania będą sprzyjały innowacyjności w szkołach. Podyskutujemy również o możliwościach i ograniczeniach procesu edukacyjnego z zastosowaniem nowoczesnych technologii informatycznych.
Dr Katarzyna Waszyńska
Psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Mgr Michał Pozdał
Psychoterapeuta, seksuolog. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”, felietonista magazynu SENS. Założyciel i szef Instytutu Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prowadzi terapię osób indywidualnych, par i rodzin.
Psychologia pozytywna i coaching w pracy nauczyciela
Edukacja pozytywna ma miejsce wtedy, gdy umiemy zastosować wiedzę teoretyczną odnoszącą się do budowania zasobów u człowieka oraz zwiększania jego jakości życia w środowisku szkolnym (szeroko rozumianym). W trakcie spotkania będziemy zastanawiać się w jaki sposób możemy czerpać z odkryć psychologii pozytywnej by modyfikować rzeczywistość polskiej szkoły.
Coaching w edukacji jest “procesem rozwoju, gdzie nauczyciel, pełniący również rolę coacha, nawiązuje relację z klientem-uczniem i stymuluje go do podjęcia decyzji o rozwoju. Ważne jest, aby nauczyciel-coach posiadał szczególne kompetencje, które powodują, iż rozwój jest możliwy” (A. Brzosko). Celem zajęć będzie wskazanie jak można tę metodę pracy wykorzystać w edukacji.
Dr Katarzyna Waszyńska
Psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów
Dane są alarmujące: według raportu HBSC (Health Behaviour in School-aged Children), który przygotowuje ONZ, w Polsce zdarza się, że już 9-latki są przekonane o tym, że są zbyt grube, podobnie uważa aż 61 proc. badanych 15-latek. Ile z nich ma realny problem z dodatkowymi kilogramami? Niewiele ponad 6 proc. - twierdzą autorzy dokumentu, którego polskie opracowanie przygotował Instytut Matki i Dziecka. Podczas warsztatu prowadzący zaprezentuje powyższe badania i zobrazuje je przykładami klinicznymi z własnej praktyki.
Mgr Michał Pozdał
Psychoterapeuta, seksuolog. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”, felietonista magazynu SENS. Założyciel i szef Instytutu Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prowadzi terapię osób indywidualnych, par i rodzin.
Nowe technologie - zagrożenie czy szansa rozwoju wśród nastolatków?
Portale społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, smartfony, tablety i wiele innych udogodnień naszego obecnego świata to standardy życia wśród nastolatków. Ta rzeczywistość, być może intuicyjna i szeroko wykorzystywana przez młodzież, jednocześnie staje się miejscem nadużyć, manipulacji i wycofywania się ze świata rzeczywistego. Jak rozumieć internet, jak z niego korzystać i jak się komunikować z młodzieżą przez sieć efektywnie? Jak chronić siebie i innych przed manipulacjami w internecie? Podczas spotkania odpowiemy sobie na powyższe i inne pytania, podyskutujemy co warto przedsięwziąć, by nie tracić kontaktu z młodzieżą a wręcz wykorzystać nowe technologie do polepszenia komunikacji.
Mgr Bartosz Karcz
Psycholog, nauczyciel akademicki i naukowiec, pracuje na sopockim Wydziale Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się poradnictwem oraz szkoleniami z zakresu wspomagania rozwoju, rozwoju psychoseksualnego, komunikacji, profilaktyki zdrowia. Jest członkiem zespołu ds. rodzinnej pieczy zastępczej w gdyńskim MOPS. Współpracuje z instytucjami pomagającymi młodzieży i seniorom.
Termin i miejsce
21 września 2017 r.
IX Liceum Ogółnokształcące w Gdańsku
płk. Wilka-Krzyżanowskiego 8
80-271 Gdańsk
Kontakt
Koordynator Projektu Strefa Młodzieży w Sopocie
Anna Matuszak
tel. 58 721 46 95, kom. 694 441 727
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.