Spotkania z nauką - seminarium dla nauczycieli w Warszawie

Jak wykorzystać psychologię pozytywną i coaching w rozwoju nauczyciela? Czy nowe technologie mogą być istotnym wsparciem edukacyjnym czy niepotrzebnym dystraktorem? Jak Internet wpływa na samoocenę nastolatków? Czy znajomość mechanizmów psychologii władzy może nam pomóc w relacjach nauczyciel-uczeń i nauczyciel rodzic? To tylko niektóre z problemów jakie omówią eksperci z Uniwersytetu SWPS podczas seminarium, które odbędzie się 20 września 2017 r. w warszawskiej siedzibie uczelni.
Wydarzenie adresowane jest do szeroko rozumianej społeczności szkolnej, a w szczególności dyrektorów placówek oświatowych, pedagogów szkolnych, psychologów, nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz rodziców.
„Naszym celem jest dostarczenie wiedzy oraz konkretnych umiejętności nauczycielom oraz pedagogom, aby mogli lepiej radzić sobie z napotykanymi problemami wychowawczymi” - zapewniają organizatorzy.
Projekt „Spotkania z nauką” jest dofinansowany ze środków MNiSW. Seminarium jest bezpłatne, obowiązują zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy.
„Spotkania z nauką” Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach.
Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiej publiczności, skorzystanie z kilku form i zakresów tematycznych realizowanych działań.
W ramach „Spotkań z nauką” organizujemy seminaria dla nauczycieli oraz tzw. „Dni z nauką”, podczas których nasi eksperci wprowadzają uczestników w problematykę psychologii, prawa, psychokryminalistyki, psychoseksuologii, komunikacji, grafiki oraz innych dyscyplin naukowych.
Zainteresowani mogą wziąć udział w bezpłatnych wykładach, warsztatach, prezentacjach czy wystawach. Mają również możliwość uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych, a także skorzystania z nowoczesnego sprzętu i oprogramowania komputerowego.
„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Harmonogram
8.30-9.00 – rejestracja
9.00-10.30 – debata | sala S306
- Nowe technologie – możliwości czy ograniczenia pracy w szkole?
dr Katarzyna Waszyńska i mgr Michał Pozdał
11.00-12.30 – warsztaty do wyboru (blok 1)
- Psychologia pozytywna i coaching w pracy nauczyciela (sala S307)
dr Katarzyna Waszyńska - Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów (sala S308)
mgr Michał Pozdał - Władza w relacji nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic (sala S309)
dr Dorota Wiśniewska-Juszczak - Kiedy uczeń ma problem, czyli trudne rozmowy z naszymi podopiecznymi - jak pomóc im się otworzyć i lepiej funkcjonować w szkolnej rzeczywistości? (sala S310)
mgr Adam Zadrożny
13.00-14.30 – warsztaty do wyboru (blok 2)
- Psychologia pozytywna i coaching w pracy nauczyciela (sala S307)
dr Katarzyna Waszyńska - Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów (sala S308)
mgr Michał Pozdał - Władza w relacji nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic (sala S309)
dr Dorota Wiśniewska-Juszczak - Kiedy uczeń ma problem, czyli trudne rozmowy z naszymi podopiecznymi - jak pomóc im się otworzyć i lepiej funkcjonować w szkolnej rzeczywistości? (sala S310)
mgr Adam Zadrożny
Opisy spotkań
Nowe technologie – możliwości czy ograniczenia pracy w szkole?
Żyjemy w czasach dynamicznych przemian, zarówno w obszarze życia społecznego jak i technologicznego. Ta zmieniająca się rzeczywistość dotyczy również współczesnej szkoły. W trakcie debaty zastanowimy czy i w jakim zakresie wdrażać nowoczesne rozwiązania do edukacji; zmieniać style nauczania a także na ile te działania będą sprzyjały innowacyjności w szkołach. Podyskutujemy również o możliwościach i ograniczeniach procesu edukacyjnego z zastosowaniem nowoczesnych technologii informatycznych.
Dr Katarzyna Waszyńska
Psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Mgr Michał Pozdał
Psychoterapeuta, seksuolog. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”, felietonista magazynu SENS. Założyciel i szef Instytutu Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prowadzi terapię osób indywidualnych, par i rodzin.
Psychologia pozytywna i coaching w pracy nauczyciela
Edukacja pozytywna ma miejsce wtedy, gdy umiemy zastosować wiedzę teoretyczną odnoszącą się do budowania zasobów u człowieka oraz zwiększania jego jakości życia w środowisku szkolnym (szeroko rozumianym). W trakcie spotkania będziemy zastanawiać się w jaki sposób możemy czerpać z odkryć psychologii pozytywnej by modyfikować rzeczywistość polskiej szkoły.
Coaching w edukacji jest “procesem rozwoju, gdzie nauczyciel, pełniący również rolę coacha, nawiązuje relację z klientem-uczniem i stymuluje go do podjęcia decyzji o rozwoju. Ważne jest, aby nauczyciel-coach posiadał szczególne kompetencje, które powodują, iż rozwój jest możliwy” (A. Brzosko). Celem zajęć będzie wskazanie jak można tę metodę pracy wykorzystać w edukacji.
Dr Katarzyna Waszyńska
Psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów
Dane są alarmujące: według raportu HBSC (Health Behaviour in School-aged Children), który przygotowuje ONZ, w Polsce zdarza się, że już 9-latki są przekonane o tym, że są zbyt grube, podobnie uważa aż 61 proc. badanych 15-latek. Ile z nich ma realny problem z dodatkowymi kilogramami? Niewiele ponad 6 proc. - twierdzą autorzy dokumentu, którego polskie opracowanie przygotował Instytut Matki i Dziecka. Podczas warsztatu prowadzący zaprezentuje powyższe badania i zobrazuje je przykładami klinicznymi z własnej praktyki.
Mgr Michał Pozdał
Psychoterapeuta, seksuolog. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”, felietonista magazynu SENS. Założyciel i szef Instytutu Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prowadzi terapię osób indywidualnych, par i rodzin.
Władza w relacji nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic
Władza pojawia się między ludźmi. Co takiego się dzieje gdy pojawia się w relacji uczeń – nauczyciel, nauczyciel - rodzic. Kto ma władzę w tej relacji i jakie to powoduje konsekwencje dla „władcy” i „podwładnego”. Jak uniknąć budowania asymetrii i zachować autorytet nauczyciela. Porozmawiamy też o odpowiedzialności posiadania władzy i budowaniu współodpowiedzialności uczniów, ale też rodziców. Przećwiczymy budowanie odpowiedzialności poprzez feedback. I będziemy doskonalili umiejętność dawania informacji zwrotnych, pozwalających korygować zachowania, motywować do działania i jednocześnie wzmacniać ucznia.
Warsztat będzie miał charakter interaktywny. Uczestnicy otrzymają dawkę wiedzy na temat różnych perspektyw przyjmowanych przez osoby sprawujące i podlegające władzy. Motywem przewodnim warsztatu będzie odpowiedzialność; uczenie i dawanie odpowiedzialności. Praca w oparciu o praktyczne narzędzia dawania informacji zwrotnej w relacji uczeń – nauczyciel.
Dr Dorota Wiśniewska-Juszczak
Od 15 lat nauczyciel akademicki na Uniwersytecie SWPS. Prowadzi działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą w obszarze władzy i przywództwa. Obroniła pracę doktorską dotyczącą władzy i mechanizmów wpływu społecznego wykorzystywanych w pracy liderów. Jest certyfikowanym terapeutą Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Jest autorką artykułów naukowych oraz popularnych związanych z władzą i przywództwem (Polityka, Gazeta Wyborcza, Psychologia Społeczna). Posiada ponad 10 letnie doświadczenie w biznesie, wspierała rozwój top managmentu, średniej kadry kierowniczej oraz talentów między innymi: Rockwool, Abbott Laboratories, Dr Eris, Adamed, Solvay-Pharma, Novo Nordisk, Sanofi-Aventis, Teva Polska, Roche Polska, VBH, Nutricia, Roche Diagnostics, Scania Polska. Ma za sobą pracę z zespołami Zarządzającymi oraz indywidualne sesje z menedżerami wysokiego i średniego szczebla w organizacjach.
Kiedy uczeń ma problem, czyli trudne rozmowy z naszymi podopiecznymi - jak pomóc im się otworzyć i lepiej funkcjonować w szkolnej rzeczywistości?
Podczas warsztatu omówione zostaną najczęstsze problemy komunikacyjne, jakie pojawiają się u uczniów w kontakcie z nauczycielami, a także strategie umożliwiające uniknięcie tych problemów i radzenie sobie z nimi. Uczestnicy poznają również kilka zasad ułatwiających komunikację oraz pozwalających otworzyć i ośmielić rozmówcę.
Warsztat stworzony został na podstawie komunikacyjnych doświadczeń autorki z problemami młodzieży prosto ze szkolnych klas całej Polski, ale również zajęć i rozmów prowadzonych w tak nietypowych warunkach jak np. Przystanek Woodstock, a także doświadczeń międzykulturowych m.in. z Argentyny czy Tanzanii. Podczas spotkania mile widziane będą własne doświadczenia związane z trudnymi rozmowami z młodzieżą.
Mgr Adam Zadrożny
Absolwent psychologii Uniwersytetu SWPS. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. współpracując z Uniwersytetem SWPS jako trener prowadzący warsztaty psychoedukacyjne dla młodzieży i nauczycieli. W przyszłości chciałby zostać coachem i pomagać innym ludziom w określaniu ich celów, aby potem mogli realizować swoje marzenia. Od kilku lat intensywnie praktykuje Ashtanga yogę oraz medytację. W wolnych chwilach gra na gitarze basowej w swoim zespole rockowym, co daje mu ogromną satysfakcję i radość. W ludziach ceni sobie przede wszystkim kreatywność oraz odwagę. Uwielbia twórczość bitników, muzykę zespołu Tool i filmy Alejandro Jodorowskiego.
Termin i miejsce
20 września 2017 r.
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
Kontakt
Koordynator Projektu Strefa Młodzieży w Warszawie
Monika Śliwińska
tel. 502-599-666
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.