Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Posłuszni do bólu

float_intro: images-old/Strefa-Mlodziezy/images/Posluszni-okladka.jpg

Eksperyment Stanleya Milgrama obnażył wiele wstydliwych sekretów ludzkiej natury. Badania nad posłuszeństwem wobec autorytetu pokazały, że większość z nas jest gotowa ślepo wykonywać rozkazy, nawet jeśli godzą one w dobro drugiej osoby. Prof. Dariusz Doliński i dr Tomasz Grzyb po 50 latach powtórzyli eksperyment Milgrama. Podczas spotkania z cyklu „Uniwersytet SWPS w Empiku” psychologowie opowiedzą o zrealizowanych badaniach, uzyskanych wynikach oraz pracy nad książką „Posłuszni do bólu…”. A przede wszystkim odpowiedzą na pytanie: czy od czasów Milgrama coś się zmieniło?

Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.

spotkanie

grudzień
11 2017

Wrocław

Wykład

Czy już wszystko wiemy o człowieku: jego reakcjach, postrzeganiu świata, sposobach działania? Wbrew pozorom wiedza o naturze ludzkiej wymaga ciągłej aktualizacji. Tę tezę potwierdza najnowsza publikacja prof. dr. hab. Dariusza Dolińskiego i dr. Tomasza Grzyba pt. „Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama”.

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku amerykański psycholog Stanley Milgram przeprowadził na Uniwersytecie Yale eksperyment, którego wyniki wstrząsnęły opinią publiczną. Badania nad posłuszeństwem wobec autorytetu wykazały, że człowiek ślepo wykonuje rozkazy mimo wiedzy o ich katastrofalnych skutkach dla drugiej strony. Pół wieku po Milgramie jego eksperyment powtórzyli dwaj psychologowie: prof. Dariusz Doliński i dr Tomasz Grzyb. Ponownie podjęli wątek posłuszeństwa wobec autorytetów. Ich rozbudowany program badawczy był nastawiony na zrozumienie mechanizmów odpowiadających za wciąż szokujące zachowania ludzi.

Wnioski nie napawają optymizmem: ludzie pozostają ślepo posłuszni. Osoba posiadająca autorytet musi tylko znać sposób na wywołanie posłuszeństwa. Pewne hipotezy zostały jednak zweryfikowane przez wrocławskich psychologów, o czym szerzej opowiedzą podczas spotkania.

Prelegenci

258 dolinski

prof. dr hab. Dariusz Doliński – jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych, psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego, mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych i teorii z zakresu psychologii społecznej, szczególnie zachowań konsumenckich oraz weryfikacji technik używanych przez ludzi do tego, aby efektywnie wpływać na innych.

Redaktor naczelny „Polish Psychological Bulletin”. Publikuje w prestiżowych czasopismach, takich jak: „Journal of Personality and Social Psychology”, „Personality and Social Psychology Bulletin”, „Journal of Experimental Social Psychology” oraz „European Journal of Social Psychology”. Autor i współautor około 200 publikacji.

Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej i psychologii reklamy.

258 Tomasz Grzyb

dr Tomasz Grzyb – psycholog społeczny, adiunkt w Katedrze Psychologii Społecznej Filii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, visiting lecturer w NATO School w Oberammergau w Niemczech, konsultant przy projektach NATO dotyczących operacji psychologicznych.

Naukowo zajmuje się psychologią wpływu społecznego, technikami wpływu i propagandą. Jest współautorem replikacji słynnego eksperymentu Stanleya Milgrama, autorem oraz współautorem licznych eksperymentów terenowych. Publikował w „Psychologii społecznej”, „Polish Psychological Bulletin, „European Journal of Applied Psychology, „Journal of Applied Social Psychology”, „Social Psychological and Personality Science”. Interesuje się metodologią badań (zarówno naukowych, jak i marketingowych), historią najnowszą oraz techniką (od pralki automatycznej przez nożyce hydrauliczne do czołgu Abrams).

We wrocławskiej Filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu technik wpływu społecznego, statystyki i metodologii, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) oraz badań marketingowych.

400 posluszni okladkaKoniecznie przeczytaj tę książkę. Dowiesz się z niej, jak łatwo każdy z nas może stać się pionkiem w ręku sprawnego autorytetu, na przykład lidera politycznego czy charyzmatycznego kapłana. Wbrew uparcie powtarzanym zaklęciom o wartościach, o charakterach, które decydują o naszym postępowaniu, książka ta dowodzi, jak wielkie znaczenie ma sytuacja. Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb pokazali to po mistrzowsku. – prof. dr hab. Wiesław Łukaszewski

Termin i miejsce

11 grudnia 2017 r. (poniedziałek), godz. 18.00 – 19.00

Empik CH. Renoma, ul. Świdnicka 40, scena

Kontakt

Iga Lewicka
Specjalista ds. Marketingu i PR

tel. 71 750 72 51 | tel. kom. +48 785 202 527
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.