Spotkania z nauką. Psychologia
Kompetencje psychologiczne znajdują zastosowanie w 4000 zawodów! O praktycznym wymiarze tej fascynującej dziedziny nauki porozmawiamy w trakcie Spotkania z nauką, która będzie organizowana na Wydziale Zamiejscowym w Katowicach. W programie wydarzenia, adresowanego do uczniów szkół ponadgimnazjalnych i wszystkich osób zainteresowanych psychologią, znajdą się wykłady, warsztaty i spotkania, które poprowadzą wykładowcy z Uniwersytetu SWPS oraz praktycy związani z naszą uczelnią.
Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy »
spotkanie
grudzień14 2017
Katowice
„Spotkania z nauką” Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach.
Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiej publiczności, skorzystanie z kilku form i zakresów tematycznych realizowanych działań.
W ramach Spotkania z nauką. Dnia z psychologią, uczniowie będą mieli okazję wziąć udział w zajęciach, które pokażą praktyczne zastosowanie psychologii w różnych aspektach codziennego życia, a także dowiedzieć się więcej na temat studiowania psychologii i możliwości, jakie daje ukończenie tego kierunku studiów. Wydarzenie ma również na celu popularyzację badań naukowych oraz psychologii jako nauki.
Opieka nad uczniami
Podczas spotkań psychologicznych odpowiedzialność za uczniów spoczywa na nauczycielu, z którym uczniowie przyjechali na zajęcia. Uczniowie nadal pozostają pod nadzorem danego pedagoga, tak jak w przypadku zajęć w szkole. Nauczyciele podejmują decyzje o uczestnictwie uczniów w spotkaniach psychologicznych, przesyłając zgłoszenie.
„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Wykłady i warsztaty
Wykłady
8.20-9.50 ̶ Temperament, czyli typy reagowania na świat i ich znaczenie w życiu
– dr Damian Grabowski | wykład (aula)
10.00-11.30 – Profilaktyka zaburzeń lękowych w okresie dorastania
– Michał Pozdał | spotkanie psychologiczne (aula) – brak wolnych miejsc
11.30-13.00 – Profilaktyka zaburzeń lękowych w okresie dorastania
– Michał Pozdał | spotkanie psychologiczne (aula) – brak wolnych miejsc
Warsztaty dla uczniów, do wyboru:
8.20-9.50 – W tej rodzinie nikt nie pije – rodzina alkoholowa
– Aleksandra Żyłkowska (sala 204) – brak wolnych miejsc
8.20-9.50 – Skuteczna komunikacja
– Kamil Zieliński (sala 207)
10.00-11.20 – Psychologia miłości – o co chodzi w związku?
– Aleksandra Żyłkowska (sala 204) – brak wolnych miejsc
10.00–11.20 – Homo czy emo-sapiens – rola emocji w życiu człowieka
– Kamil Zieliński (sala 207) – brak wolnych miejsc
10.00–11.20 – Jak sprytnie wyznaczać i osiągać cele?
– Dominik Adamek (sala 111)
11.30–13.00 – W tej rodzinie nikt nie pije – rodzina alkoholowa
– Aleksandra Żyłkowska (sala 204) – brak wolnych miejsc
11.30–13.00 – Wielkie eksperymenty psychologiczne
– Kamil Zieliński (sala 207)
11.30–13.00 – Jak sprytnie wyznaczać i osiągać cele?
– Dominik Adamek (sala 111)
13.00–14.30 – Moja seksualność = moja sprawa
– Aleksandra Żyłkowska (sala 204) – brak wolnych miejsc
13.00–14.30 – Asertywna obrona przed manipulacją
– Wiktoria Liman (sala 207)
Opisy spotkań
Temperament, czyli typy reagowania na świat i ich znaczenie w życiu
Wykład przedstawia wymiary oraz typy temperamentu. Treść dotyczy odpowiedzi na pytanie dlaczego ludzie różnie reagują na pewne zdarzenia w życiu? Sytuacje trudne (takie jak porażka) u jednych wywołują bowiem chęć do działania i walki a u drugich skupianie się na własnych przeżyciach i wycofywanie się z otoczenia, u jeszcze innych na przykład poszukiwanie towarzystwa i sięganie po alkohol. Poza tym, jedne dzieci nie potrafią się skupić a inne jak najbardziej. Kolejnym pytaniem podczas wykładu interaktywnego będzie to, dlaczego nie każdy lubi sporty ekstremalne i jakim typem temperamentu należy być aby te sporty były źródłem przyjemności? Odpowiedzi będą opierały się na przeglądzie pewnych pomysłów, które znajdujemy we współczesnej psychologii różnic indywidualnych. Wykład będzie popularyzował naukę jaką jest psychologią.
dr Damian Grabowski – doktor nauk humanistycznych, psycholog, pracownik Zakładu Psychologii Zachowań Społecznych i Organizacyjnych Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS Wydziału Zamiejscowego w Katowicach. Specjalizuje się w psychologii organizacji łącząc ją z perspektywą psychologii kulturowej i międzykulturowej przeprowadza badania kultury organizacji oraz kulturowych czynników efektywności gospodarczej. Od 2001 roku zajmuje się też psychologią różnic indywidualnych, w tym psychologią temperamentu oraz charakteru. W ramach badań nad charakterem od 2008 roku pracuje nad kwestionariuszami do badania protestanckiej etyki pracy, jest Współautorem adaptacji kwestionariusza Wielowymiarowy Profil Etyki Pracy Davida Woehra i współpracowników do warunków polskich. Uczestnik konferencji ogólnopolskich i międzynarodowych. Autor 6 publikacji na temat psychologii politycznej oraz autor i współautor 35 publikacji na temat kultury organizacji i etyki pracy rozpatrywanej jako zmienna osobowościowa i kulturowa. Przygotowywał i prowadził szkolenia dla firm oraz brał udział w projektach dotyczących diagnozy stanu psychospołecznego organizacji. Jednym z problemów badanych w ramach tych projektów była innowacyjność. Wykonując te projekty pracował dla takich firm jak Polskie Sieci Energetyczne – Operator S.A., Kompania Węglowa S.A. oraz Węglokoks S.A.
Profilaktyka zaburzeń lękowych w okresie dorastania
Uczestnicy spotkania dowiedzą się m.in. jaka jest różnica między zwykłym lękiem a zaburzeniem lękowym, jak rozpoznawać u siebie i innych objawy zaburzeń takich jak np. fobia społeczna. Dowiedzą się, jaka jest granica między złością i agresją, gdzie szukać pomocy oraz jak pomóc samemu sobie i innym. Zbyt często myją ręce, liczą wszystko co popadnie, domykają drzwi i okna, boją się zasnąć i zostawać samemu w domu – lista fobii i lęków, na które cierpią młodzi ludzie tylko się wydłuża. Z roku na rok rośnie liczba nastolatków, którzy doświadczają zaburzeń psychicznych. Jednym z najpowszechniejszych jest fobia społeczna. Młodzi ludzie mają coraz częściej problemy związane z autoprezentacją, nie radzą sobie w sytuacji wystąpień publicznych, trudność sprawia im funkcjonowanie w dużej grupie rówieśników.
Michał Pozdał – psychoterapeuta, seksuolog, wykładowca Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się pracą z osobami oraz parami doświadczającymi trudności w życiu seksualnym. Od kilku lat prowadzi spotkania psychologiczne w ramach projektu Strefa Młodzieży Uniwersytetu SWPS. Miesięcznie spotyka się z około tysiącem licealistów z całej Polski, ich nauczycielami i rodzicami. Interesuje się ludzką seksualnością, we wszystkich jej aspektach, psychoterapią psychodynamiczną i systemową oraz kulturą masową.
W tej rodzinie nikt nie pije – rodzina alkoholowa
Co zrobić kiedy mój tata pije i niszczy całą rodzinę? Jak funkcjonuje młoda osoba w rodzinie alkoholowej? Czy jestem winna/y temu, że moi rodzice piją alkohol? Dlaczego moja mama umawia się z moimi koleżankami aby palić marihuanę? Wszyscy rodzice od czasu na czasu popełniają błędy. Żaden rodzic nie może być emocjonalnie otwarty przez cały czas jednak gdzie leży granica? Wiele osób ma trudne związki z rodzicami, sporo osób uświadamia sobie, że prowadzi wewnętrzną walkę, zastanawiając się, czy byli źle traktowani w przeszłości, czy też są przewrażliwieni w teraźniejszości. Jak rozmawiać z alkoholowym rodzicem? Prowadząca odpowie na wyżej postawione pytania, a także przybliży model funkcjonowania rodziny alkoholowej i wpływ osoby uzależnionej na pozostałych domowników.
Aleksandra Żyłkowska – psycholog, edukatorka seksualna, absolwentka psychologii ze specjalnością psychologia kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Ukończyła certyfikowane szkolenie z edukacji seksualnej w poradni psychologiczno-seksuologicznej Bliżej Siebie w Gdyni. Jest w trakcie czteroletniego Kursu Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii w Krakowie. Kurs posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z seksuologii klinicznej na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Pracuje w Zagłębiowskim Centrum Onkologii im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej na oddziale ogólno psychiatrycznym, a także na Uniwersytecie SWPS w ramach projektu Strefa Młodzieży. Jest w trakcie stażu w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prywatnie miłośniczka podróży.
Skuteczna komunikacja
Uczestnicy zajęć poznają kanały komunikacji (werbalne i niewerbalne) oraz podstawowe informacje na temat komunikacji indywidualnej i grupowej. W serii ćwiczeń mają okazje sprawdzić swoje umiejętności komunikowania się oraz dowiedzieć się nad czym jeszcze warto popracować. Poznają założenia dwóch modeli komunikacji - analizy transakcyjnej oraz modelu von Thuna i metody komunikacji psychologa z pacjentem, takie jak: parafraza, klaryfikacja, podsumowanie, interpretacja, konfrontacja i ilustracja.
Kamil Zieliński – psycholog, socjoterapeuta i certyfikowany trener. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Recenzent portalu Mała Psychologia. Od kilku lat współpracuje z Uniwersytetem SWPS, szkołami i przedszkolami w całej Polsce, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem biznesowym. Prowadzi konsultacje, wykłady i szkolenia psychologiczne. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Interesuje się psychologią edukacji i komunikacji, wpływem społecznym i autoprezentacją. Pasjonat jazdy na nartach, filmów Wojciecha Smarzowskiego i literatury Szczepana Twardocha.
Psychologia miłości – o co chodzi w związku?
Dlaczego niektórzy pozostają singlami, a inni mają na koncie kilkadziesiąt związków? Kiedy mija zakochanie, a zaczyna się miłość? Co znaczy związek idealny i czy taki istnieje? Czy możemy pragnąć tego, co już mamy? Kiedy kochasz i kiedy pożądasz - jakie to uczucie i jaka jest między nimi róznica różnica? Jak tworzyć szczęśliwy związek i co to oznacza? Kiedy badacz napotyka złożone zjawisko, a takim niewątpliwie jest miłość, stara się je rozłożyć na jakieś prostsze składniki, które łatwiej zrozumieć. Zasadniczymi składnikami miłości jest intymność, namiętność i zobowiązanie. Podczas warsztatu zastanowimy się nad mitem miłości romantycznej i odpowiemy na nurtujące Was pytania.
Aleksandra Żyłkowska – psycholog, edukatorka seksualna, absolwentka psychologii ze specjalnością psychologia kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Ukończyła certyfikowane szkolenie z edukacji seksualnej w poradni psychologiczno-seksuologicznej Bliżej Siebie w Gdyni. Jest w trakcie czteroletniego Kursu Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii w Krakowie. Kurs posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z seksuologii klinicznej na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Pracuje w Zagłębiowskim Centrum Onkologii im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej na oddziale ogólno psychiatrycznym, a także na Uniwersytecie SWPS w ramach projektu Strefa Młodzieży. Jest w trakcie stażu w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prywatnie miłośniczka podróży.
Homo czy emo-sapiens – rola emocji w życiu człowieka
Podczas zajęć uczestnicy uczą się lepiej rozpoznawać emocje swoje i innych ludzi (między innymi z pomocą tzw. „mapy emocji”). Dowiadują się jak i w jakim celu powstają emocje oraz jak ważną rolę odgrywają w naszym życiu. Poznają sposoby radzenia sobie ze stresem i tak zwanymi „trudnymi emocjami”. Całość osadzona jest w kontekście wypadku Phineasa Gage’a, zabiegu lobotomii i elektrowstrząsów.
Kamil Zieliński – psycholog, socjoterapeuta i certyfikowany trener. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Recenzent portalu Mała Psychologia. Od kilku lat współpracuje z Uniwersytetem SWPS, szkołami i przedszkolami w całej Polsce, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem biznesowym. Prowadzi konsultacje, wykłady i szkolenia psychologiczne. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Interesuje się psychologią edukacji i komunikacji, wpływem społecznym i autoprezentacją. Pasjonat jazdy na nartach, filmów Wojciecha Smarzowskiego i literatury Szczepana Twardocha.
Jak sprytnie wyznaczać i osiągać cele?
Podczas warsztatu rozwiniesz umiejętność wyznaczania celów. Nauczysz się, jak je formułować, żeby były łatwiejsze do osiągnięcia. Dowiesz się, co zrobić, żeby chciało się działać, chciało się chcieć. Zdobędziesz narzędzia, które pozwolą ustalić priorytety, zaplanować co i kiedy zrobić, żeby osiągnąć to, czego chcesz. Przeanalizujesz sytuację, dostępne możliwości, ocenisz szanse i zagrożenia. Przygotujesz się do działania. Nauczysz się rozpoznawać źródła trudności i niepowodzeń i poznasz sposoby przełamywania impasu, kiedy wydaje się, że już się nic nie da zrobić.
Dominik Adamek – psycholog, trener, doradca kariery, uniwersytecki pracownik naukowo-dydaktyczny. Prowadzi treningi, warsztaty i szkolenia w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i menadżerskich, budowania kariery, a także specjalistycznych umiejętności biznesowych i psychologicznych. Jako konsultant i ekspert współpracuje organizacjami, stowarzyszeniami i fundacjami w działaniach wspierających rozwój osobisty i zawodowy.
Wielkie eksperymenty psychologiczne
Uczestnicy zajęć dowiadują się co to jest „eksperyment psychologiczny”, grupa eksperymentalna i kontrolna oraz poznają największe i najciekawsze eksperymenty, między innymi takie jak: eksperyment więzienny Zimbardo, eksperyment Milgrama, test Marshmallow czy eksperyment dotyczący konformizmu Solomona Ascha. Zastanawiają się, jaka wiedza płynie z przeprowadzonych eksperymentów i jak obecnie jest wykorzystywana.
Kamil Zieliński – psycholog, socjoterapeuta i certyfikowany trener. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Recenzent portalu Mała Psychologia. Od kilku lat współpracuje z Uniwersytetem SWPS, szkołami i przedszkolami w całej Polsce, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem biznesowym. Prowadzi konsultacje, wykłady i szkolenia psychologiczne. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Interesuje się psychologią edukacji i komunikacji, wpływem społecznym i autoprezentacją. Pasjonat jazdy na nartach, filmów Wojciecha Smarzowskiego i literatury Szczepana Twardocha.
Moja seksualność = moja sprawa
Czym jest gender? Co to seksualność i jak ją odczuć? Czy seksualność to coś wstydliwego? Dlaczego wiele rzeczy zabrania się? Czy mogę wybrać orientację seksualną? Czy bycie lesbiją/gejem jest ok? Jak społeczeństwo wzmacnia kształtowanie się stereotypowych ról płciowych? Czy mogą podobać mi się tak samo mężczyźni jak i kobiety? Dlaczego wielu ludzi twierdzi, że homoseksualność jest chorobą? Czym jest tożsamość seksualna? Dlaczego niektórzy mężczyźni chcą być kobietami i odwrotnie? Powyższe pytania często nie znajdują jasnych i klarownych odpowiedzi. Podczas warsztatu chcemy zaznajomić młodzież z pojęciami takimi jak: seksualność, tożsamość płciowa, tożsamość seksualna i orientacja psychoseksualna. Omówiony zostanie proces kształtowania się orientacji psychoseksualnej, a także kwestię stereotypów i mitów, które panują w naszej kulturze. Prowadząca opowie skąd się wziął heterocentryzm i jak on wpłynął na inne orientacje psychoseksualne.
Aleksandra Żyłkowska – psycholog, edukatorka seksualna, absolwentka psychologii ze specjalnością psychologia kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Ukończyła certyfikowane szkolenie z edukacji seksualnej w poradni psychologiczno-seksuologicznej Bliżej Siebie w Gdyni. Jest w trakcie czteroletniego Kursu Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii w Krakowie. Kurs posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z seksuologii klinicznej na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Pracuje w Zagłębiowskim Centrum Onkologii im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej na oddziale ogólno psychiatrycznym, a także na Uniwersytecie SWPS w ramach projektu Strefa Młodzieży. Jest w trakcie stażu w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prywatnie miłośniczka podróży.
Asertywna obrona przed manipulacją
Z manipulacją spotykamy się wszędzie, zarówno negocjując z rodzicami godzinę powrotu do domu, robiąc zakupy w galerii handlowej, oglądając reklamy, czy w politykę i mediach. Aby móc bronić się przed negatywnym wpływem innym osób, należy dobrze poznać zjawisko manipulacji, najczęstsze techniki jakich używają manipulatorzy i sposoby, które mogą pomóc nam się przed nimi obronić. Najbardziej skuteczną techniką obrony przed manipulacją okazuje się być asertywność, która nie raniąc innych, daje nam możliwość stanowczego odmówienia oraz zadbania o swoje granice.
Wiktoria Liman – Katowicach. W jej kręgu zainteresowań są psychologia reklamy, marketing, PR oraz wszelkiego rodzaju umiejętności miękkie, swoją przyszłość wiąże ze światem biznesu. Prowadzi warsztaty dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Aktywnie uczestniczy w życiu akademickim, jest przewodniczącą samorządu studenckiego, a także zajmuje się wolontariatem.
Kontakt
Patrycja Paczyńska-Jasińska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 32 750 60 84, tel. kom. +48 785 202 511
Lokalizacja
Uniwersytet SWPS
Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9