Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Spotkania z nauką: Dzień Bezpiecznego Internetu

float_intro: images-old/2015/studentka.jpg

Jak nowe technologie wpływają na relacje? W jaki sposób zapobiegać cyberprzemocy w szkole? Jakie zagrożenia czyhają na internautów? Bezpieczeństwo w sieci to temat przewodni lutowych „Spotkań z nauką”. Warsztaty oraz wykłady odbywają się w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, obchodzonego w ponad 100 krajach. Tegoroczna edycja upłynie pod hasłem „Tworzymy kulturę szacunku w sieci”.

Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.

Spotkania z nauką

luty7 2018

Wrocław

Spotkania z nauką Uniwersytetu SWPS

„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach. Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiemu gronu osób.

logo mnisw

„Spotkania z nauką” – zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

 

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) jest obchodzony z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. DBI przede wszystkim inicjuje i popularyzuje działania na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka. Hasłem tegorocznego DBI jest „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”.

W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu Uniwersytet SWPS we Wrocławiu zaprasza na cykl warsztatów poświęconych m.in. takim tematom jak odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych, relacje w świecie wirtualnym, cyberprzemocy. W części popołudniowej wydarzeń poznamy (nie)bezpieczny internet z perspektywy youtubera Rafała Jarząbka – twórcy kanału „Z dobrym słowem”, a podczas panelu dyskusyjnego – w którym udział wezmą przedstawiciele świata nauki, mediów, jednostek edukacyjnych i organizacji społecznych – spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: „Jak tworzyć kulturę szacunku w sieci?”.

Do udziału zapraszamy uczniów szkół średnich, nauczycieli oraz wszystkie osoby zainteresowane poruszaną tematyką.

Program

10.30 – 12.00 I blok warsztatowy

warsztaty dla uczniów:

warsztaty dla nauczycieli:

12.00 – 12.15 Przerwa

12.15 – 13.45 II blok warsztatowy

warsztaty dla uczniów:

warsztaty dla nauczycieli:

Bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci

Internet stał się dla młodych ludzi miejscem autoprezentacji i kreowania swojego wymarzonego wizerunku. Pozostawianie w sieci prywatnych treści, zarówno pod postacią zdjęć i wpisów na Facebooku, jak i w formie historii wyszukiwania, wiąże się z konsekwencjami, z których uczniowie nie zawsze zdają sobie sprawę. Korporacje dostosowujące ofertę reklamową do naszej historii odwiedzanych stron internetowych, a także potencjalni pracodawcy, mogą wykorzystywać informacje pozostawiane w sieci.

Uczestnicy uświadomią sobie, jakie rezultaty może przynieść umieszczanie zdjęć na portalach społecznościowych oraz nauczyć się zapobiegać negatywnym skutkom braku internetowej prywatności. Zapoznają się również z rezultatatami badań naukowych dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych. Do zaktywizowania uczestników wykorzystane zostaną ogólnodostępne narzędzia – smartphone’y, dzięki którym licealiści będą mogli przetestować na sobie mechanizmy pozwalające na kontrolę pozostawianych w Internecie informacji oraz uczestniczyć w dyskusji dotyczącej bliskich im tematów.

mgr Anna Bróż – psycholog. Absolwentka II Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Od siedmiu lat pracuje jako trener młodych liderów w organizacji pozarządowej, od trzech prowadzi spotkania dla uczniów w ramach Strefy Młodzieży. Interesuje się wspieraniem rozwoju osobistego i psychologią społeczną, a zwłaszcza zagadnieniami aktywności obywatelskiej oraz tym, jak człowiek i miasto wpływają na siebie wzajemnie.

Wirtualne znajomości – o wpływie nowych technologii na relacje

Messenger, Snapchat, Instagram, Tinder i wiele innych narzędzi, dzięki którym możemy poznawać nowych ludzi i się z nimi komunikować. Rozwój nowych technologii bez wątpienia zmienił bezpowrotnie nasze funkcjonowanie w świecie społecznym. Między innymi wpływa na to, jak nawiązujemy i podtrzymujemy nasze relacje z innymi ludźmi.

Jak bycie online przez większość czasu warunkuje nasze przyjaźnie czy związki romantyczne? Jakie wiążą się z tym zagrożenia? Czy internetowe relacje są uboższe od tych nawiązywanych w świecie rzeczywistym, czy są po prostu inne? O tym wszystkim porozmawiamy podczas spotkań, odwołując się przy tym do aktualnego stanu wiedzy i wyników badań naukowych.

mgr Zofia Szynal – psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, specjalizuje się w seksuologii i diagnozie psychologicznej. Wiedzę z zakresu psychoterapii zdobywa w czteroletniej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Pracuje w Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, udziela wsparcia psychologicznego podopiecznym Stowarzyszenia „Nadzieja”. Prowadzi również warsztaty psychoedukacyjne dla uczniów szkół średnich w ramach współpracy ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.

Cyberprzemoc w szkole – prewencja

Co uczniowie robią w sieci? Jakie niebezpieczeństwa na nich czyhają? I wreszcie: jakie są sposoby prewencji cyberprzemocy w szkole? Na te pytania prowadzące odpowiedzą na podstawie aktualnego stanu wiedzy, wyników badań naukowych oraz własnych doświadczeń. Uczestnicy:

  • dowiedzą się, czym jest cyberprzepomoc i jak przed nią bronić uczniów,
  • będą potrafili przeprowadzić warsztaty z uczniami na temat cyberprzemocy (np. na godzinie wychowawczej) w oparciu o materiały i wiedzę zdobytą na szkoleniu,
  • zrozumieją wirtualny świat z perspektywy ucznia i będą bardziej wrażliwi na problem cyberprzemocy.

mgr Magdalena Duszyńska – psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Anną Lipnicką współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakresu cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Poznają więc przyszłych pracowników już na etapie ich edukacji, dlatego też komunikacja międzypokoleniowa w środowisku pracy, to kolejny obszar, którym zajmują się trenerki. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.

mgr Anna Lipnicka – psycholog biznesu, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Magdaleną Duszyńską współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakres cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.

Jak rozmawiać z uczniem, kiedy pada ofiarą przemocy w sieci

Co zrobić, gdy wychodzi na jaw, że uczeń jest zaangażowany w przemoc w sieci – zarówno jaki „ofiara”, jak i „oprawca”? I dlaczego te słowa są ujęte w cudzysłów? Jak w takiej sytuacji odpowiednio poprowadzić rozmowę z uczniem? I dlaczego ta pierwsza rozmowa jest tak istotna? Odpowiedzi na powyższe pytania wymagają wiedzy o cyperprzemocy oraz z dziedziny psychologii.

W pracy nauczyciela umiejętności miękkie są nieocenione, gdy uczeń cierpi, jest narażony na niebezpieczeństwo i zwraca się o pomoc. Uczestnicy poznają 10 najważniejszych zasad rozmowy interwencyjnej z uczniem zamieszanym w cyberprzemoc, wezmą także udział w symulacji rozmowy oraz otrzymają skrypty przykładowych pytań.

mgr Magdalena Duszyńska – psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Anną Lipnicką współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakresu cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Poznają więc przyszłych pracowników już na etapie ich edukacji, dlatego też komunikacja międzypokoleniowa w środowisku pracy, to kolejny obszar, którym zajmują się trenerki. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.

mgr Anna Lipnicka – psycholog biznesu, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Wraz z Magdaleną Duszyńską współtworzy projekt FLOW Szkolenia, w ramach którego współpracują z ośrodkami edukacyjnymi. Przeprowadziły razem około 400 warsztatów w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szkolą kadrę nauczycielską, uczniów oraz ich rodziców z zakres cyberprzemocy, nowych mediów, social media. Ukończyły Szkołę Trenerów Biznesu Moderator we Wrocławiu. Współpracowały m.in. z: Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS, Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy, Empikiem w Renomie, Uniwersytetem Dzieci.

Termin i miejsce

7 lutego 2018 r. (środa), godz. 10.30 – 13.45

Uniwersytet SWPS – Filia we Wrocławiu, ul. Ostrowskiego 30 b

Kontakt

Iga Lewicka

tel. 785 202 527
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.