Spotkania z nauką: Psychologia
Czym jest intuicja i czy warto jej ufać? Co mówi o nas nasza skóra? Czy to, co publikujemy na swój temat w internecie, może być dla nas niebezpieczne? Jak wykorzystać wiedzę psychologiczną w codziennym życiu? Zapraszamy na wykłady i warsztaty w ramach cyklu Spotkania z nauką. Poznacie najnowsze wyniki badań naukowych oraz najważniejsze teorie psychologiczne, a podczas zajęć laboratoryjnych zapoznacie się z kuluarami prowadzenie badań psychologicznych oraz wykorzystywanymi w nich narzędziami i sprzętami.
Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Spotkania z nauką Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach. Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiemu gronu osób.
„Spotkania z nauką” – zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Program
13 lutego 2018 r.
BLOK I
9.30-11.00 – zajęcia laboratoryjne
- GSR – czyli co „mówi” nasza skóra? (sala 117) – Zespół badawczy | brak miejsc
9.30-11.00 – warsztaty
- Trening kreatywności (sala 120) – mgr Zofia Szynal | brak miejsc
- Bezpieczeństwo w Internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci (sala 125) – mgr Anna Bróż | brak miejsc
- Jak radzić sobie ze stresem? (sala 126) – mgr Tomasz Delikat | brak miejsc
11.00-11.15 – przerwa
BLOK II
11.00-11.15 – zajęcia laboratoryjne
- GSR – czyli co „mówi” nasza skóra? (sala 117) – Zespół badawczy | brak miejsc
- Prezentacja badań psychologicznych (sala 9) – dr Jakub Traczyk | brak miejsc
11.15-12.45 – warsztaty
- Obraz ciała a relacje i zdrowie (sala 120) – mgr Zofia Szynal | brak miejsc
- Bezpieczeństwo w Internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci (sala 125) – mgr Anna Bróż | brak miejsc
- Jak radzić sobie ze stresem? (sala 126) – mgr Anna Bróż | brak miejsc
11.15-12.00 – wykład
- Czy warto ufać intuicji? (sala 127) – dr Agata Sobków
12.45-13.00 – przerwa
BLOK III
13.00-14.30 – zajęcia laboratoryjne
- GSR – czyli co „mówi” nasza skóra? (sala 117) – Zespół badawczy | brak miejsc
13.00-14.30 – wykład
- Dlaczego mamy niezdrowe relacje z pieniędzmi i co z tym możemy zrobić? (sala 127) – dr hab. Agata Gąsiorowska, prof. Uniwersytetu SWPS
14 lutego 2018 r.
BLOK I
9.30-11.00 – spotkanie psychologiczne
- Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania (sala 45)
– mgr Michał Pozdał | brak miejsc
9.30-11.00 – zajęcia laboratoryjne
- GSR – czyli co „mówi” nasza skóra? (sala 117) – Zespół badawczy | brak miejsc
9.30-11.00 – warsztaty
- Trening kreatywności (sala 125) – mgr Zofia Szynal | brak miejsc
- Bezpieczeństwo w Internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w sieci (sala 126) – mgr Anna Bróż | brak miejsc
11.00-11.15 – przerwa
BLOK II
11.15-12.45 – spotkanie psychologiczne
- Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania (sala 45)
– mgr Michał Pozdał | brak miejsc
11.15-12.45 – zajęcia laboratoryjne
- GSR – czyli co „mówi” nasza skóra? (sala 117) – Zespół badawczy | brak miejsc
11.15-12.45 – warsztaty
- Obraz ciała a relacje i zdrowie (sala 125) – mgr Zofia Szynal | brak miejsc
- Jak radzić sobie ze stresem? (sala 126) – mgr Tomasz Delikat | brak miejsc
11.15-12.45 – wykład
- Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama (sala 127) – dr Tomasz Grzyb | brak miejsc
12.45-13.00 – przerwa
BLOK III
13.00-14.30 – zajęcia laboratoryjne
- GSR – czyli co „mówi” nasza skóra? (sala 117) – Zespół badawczy | brak miejsc
13.00-14.30 – wykład
- Czym są emocje? (sala 127) – mgr Zofia Szynal
GSR – czyli co „mówi” nasza skóra?
Aparatura do pomiaru reakcji skórno-galwanicznej (SCR) umożliwia nieinwazyjną rejestrację aktywacji autonomicznego układu nerwowego. Wykorzystując tę metodę w badaniach, psychologowie mogę mierzyć pobudzenie organizmu w odpowiedzi na różne bodźce, np. zdjęcia przedstawiające niebezpieczeństwa. Metoda jest wykorzystywana m.in. w badaniach nad emocjami, podejmowaniem decyzji lub kłamstwem. Podczas warsztatu przedstawione zostaną podstawy pomiaru reakcji skóro-galwanicznej. Dodatkowo, uczestnicy będą mogli osobiście przetestować sprzęt wykorzystywany w eksperymentalnych badaniach psychologicznych.
Zespół badawczy – mgr Iga Lewicka oraz studenci z Koła Naukowego Synergia (Kamil Szymański, Jakub Serek).
Prezentacja badań psychologicznych
Psychologia to nauka o ludziach. I właśnie po to, by o ludziach dowiedzieć się jak najwięcej psychologowie konstruują i prowadzą badania psychologiczne. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję poznać kilka klasycznych badaniach z obszaru psychologii społecznej i poznawczej, takich jak m.in. test utajonych skojarzeń czy zadanie Stroopa. A to wszystko nie tylko w teorii, ale również w praktyce, każdy uczestnik, bowiem będzie miał okazję wziąć udział w faktycznym badaniu.
Czas trwania zajęć: 45 min.
W godz. 11.15-12.45 zorganizowane będą dwie tury zajęć po 45 min. Jednorazowo w zajęciach udział wziąć może 10 osób.
dr Jakub Traczyk – psycholog biznesu, adiunkt na II Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się badaniami z obszaru percepcji, oceny i podejmowania zachowań ryzykownych, a także procesów uwagowych oraz świadomości bodźców afektywnych.
Trening kreatywności
Kreatywność to zdolność do tworzenia czegoś nowego i wartościowego. Człowiek kreatywny to taki, który jest w stanie generować pomysły, które czynią nasz świat lepszym, bardziej prawdziwym lub piękniejszym. Trening kreatywności ma na celu pobudzanie i rozwijanie zdolności generowania nowych i wartościowych pomysłów, rozwiązywania problemów, a przy tym stanowi doskonała okazję do poznania siebie i możliwości swojego umysłu. W trakcie spotkania przedstawione zostaną także badania naukowe nad kreatywnością. Uczestnicy warsztatu będą mieli szansę poćwiczyć płynność, giętkość i oryginalność myślenia biorąc udział w szeregu specjalnie dobranych ćwiczeń i zadań, zarówno indywidualnych i grupowych.
mgr Zofia Szynal – psycholog (absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu), specjalizuje się w seksuologii i diagnozie psychologicznej. Wiedzę z zakresu psychoterapii zdobywa w czteroletniej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Przyjmuje pacjentów w Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, udziela wsparcia psychologicznego podopiecznym Stowarzyszenia „Nadzieja”. Prowadzi również warsztaty psychoedukacyjne dla uczniów szkół średnich w ramach współpracy ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Obraz ciała a relacje i zdrowie
Społeczna nobilitacja atrakcyjności fizycznej powoduje, że współczesne kobiety i mężczyźni – chcąc dorównać tym wzorcom – koncentrują się na własnym wyglądzie i rozpoczynają niekończącą się pogoń za niedostępnym (z reguły poprawionym w programach graficznych) pięknem. Obowiązujący kanon pięknych i szczupłych, a coraz częściej wręcz chudych ludzi, wywołuje frustrację i może być przyczyną rozwoju zaburzeń odżywiania się. Uczestnicy warsztatu wezmą udział w dyskusji na temat różnych kanonów piękna, dowiedzą się jak piękno kształtowane jest przez ewolucje, oraz co nauka mówi o tym, jak obraz ciała wpływa na relacje interpersonalne i zdrowie psychiczne.
mgr Zofia Szynal – psycholog (absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu), specjalizuje się w seksuologii i diagnozie psychologicznej. Wiedzę z zakresu psychoterapii zdobywa w czteroletniej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Przyjmuje pacjentów w Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, udziela wsparcia psychologicznego podopiecznym Stowarzyszenia „Nadzieja”. Prowadzi również warsztaty psychoedukacyjne dla uczniów szkół średnich w ramach współpracy ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Bezpieczeństwo w Internecie – odpowiedzialna autoprezentacja w Sieci
Rozwój technologiczny, jaki możemy dziś obserwować już dawno przybrał charakter kuli śnieżnej, a wszechobecność Internetu doprowadziła do stanu permanentnego zalogowania. Internet stał się dla młodych ludzi miejscem autoprezentacji i kreowania swojego wymarzonego wizerunku. Pozostawianie w Internecie treści prywatnych, zarówno pod postacią zdjęć i wpisów na Facebooku, jak i w formie historii wyszukiwania, wiąże się z konsekwencjami, z których uczniowie nie zawsze zdają sobie sprawę. Korporacje dostosowujące ofertę reklamową do naszej historii odwiedzanych stron internetowych, a także potencjalni pracodawcy, mogą wykorzystywać pozostawiane przez nas w sieci informacje.
Uczestnicy spotkania będą mogli uświadomić sobie, jakie rezultaty może przynieść umieszczanie zdjęć na portalach społecznościowych oraz nauczyć się, jak zapobiegać negatywnym skutkom braku internetowej prywatności. Przedstawione zostaną również rezultaty badań naukowych dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych. Podczas spotkania do zaktywizowania uczestników wykorzystane zostaną ogólnodostępne narzędzia – smartfony, dzięki którym licealiści będą mogli na sobie przetestować mechanizmy pozwalające na kontrolę pozostawianych przez nas w internecie informacji oraz uczestniczyć w dyskusji dotyczącej bliskich im tematów.
mgr Anna Bróż – psycholog, absolwentka II Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Od siedmiu lat jest trenerem młodych liderów w organizacji pozarządowej, od trzech prowadzi spotkania dla uczniów w ramach Strefy Młodzieży. Interesuje się wspieraniem rozwoju osobistego i psychologią społeczną, a zwłaszcza zagadnieniami aktywności obywatelskiej oraz tym, jak człowiek i miasto wpływają na siebie wzajemnie.
Jak radzić sobie ze stresem?
Życie obfituje w sytuacje wyzwalające podwyższony poziom napięcia emocjonalnego, czyli stres. Szkoła nie jest wyjątkiem – źródłem stresu może być ciągłe dokonywanie ocen, wywierana presja, kontrola, rywalizacja, konflikty interpersonalne itp. Lekki poziom stresu sprzyja wydolności i skuteczności działania, ale jego nadmiar – poziom, czas trwania - staje się destrukcyjny. Zdarza się, że stres bywa tak intensywny, że nie pozwala cieszyć się życiem, obniża jego jakość, nie pozwala osiągać celów, a nawet całkowicie paraliżuje. Tylko jak do tego nie dopuścić i wygrać tą nierówną walkę? Uczestnicy spotkania – w oparciu o wyniki badań naukowych - zaznajomią się z psychologicznymi uwarunkowaniami stresu, dowiedzą się jakie są skutki stresu długofalowego oraz przećwiczą podstawowe techniki redukowania napięcia związanego ze stresem.
mgr Tomasz Delikat – ukończył psychologię ze specjalnością w psychologii biznesu na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Doświadczenie zdobywał prowadząc szkolenia m.in. w ogólnopolskim projekcie Uniwersytetu SWPS ‘Strefa Młodzieży’. Na gruncie profesjonalnym najbardziej interesują go psychologia społeczna oraz psychologia transportu.
Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania
Okres dorastania to czas pierwszych miłości. Niestety nie zawsze są one szczęśliwe. Te nieudane mogą nawet prowadzić do pojawienia się zaburzeń nastroju czy myśli samobójczych. Pierwsze związki w okresie dorastania zostają w pamięci na całe życie i tworzą swoista matrycę doświadczeń. Dlatego ważne jest aby rozmawiać na ten temat z młodymi ludźmi, wskazać to na co powinni zwracać uwagę.
mgr Michał Pozdał – psychoterapeuta, seksuolog, wykładowca Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się pracą z osobami oraz parami doświadczającymi trudności w życiu seksualnym. Od kilku lat prowadzi spotkania psychologiczne w ramach projektu Strefa Młodzieży Uniwersytetu SWPS. Miesięcznie spotyka się z około tysiącem licealistów z całej Polski, ich nauczycielami i rodzicami. Interesuje się ludzką seksualnością, we wszystkich jej aspektach, psychoterapią psychodynamiczną i systemową oraz kulturą masową.
Czy warto ufać intuicji?
Podczas wykładu dowiemy się, czym z punktu widzenia współczesnej psychologii jest intuicja. Poprzez naukowe „szkiełko i oko” spojrzymy m.in. na mechanizmy związane z nagłym olśnieniem oraz utajonym (nieświadomym) uczeniem się. Dowiemy się też, skąd biorą się podświadome przeczucia i w jakich sytuacjach możemy im zaufać. Poznamy także ciemną stronę intuicji, czyli błędy na jakie możemy być narażeni, gdy zbytnio jej zaufamy. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną zarówno przykłady „z życia wzięte”, najważniejsze teorie psychologiczne, jak i wyniki najnowszych badań naukowych. Uczestnicy spotkania będą także mieli okazję doświadczyć działania swojej intuicji oraz sprawdzić, w jakim stopniu ich przeczucia są trafne.
dr Agata Sobków – adiunkt w Katedrze Psychologii Poznawczej i Różnic Indywidualnych oraz współpracownik Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi przy Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Naukowo zajmuje się badaniem mechanizmów intuicji, a także roli wyobrażeń, emocji oraz zdolności numerycznych w percepcji i podejmowaniu ryzyka. Brała udział w trzech międzynarodowych szkołach dla doktorantów, uczestniczyła w licznych konferencjach krajowych i zagranicznych. Obroniła z wyróżnieniem pracę doktorską, otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także kierowała grantem PRELUDIUM finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki. Jest też współautorką kilku publikacji.
Czas trwania wykładu: 45 min.
W drugiej części bloku zapraszamy do wysłuchania nagrania wykładu „Wytrwałość i efektywność w działaniu, czyli jak skutecznie realizować cele” - dr Ewy Jarczewskiej-Gerc.
Dlaczego mamy niezdrowe relacje z pieniędzmi i co z tym możemy zrobić?
W czasie spotkania uczestnicy dowiedzą się, jak ludzie podejmują decyzje finansowe, i na czym polegają najpowszechniejsze pułapki i błędy. W oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych z obszaru psychologii społecznej i ekonomicznej dowiedzą się także, jak pieniądze mogą wpływać na relacje międzyludzkie i na podejmowane przez nas działania, dlaczego czasem ten wpływ jest pozytywny – a czasem wręcz przeciwnie, i czy trzeba umieć posługiwać się pieniędzmi, żeby zachowywać się „zgodnie z ich zasadami”. Będą mieli także możliwość sprawdzenia, jakie są ich postawy wobec pieniędzy w porównaniu do innych Polaków.
dr hab. Agata Gąsiorowska, prof. Uniwersytetu SWPS – jest doktorem psychologii i zarządzania i doktorem habilitowanym psychologii, pracuje jako profesor nadzwyczajny w Katedrze Psychologii Ekonomicznej II Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, jest także prodziekanem ds nauki w tym Wydziale. Jest skarbnikiem międzynarodowego stowarzyszenia The International Association for Research in Economic Psychology i redaktorem naczelnym czasopisma naukowego Psychologia Ekonomiczna. Jej podstawowe zainteresowania naukowe obejmują pogranicze psychologii ekonomicznej i społecznej, a szczególnie psychologię pieniędzy i nierefleksyjne zachowania konsumenckie, oraz metodologię badań społecznych. Interesuje się tym, do jakich celów - poza kupowaniem - ludzie wykorzystują pieniądze oraz w jaki sposób mogą one zmieniać ludzkie funkcjonowanie. Bada również indywidualne różnice w zakresie postaw wobec pieniędzy.
Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku amerykański psycholog, Stanley Milgram, przeprowadził eksperyment, który wystawił na próbę naturę ludzką. Jego badania nad posłuszeństwem wobec autorytetu uznawane są za jedne z najważniejszych w historii rozwoju psychologii. Pół wieku później polscy psychologowie – prof. Dariusz Doliński i dr Tomasz Grzyb – wykorzystując paradygmat Milgrama, zrealizowali najbardziej rozbudowany od czasu jego eksperymentów program badawczy nastawiony na zrozumienie mechanizmów odpowiadających za wciąż nas szokujące zachowania ludzi. W trakcie wykładu dr Tomasz Grzyb opowie o zrealizowanych badaniach, uzyskanych wynikach, pracy nad książką, a przede wszystkim odpowie na pytanie: czy od czasów badań Milgrama coś się zmieniło?
dr Tomasz Grzyb – psycholog społeczny, adiunkt w Katedrze Psychologii Społecznej Filii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, visiting lecturer w NATO School w Oberammergau w Niemczech, konsultant przy projektach NATO dotyczących operacji psychologicznych. Naukowo zajmuje się psychologią wpływu społecznego, technikami wpływu i propagandą. Jest współautorem replikacji słynnego eksperymentu Stanleya Milgrama, autorem oraz współautorem licznych eksperymentów terenowych. Publikował w Psychologii społecznej, Polish Psychological Bulletin, European Journal of Applied Psychology, Journal of Applied Social Psychology, Social Psychological and Personality Science. Interesuje się metodologią badań (zarówno naukowych, jak i marketingowych), historią najnowszą oraz techniką (od pralki automatycznej przez nożyce hydrauliczne do czołgu Abrams).
Czym są emocje?
Czym są emocje, jak je rozróżniać i jak przewidywać zachowanie z nimi związane? Czy ekspresja emocji jest uniwersalna kulturowo? Po co właściwie potrzebne są nam emocje i jak to możliwe, że smutek czy złość nam służą? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas wykładu na temat emocji. Uczestnicy poznają wyniki badań nad ekspresją emocji i otrzymają porcję akademickiej wiedzy psychologicznej, którą nauczą się wykorzystywać w codziennym życiu.
mgr Zofia Szynal – psycholog (absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu), specjalizuje się w seksuologii i diagnozie psychologicznej. Wiedzę z zakresu psychoterapii zdobywa w czteroletniej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Przyjmuje pacjentów w Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, udziela wsparcia psychologicznego podopiecznym Stowarzyszenia „Nadzieja”. Prowadzi również warsztaty psychoedukacyjne dla uczniów szkół średnich w ramach współpracy ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Termin i miejsce
13-14 lutego 2018 r. (wtorek i środa), godz. 9.30-14.30
Uniwersytet SWPS – Filia we Wrocławiu, ul. Ostrowskiego 30 b
Kontakt
Iga Lewicka
tel. 785 202 527
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.