Polski film animowany – gdzie jest i dokąd zmierza?
Historia polskiej animacji na dobre rozpoczęła się po II wojnie światowej, chociaż pierwsze kroki stawiała już w latach 30-tych. Wśród rodzimych twórców ożywionego obrazu jest wiele znaczących nazwisk: Starewicz, Themersonowie, Rybczyński, Dumała, Bagiński. Ich prace sprawiły, że polskie filmy animowane nabrały charakterystycznego rysu, rozpoznawalnego na całym świecie. Po nominacji do Oscara „Twojego Vincenta” o filmie zrobiło się bardzo głośno – do określenia „charakterystyczna polska animacja”, doszło jeszcze jedno: nowatorska. Tematem spotkania z cyklu „Debata Kultury Popularnej” będzie właśnie polska animacja w aspekcie kulturowym, która obchodzi w tym roku 70. rocznicę istnienia. Wydarzenie odbędzie się 26 kwietnia w murach naszej uczelni.
Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
spotkanie
kwiecień26 2018
Warszawa
Debata zainspirowana polską animacją
Tematem debaty będzie zarówno polski film animowany jako gotowy produkt, lecz także historia polskiej animacji, metody i techniki realizacji dzieła twórcy, kulturowe i społeczne znaczenie obrazu/ produktu /filmu. W trakcie spotkania zwrócimy uwagę na specyfikę polskiej animacji w aspekcie kulturowym.
- Zapraszamy do rozmowy o polskiej szkole animacji. Porozmawiamy o tematyce, aspektach technologicznych i scenariuszowych najnowszych produkcji, które tak, jak „Loving Vincent”, zdobywają coraz to więcej nagród na międzynarodowych festiwalach. Wreszcie jest to unikalna możliwość rozmowy z praktykami – twórcami filmów animowanych – mgr Ewelina Gordziejuk, mgr Małgorzata Bulaszewska.
Temat debaty wpisuje się w najnowszy numer wydania Kultury Popularnej „Od surrealizmu Themersonów po mroczą metafizykę Dumały” 3/2018 (57). Podczas debaty odbędzie się projekcja dwóch krótkich filmów:
- pierwszy: przygotowany i prezentowany w Cannes 2017 – dotyczy 70-lecia polskiej animacji
- drugi: trailer prezentujący demo reel polskich studiów animacji. Trailer ten prezentuje m.in. to w jak różnych technikach animacji realizujemy produkcje.
Gośćmi debaty będą: Marta Pajek (reżyser filmów animowanych); Ewelina Gordziejuk (producentka filmów animowanych); Witold Giersz (reżyser, scenarzysta). Całość otworzy redaktor naczelny Kultury Popularnej, prof. dr. hab. Wiesław Godzic
Zdjęcia: Kadry z filmu „Twój Vincent”. Materiały prasowe
Goście
Marta Pajek
Reżyserka filmów animowanych, graficzka, malarka; zajmuje się również sztuką wideo. Urodzona w 1982 w Kielcach, mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwentka Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2005 uzyskała dyplom w Pracowni Filmu Animowanego u Jerzego Kuci. Dla jej twórczości ważny był także pobyt na stypendium w Turku w Finlandii - tu w Akademii Sztuk kształciła się pod opieką słynnego estońskiego reżysera filmów animowanych Priita Pärna. W animacjach Pajek znajdują odbicie nie tylko jej zainteresowania sztukami plastycznymi, grafiką, ale również tańcem, teatrem, psychologią, duchowym, intymnym krajobrazem przeżyć człowieka. Autorka filmów: „Świetnie, zaraz wracam"; „Po jabłkach", „Za ścianą", „Snępowina", „Figury niemożliwe i inne historie II".
Ewelina Gordziejuk
Właściciel studia EGoFILM. Urodzona w 1983 roku w Warszawie. Ukończyła filmoznawstwo na wydziale kulturoznawstwa na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Obecnie realizuje doktorat z dziedziny animacji. Właściciel studia EGoFILM. Absolwentka Dyplomacji oraz Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Miłośniczka kina dziecięcego i polskiej szkoły animacji. Zafascynowana psychologią dziecięcą. Angażuje się zawsze w to, co sprawia jej radość. Kierownik produkcji oraz producent filmów animowanych, współautor scenariuszy, konsultant literacki i plastyczny. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, współzałożyciel Koła Animacji przy Kipie, członek Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji. Jako kierownik produkcji oraz producent współpracowała przy ponad 90 produkcjach filmowych w tym przy seriach dla dzieci oraz wielu filmach autorskich. Współpracowała z takimi twórcami jak Andrzej Barański, Leszek Gałysz, Wiesław Zięba, Jerzy Kalina. Nagrodzone tytuły to m.in serial dla dzieci „Mami Fatale“ 13 min x 26 odc., „Błędne koło“ w reżyserii Elżbiety Wąsik, „Vivat Academia Professores“ w reżyserii Jerzego Kaliny oraz filmy w reżyserii Andrzeja Barańskiego, z plastyką Edwarda Dwurnika „Oaza“ i „Warzywniak“ oraz „Łaźnia‘‘ Tomka Duckiego.
Od czterech lat właścicielka studia filmowego EGoFILM. W działalności swojego studia zamierza przede wszystkim skupić się na produkcjach serii dla najmłodszych.
Maria Gradowska-Tomow
Specjalista do spraw festiwali i projektów międzynarodowych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Ukończyła filologię polską ze specjalizacją filologia dla mediów oraz podyplomowe studium administracji na Uniwersytecie Warszawskim. Od dziewięciu lat związana z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, gdzie obecnie odpowiada za promocję polskiego kina animowanego i dokumentalnego za granicą. We współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi realizuje takie projekty jak: przeglądy polskiego kina za granicą, wydawnictwa, organizacja stoisk na najważniejszych targach na świecie. Absolutnie kocha to, co robi.
Witold Giersz
Reżyser i scenarzysta filmów animowanych. Urodził się w Poraju koło Częstochowy w 1927 roku. Studiował ekonomię w Katowicach. W 1950 zgłosił się na anons Spółdzielni Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej i zaczął współpracę jako animator. Po czterech latach został asystentem reżysera i głównym animatorem. Uczestniczył w realizacji filmów Lechosława Marszałka Koziołeczek i Pani Twardowska. Twórca warszawskiego Studia Filmów Rysunkowych w 1956, filii Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, które po usamodzielnieniu w 1958 nosi nazwę Studia Miniatur Filmowych. Jako reżyser filmu animowanego debiutował w 1956 filmem Tajemnica starego zamku. Studia filmowe skończył dopiero w 1974, kończąc Studium Zaoczne wydziału reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej. Dyplom otrzymał 3 lata później. Był wtedy od wielu lat jednym z czołowych twórców filmów animowanych w Polsce. Autor kilkudziesięciu filmów, z których kilka, jak „Mały western”, „Czerwone i czarne”, „Koń” czy „Oczekiwanie” zapisały się trwale w dorobku polskiej animacji. Obecnie Witold Giersz współpracuje z Telewizyjnym Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu.
Moderator spotkania
Małgorzata Bulaszewska, PhD Candidate
Kulturoznawca, filmoznawca i medioznawca. Bada popkulturowe zachowania i działania internautów ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników polskiej blogosfery o tematyce lifestylowej. W ramach swojej pracy naukowej zajmuje się również tematyką mody w kulturze oraz trendami społecznymi. Interesuje się filmem w kontekście historycznym oraz archetypami w popkulturze. Autorka wielu artykułów naukowych: „Blog to … blog. Analiza pojęcia w kilku wybranych perspektywach badawczych” (2015), „Zasiedlenie polskiej blogosfery przez digital imigrants. O cyfrowych aktywnościach popkulturowych” (2015), „Sieć narzędziem przemocy w rękach digitals native. Popkulturowe aktywności digital imigrants w polskiej blogosferze” (2015), „Wybrane problemy i wyzwania społeczne. Filozofia – psychologia – socjologia – demografia – ekonomia społeczna (2016), „Rola błazna w kulturze. Przedstawiciele archetypu w polskiej przestrzeni medialnej początku XXI wieku (2016).
Ewelina Gordziejuk
Właściciel studia EGoFILM. Urodzona w 1983 roku w Warszawie. Ukończyła filmoznawstwo na wydziale kulturoznawstwa na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Obecnie realizuje doktorat z dziedziny animacji. Właściciel studia EGoFILM. Absolwentka Dyplomacji oraz Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Miłośniczka kina dziecięcego i polskiej szkoły animacji. Zafascynowana psychologią dziecięcą. Angażuje się zawsze w to, co sprawia jej radość. Kierownik produkcji oraz producent filmów animowanych, współautor scenariuszy, konsultant literacki i plastyczny. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, współzałożyciel Koła Animacji przy Kipie, członek Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji. Jako kierownik produkcji oraz producent współpracowała przy ponad 90 produkcjach filmowych w tym przy seriach dla dzieci oraz wielu filmach autorskich. Współpracowała z takimi twórcami jak Andrzej Barański, Leszek Gałysz, Wiesław Zięba, Jerzy Kalina. Nagrodzone tytuły to m.in serial dla dzieci „Mami Fatale“ 13 min x 26 odc., „Błędne koło“ w reżyserii Elżbiety Wąsik, „Vivat Academia Professores“ w reżyserii Jerzego Kaliny oraz filmy w reżyserii Andrzeja Barańskiego, z plastyką Edwarda Dwurnika „Oaza“ i „Warzywniak“ oraz „Łaźnia‘‘ Tomka Duckiego.
Od czterech lat właścicielka studia filmowego EGoFILM. W działalności swojego studia zamierza przede wszystkim skupić się na produkcjach serii dla najmłodszych.
prof. dr hab. Wiesław Godzic
Jeden z najbardziej cenionych w Polsce medioznawców i filmoznawców, wykładowca uczelni polskich i amerykańskich. Zajmuje się teorią filmu i mediów audiowizualnych, a także problematyką nowych mediów w tym internetu. Ekspert i doradca stacji telewizyjnych. Członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2011 roku prezydent Bronisław Komorowski odznaczył go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jest twórcą i redaktorem naczelnym kwartalnika „Kultura Popularna”, a także redaktorem naukowym książkowej serii wydawniczej Popkultura i media Wydawnictw Akademickich i Profesjonalnych. Autor i redaktor wielu książek, m.in. „Humanista w cyberprzestrzeni” (1999), „Rozumieć telewizję” (2001), „Podglądanie Wielkiego Brata” (2001). Ostatnio wydał „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów” (2007) oraz „Kuba i inni. Twarze i maski popkultury” (2013).
Termin i lokalizacja
26 kwietnia 2018 r., godz. 15.00, sala P20
Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31
Warszawa