Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Polski film animowany – gdzie jest i dokąd zmierza?

float_intro: images-old/2015/Blog/twoj-vincent.jpg

Historia polskiej animacji na dobre rozpoczęła się po II wojnie światowej, chociaż pierwsze kroki stawiała już w latach 30-tych. Wśród rodzimych twórców ożywionego obrazu jest wiele znaczących nazwisk: Starewicz, Themersonowie, Rybczyński, Dumała, Bagiński. Ich prace sprawiły, że polskie filmy animowane nabrały charakterystycznego rysu, rozpoznawalnego na całym świecie. Po nominacji do Oscara „Twojego Vincenta” o filmie zrobiło się bardzo głośno – do określenia „charakterystyczna polska animacja”, doszło jeszcze jedno: nowatorska. Tematem spotkania z cyklu „Debata Kultury Popularnej” będzie właśnie polska animacja w aspekcie kulturowym, która obchodzi w tym roku 70. rocznicę istnienia. Wydarzenie odbędzie się 26 kwietnia w murach naszej uczelni.

Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.

spotkanie

kwiecień26 2018

Warszawa

Debata zainspirowana polską animacją

Tematem debaty będzie zarówno polski film animowany jako gotowy produkt, lecz także historia polskiej animacji, metody i techniki realizacji dzieła twórcy, kulturowe i społeczne znaczenie obrazu/ produktu /filmu. W trakcie spotkania zwrócimy uwagę na specyfikę polskiej animacji w aspekcie kulturowym.

- Zapraszamy do rozmowy o polskiej szkole animacji. Porozmawiamy o tematyce, aspektach technologicznych i scenariuszowych najnowszych produkcji, które tak, jak „Loving Vincent”, zdobywają coraz to więcej nagród na międzynarodowych festiwalach. Wreszcie jest to unikalna możliwość rozmowy z praktykami – twórcami filmów animowanych – mgr Ewelina Gordziejuk, mgr Małgorzata Bulaszewska.

Temat debaty wpisuje się w najnowszy numer wydania Kultury Popularnej „Od surrealizmu Themersonów po mroczą metafizykę Dumały” 3/2018 (57). Podczas debaty odbędzie się projekcja dwóch krótkich filmów: 

  • pierwszy: przygotowany i prezentowany w Cannes 2017 – dotyczy 70-lecia polskiej animacji
  • drugi: trailer prezentujący demo reel polskich studiów animacji. Trailer ten prezentuje m.in. to w jak różnych technikach animacji realizujemy produkcje.

Gośćmi debaty będą: Marta Pajek (reżyser filmów animowanych); Ewelina Gordziejuk (producentka filmów animowanych); Witold Giersz (reżyser, scenarzysta). Całość otworzy redaktor naczelny Kultury Popularnej, prof. dr. hab. Wiesław Godzic

Twoj Vincent Taras kawiarni noca    Twój Vincent Marguerite Gachet

Zdjęcia: Kadry z filmu „Twój Vincent”. Materiały prasowe

Goście

258 Marta Pajek

Marta Pajek

Reżyserka filmów animowanych, graficzka, malarka; zajmuje się również sztuką wideo. Urodzona w 1982 w Kielcach, mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwentka Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2005 uzyskała dyplom w Pracowni Filmu Animowanego u Jerzego Kuci. Dla jej twórczości ważny był także pobyt na stypendium w Turku w Finlandii - tu w Akademii Sztuk kształciła się pod opieką słynnego estońskiego reżysera filmów animowanych Priita Pärna. W animacjach Pajek znajdują odbicie nie tylko jej zainteresowania sztukami plastycznymi, grafiką, ale również tańcem, teatrem, psychologią, duchowym, intymnym krajobrazem przeżyć człowieka. Autorka filmów: „Świetnie, zaraz wracam"; „Po jabłkach", „Za ścianą", „Snępowina", „Figury niemożliwe i inne historie II".

258 Ewelina Gordziejuk

Ewelina Gordziejuk

Właściciel studia EGoFILM. Urodzona w 1983 roku w Warszawie. Ukończyła filmoznawstwo na wydziale kulturoznawstwa na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Obecnie realizuje doktorat z dziedziny animacji. Właściciel studia EGoFILM. Absolwentka Dyplomacji oraz Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Miłośniczka kina dziecięcego i polskiej szkoły animacji. Zafascynowana psychologią dziecięcą. Angażuje się zawsze w to, co sprawia jej radość. Kierownik produkcji oraz producent filmów animowanych, współautor scenariuszy, konsultant literacki i plastyczny. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, współzałożyciel Koła Animacji przy Kipie, członek Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji. Jako kierownik produkcji oraz producent współpracowała przy ponad 90 produkcjach filmowych w tym przy seriach dla dzieci oraz wielu filmach autorskich. Współpracowała z takimi twórcami jak Andrzej Barański, Leszek Gałysz, Wiesław Zięba, Jerzy Kalina. Nagrodzone tytuły to m.in serial dla dzieci „Mami Fatale“ 13 min x 26 odc., „Błędne koło“ w reżyserii Elżbiety Wąsik, „Vivat Academia Professores“ w reżyserii Jerzego Kaliny oraz filmy w reżyserii Andrzeja Barańskiego, z plastyką Edwarda Dwurnika „Oaza“ i „Warzywniak“ oraz „Łaźnia‘‘ Tomka Duckiego. 

Od czterech lat właścicielka studia filmowego EGoFILM. W działalności swojego studia zamierza przede wszystkim skupić się na produkcjach serii dla najmłodszych.

258 Masza

Maria Gradowska-Tomow

Specjalista do spraw festiwali i projektów międzynarodowych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Ukończyła filologię polską ze specjalizacją filologia dla mediów oraz podyplomowe studium administracji na Uniwersytecie Warszawskim. Od dziewięciu lat związana z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, gdzie obecnie odpowiada za promocję polskiego kina animowanego i dokumentalnego za granicą. We współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi realizuje takie projekty jak: przeglądy polskiego kina za granicą, wydawnictwa, organizacja stoisk na najważniejszych targach na świecie. Absolutnie kocha to, co robi.

258 Witold Giersz

Witold Giersz

Reżyser i scenarzysta filmów animowanych. Urodził się w Poraju koło Częstochowy w 1927 roku. Studiował ekonomię w Katowicach. W 1950 zgłosił się na anons Spółdzielni Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej i zaczął współpracę jako animator. Po czterech latach został asystentem reżysera i głównym animatorem. Uczestniczył w realizacji filmów Lechosława Marszałka Koziołeczek i Pani Twardowska. Twórca warszawskiego Studia Filmów Rysunkowych w 1956, filii Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, które po usamodzielnieniu w 1958 nosi nazwę Studia Miniatur Filmowych. Jako reżyser filmu animowanego debiutował w 1956 filmem Tajemnica starego zamku. Studia filmowe skończył dopiero w 1974, kończąc Studium Zaoczne wydziału reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej. Dyplom otrzymał 3 lata później. Był wtedy od wielu lat jednym z czołowych twórców filmów animowanych w Polsce. Autor kilkudziesięciu filmów, z których kilka, jak „Mały western”, „Czerwone i czarne”, „Koń” czy „Oczekiwanie” zapisały się trwale w dorobku polskiej animacji. Obecnie Witold Giersz współpracuje z Telewizyjnym Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu.

Moderator spotkania

258 Małgorzata Bulaszewska

Małgorzata Bulaszewska, PhD Candidate

Kulturoznawca, filmoznawca i medioznawca. Bada popkulturowe zachowania i działania internautów ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników polskiej blogosfery o tematyce lifestylowej. W ramach swojej pracy naukowej zajmuje się również tematyką mody w kulturze oraz trendami społecznymi. Interesuje się filmem w kontekście historycznym oraz archetypami w popkulturze. Autorka wielu artykułów naukowych: „Blog to … blog. Analiza pojęcia w kilku wybranych perspektywach badawczych” (2015), „Zasiedlenie polskiej blogosfery przez digital imigrants. O cyfrowych aktywnościach popkulturowych” (2015), „Sieć narzędziem przemocy w rękach digitals native. Popkulturowe aktywności digital imigrants w polskiej blogosferze” (2015), „Wybrane problemy i wyzwania społeczne. Filozofia – psychologia – socjologia – demografia – ekonomia społeczna (2016), „Rola błazna w kulturze. Przedstawiciele archetypu w polskiej przestrzeni medialnej początku XXI wieku (2016).

258 Ewelina Gordziejuk

Ewelina Gordziejuk

Właściciel studia EGoFILM. Urodzona w 1983 roku w Warszawie. Ukończyła filmoznawstwo na wydziale kulturoznawstwa na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Obecnie realizuje doktorat z dziedziny animacji. Właściciel studia EGoFILM. Absolwentka Dyplomacji oraz Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Miłośniczka kina dziecięcego i polskiej szkoły animacji. Zafascynowana psychologią dziecięcą. Angażuje się zawsze w to, co sprawia jej radość. Kierownik produkcji oraz producent filmów animowanych, współautor scenariuszy, konsultant literacki i plastyczny. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, współzałożyciel Koła Animacji przy Kipie, członek Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji. Jako kierownik produkcji oraz producent współpracowała przy ponad 90 produkcjach filmowych w tym przy seriach dla dzieci oraz wielu filmach autorskich. Współpracowała z takimi twórcami jak Andrzej Barański, Leszek Gałysz, Wiesław Zięba, Jerzy Kalina. Nagrodzone tytuły to m.in serial dla dzieci „Mami Fatale“ 13 min x 26 odc., „Błędne koło“ w reżyserii Elżbiety Wąsik, „Vivat Academia Professores“ w reżyserii Jerzego Kaliny oraz filmy w reżyserii Andrzeja Barańskiego, z plastyką Edwarda Dwurnika „Oaza“ i „Warzywniak“ oraz „Łaźnia‘‘ Tomka Duckiego. 

Od czterech lat właścicielka studia filmowego EGoFILM. W działalności swojego studia zamierza przede wszystkim skupić się na produkcjach serii dla najmłodszych.

258 wieslaw godzick

prof. dr hab. Wiesław Godzic

Jeden z najbardziej cenionych w Polsce medioznawców i filmoznawców, wykładowca uczelni polskich i amerykańskich. Zajmuje się teorią filmu i mediów audiowizualnych, a także problematyką nowych mediów w tym internetu. Ekspert i doradca stacji telewizyjnych. Członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2011 roku prezydent Bronisław Komorowski odznaczył go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jest twórcą i redaktorem naczelnym kwartalnika „Kultura Popularna”, a także redaktorem naukowym książkowej serii wydawniczej Popkultura i media Wydawnictw Akademickich i Profesjonalnych. Autor i redaktor wielu książek, m.in. „Humanista w cyberprzestrzeni” (1999), „Rozumieć telewizję” (2001), „Podglądanie Wielkiego Brata” (2001). Ostatnio wydał „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów” (2007) oraz „Kuba i inni. Twarze i maski popkultury” (2013).


Termin i lokalizacja

26 kwietnia 2018 r., godz. 15.00, sala P20

Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31

Warszawa