Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Spotkania z nauką. Kultura, innowacje, dziennikarstwo

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/performerka_3.jpg

Do czego potrzebna jest nam edukacja wizualna? „Architektka” i „doktorka” – czy żeńskie końcówki przestaną wkrótce budzić kontrowersje? Jak tworzyć rzeczywiste innowacje społeczne z wykorzystaniem metody design thinking? Jak algorytmy rządzą naszym życiem? Kultura współczesna pełna jest fascynujących i złożonych zjawisk, których analizą i opisem zajmuje się kulturoznawstwo. My tę ciekawą dziedzinę wiedzy będziemy zgłębiać podczas kwietniowych „Spotkań z nauką”, na które zapraszamy uczniów szkół średnich. Wydarzeniu towarzyszyć będą zajęcia z metody design thinking oraz wykład redaktora muzycznego Piotra Metza. 

Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.

Spotkania z nauką

kwiecień19 2018

Warszawa

Kultura, innowacje, dziennikarstwo

To spotkanie popularnonaukowe adresowane do uczniów szkół średnich oraz wszystkich osób zainteresowanych studiami kulturoznawczymi, dziennikarskimi oraz projektowaniem innowacji. Kwietniowe „Spotkania z nauką” to znakomita okazja, aby zapoznać się z kierunkami oferowanymi na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS (kultura współczesna, kultura i media cyfrowe, School of Ideas. Projektowanie innowacji, dziennikarstwo), a także perspektywami zawodowymi, które otwierają się przed absolwentami tych studiów.

Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć nasza uczelnie od środka, poznać kadrę i uzyskać odpowiedzi na pytania związane z niedaleką studencką przyszłością.

logo mnisw

„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Program 

9.00-10.30 – wykład wprowadzający: Rola wywiadu w dziennikarstwie muzycznym – Piotr Metz

I tura warsztatów, maks. 30 osób:

11.00-12.30Eks-in-kluzywność: o mowie nienawiści, żeńskich końcówkach stereotypach językowych – dr Sandra Frydrysiak, Kamil Kuhr

11.00-12.30Obrazy w działaniu – dr Mateusz Skrzeczkowski, Karolina Gembara

11.00-12.30Jak algorytmy wpływają na nasze życie – Kuba Piwowar

11.00-12.30Czym są innowacje społeczne (School of Ideas) – dr Karol Jachymek | laboratorium, maks. 15 osób

II tura warsztatów, maks. 30 osób:

12.45-14.15Eks-in-kluzywność: o mowie nienawiści, żeńskich końcówkach stereotypach językowych – dr Sandra Frydrysiak, Kamil Kuhr

12.45-14.15Obrazy w działaniu – dr Mateusz Skrzeczkowski, Karolina Gembara 

12.45-14.15 – Metoda design thinking w praktyce (School of Ideas) – dr Karol Jachymek

Rola wywiadu w dziennikarstwie muzycznym

W wywiadzie wiele zależy od pierwszego pytania. Jeśli dziennikarz umiejętnie je zada, zaintryguje nim rozmówcę i przełamie bariery komunikacyjne, może liczyć na sukces – znakomity wywiad, który zostawi ślad w słuchaczach. Piotr Metz, człowiek legenda polskiego dziennikarstwa muzycznego, opowie o wywiadach z artystami: jak się do nich przygotować, o co pytać, jak się zachowywać w trakcie rozmowy oraz jak pokonać opór – własny i rozmówcy. Wytłumaczy także, dlaczego dziennikarstwo nie może istniec bez dobrze przeprowadzonego wywiadu. 

Piotr Metz – dziennikarz radiowy, jeden z założycieli i dyrektor muzyczny radia RMF FM w latach 1990–2001, były redaktor naczelny miesięcznika „Machina”. Od 2005 współpracownik Programu III Polskiego Radia, od 2014 dyrektor muzyczny Radia Kraków, wykładowca dziennikarstwa na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

Eks-in-kluzywność: o mowie nienawiści, żeńskich końcówkach stereotypach językowych

Mowa nienawiści to społeczny problem, z którym mierzymy się zarówno w przestrzeni publicznej, jak i wirtualnej. Jako kulturoznawcy dysponujemy narzędziami, które pozwalają analizować sposoby praktykowania mowy nienawiści i ich konsekwencje. W trakcie warsztatów zastanowimy się: jakiego języka używać, by nie obrażać innych? Czemu coraz częściej mówi się „architektka” i „doktorka”? Po co nam żeńskie końcówki? Jak stereotypy rasowe i płciowe wpływają na nasz język i czemu powinniśmy zwracać uwagę na to, jak mówimy?

Sandra Frydrysiak – kulturoznawczyni i socjolożka pracująca naukowo w obszarach gender studies, dance studies oraz new media studies. Wykładowczyni w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu oraz w Zakładzie Tańca UMFC w Warszawie. Członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology UAM. Feministka i aktywistka społeczna, trenerka antydyskryminacyjna. Na Uniwersytecie SWPS współprowadzi koło naukowe „My gender” oraz organizuje wydarzenia kulturalne związane z tematyką płci kulturowo-społecznej. Prowadzi zajęcia poświęcone sztuce współczesnej, nowym mediom, tańcowi oraz szeroko definiowanemu kulturoznawstwu krytycznemu.

Kamil Kuhr – przewodniczący Koła Naukowego My Gender, doktorant ISD Uniwersytetu SWPS, przygotowujący projekt badawczy dotyczący polityk mieszkaniowych wobec uchodźców i uchodźczyń.

Obrazy w działaniu 

„Przyszły analfabeta nie będzie człowiekiem niepiśmiennym, lecz niewykształconym w dziedzinie fotografii” – słowa László Moholya-Nagya świetnie oddają ducha współczesności. Żyjemy w kulturze wizualnej. Często nie mamy świadomości, że jesteśmy świadkami autentycznej kulturowej rewolucji: słowo zostaje zrzucone z piedestału przez obraz.

O ile jednak kiedyś mówiono o analfabetyzmie jako społecznym problemie, o tyle dziś milczy się o konsekwencjach braku kompetencji pozwalających nie tylko bronić się przed perswazyjną siłą obrazów, lecz także świadomie tworzyć wizualne treści. W trakcie warsztatów uczestnicy przekonają się, jak wielką siłę posiada obraz. W jaki sposób obraz potrafi nas zniewalać i zarazem być narzędziem walki o wolność czy sprawiedliwość.  

dr Mateusz Skrzeczkowski – kulturoznawca, koordynator specjalności Kultura współczesna oraz Media i kultura cyfrowa. Naukowo pracuje nad takimi zagadnieniami jak: (est)etyczny wymiar świadectw Zagłady, nie-rzeczy-wisty język obrazów, ożywione-nie-ożywione jako posthumanistyczny motyw w literaturze i sztuce. Prowadzi m.in. zajęcia ze sztuki współczesnej, estetyki, interpretacji, autotematyczności w sztuce czy pamięci Holocaustu.

Karolina Gembara – fotografka, politolożka, studiuje historię sztuki. Współpracuje z kolektywem Sputnik Photos i Fundacją Archeologia Fotografii. Doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na kierunku kulturoznawstwo na Uniwersytecie SWPS. Interesuje się społecznym wymiarem fotografii i jej związkami z polityką.

Jak algorytmy wpływają na nasze życie 

Podczas spotkania zastanowimy się, czym są algorytmy oraz w jakich obszarach naszego życia są szczególnie widoczne lub – co chyba ciekawsze – niewidoczne. Przejdziemy od zrozumienia „sortującej” natury większości algorytmów do etycznych implikacji tego zjawiska.

Kuba Piwowar – socjolog, analityk, od 10 lat pracuje w Google, obecnie prowadzi Insights Team, zespół odpowiedzialny za dostarczanie polskim biznesom wiedzy o konsumencie cyfrowym i trendach na rynkach, rozumianych zarówno wertykalnie, jak i horyzontalnie. Członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, zaangażowany także w programy równościowe (diversity & inclusion). Wcześniej doświadczenie zdobywał w TNS, gdzie odpowiadał za obsługę odbiorców badania telemetrycznego, oraz w Discovery Media, w którym zdobywał wiedzę o rynku mediów przez wsparcie działu analiz. Absolwent socjologii na Uniwersytecie SWPS, podyplomowych studiów Gender Studies w IBL PAN, historii sztuki w Collegium Civitas oraz Marketing Academy w The Wharton School na University of Pennsylvania. Doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie SWPS, gdzie z perspektywy kulturoznawczej zajmuje się etyką algorytmów i sztucznej inteligencji.

Czym są innowacje społeczne

Czym są innowacje społeczne? Co stanowi ich wyróżnik? Czy łatwo je zaprojektować? Do jakiej zmiany mogą doprowadzić? Dlaczego warto być kreatywnym? Podczas warsztatów razem z uczniami (nie tylko) zainteresowanymi studiowaniem na kierunku School of Ideas. Projektowanie innowacji wspólnie znajdziemy odpowiedzi na wszystkie te pytania, a także zastanowimy się, co dziś oznacza „myśleć innowacyjnie”.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas, nowego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.

Metoda design thinking w praktyce

Design thinking to nowatorska metoda pracy projektowej. Pomaga w tworzeniu innowacji nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, lecz wdrażanie oryginalnych rozwiązań na podstawie głęboko rozpoznanych potrzeb użytkowników. Jest przydatna niezależnie od branży, w której pracujemy. Doceniają ją także studenci i wykładowcy. O uniwersalności metody design thinking będzie można się przekonać podczas warsztatów.

Spotkanie rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia – prowadzący opowiedzą o studiowaniu w School of Ideas: na czym polega innowacyjność tego kierunku oraz czym różni się od tradycyjnych studiów. Następnie uczestnicy rozwiążą proste zadanie służące ich integracji. W końcu absolutną podstawą metody design thinking jest umiejętność pracy w zespole.

Kolejna część warsztatów to studium przypadku, poprzez który zostaną przedstawione podstawy metody design thinking. Warsztaty dają możliwość poznania swoich mocnych stron i sprawdzenia umiejętności pracy koncepcyjnej w grupie zadaniowej oraz spotkania przyszłych wykładowców.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, od 2011 roku związany z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Członek kadry i współtwórca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Współpracuje z Filmoteką Narodową (w ramach projektu Filmoteka Szkolna), Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Naukowo zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej.

Termin i miejsce

19 kwietnia 2018 r. (czwartek), godz. 9.00-14.15

Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31

Kontakt 

Monika Śliwińska
Koordynator Strefy Młodzieży w Warszawie

tel. 502 599 666
e-mail: [email protected]