Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Spotkania z nauką. Kultura, innowacje, dziennikarstwo

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/performerka_3.jpg

Do czego potrzebna jest nam edukacja wizualna? „Architektka” i „doktorka” – czy żeńskie końcówki przestaną wkrótce budzić kontrowersje? Jak tworzyć rzeczywiste innowacje społeczne z wykorzystaniem metody design thinking? Jak algorytmy rządzą naszym życiem? Kultura współczesna pełna jest fascynujących i złożonych zjawisk, których analizą i opisem zajmuje się kulturoznawstwo. My tę ciekawą dziedzinę wiedzy będziemy zgłębiać podczas kwietniowych „Spotkań z nauką”, na które zapraszamy uczniów szkół średnich. Wydarzeniu towarzyszyć będą zajęcia z metody design thinking oraz wykład redaktora muzycznego Piotra Metza. 

Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.

Spotkania z nauką

kwiecień19 2018

Warszawa

Kultura, innowacje, dziennikarstwo

To spotkanie popularnonaukowe adresowane do uczniów szkół średnich oraz wszystkich osób zainteresowanych studiami kulturoznawczymi, dziennikarskimi oraz projektowaniem innowacji. Kwietniowe „Spotkania z nauką” to znakomita okazja, aby zapoznać się z kierunkami oferowanymi na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS (kultura współczesna, kultura i media cyfrowe, School of Ideas. Projektowanie innowacji, dziennikarstwo), a także perspektywami zawodowymi, które otwierają się przed absolwentami tych studiów.

Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć nasza uczelnie od środka, poznać kadrę i uzyskać odpowiedzi na pytania związane z niedaleką studencką przyszłością.

logo mnisw

„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Program 

9.00-10.30 – wykład wprowadzający: Rola wywiadu w dziennikarstwie muzycznym – Piotr Metz

I tura warsztatów, maks. 30 osób:

11.00-12.30Eks-in-kluzywność: o mowie nienawiści, żeńskich końcówkach stereotypach językowych – dr Sandra Frydrysiak, Kamil Kuhr

11.00-12.30Obrazy w działaniu – dr Mateusz Skrzeczkowski, Karolina Gembara

11.00-12.30Jak algorytmy wpływają na nasze życie – Kuba Piwowar

11.00-12.30Czym są innowacje społeczne (School of Ideas) – dr Karol Jachymek | laboratorium, maks. 15 osób

II tura warsztatów, maks. 30 osób:

12.45-14.15Eks-in-kluzywność: o mowie nienawiści, żeńskich końcówkach stereotypach językowych – dr Sandra Frydrysiak, Kamil Kuhr

12.45-14.15Obrazy w działaniu – dr Mateusz Skrzeczkowski, Karolina Gembara 

12.45-14.15 – Metoda design thinking w praktyce (School of Ideas) – dr Karol Jachymek

Rola wywiadu w dziennikarstwie muzycznym

W wywiadzie wiele zależy od pierwszego pytania. Jeśli dziennikarz umiejętnie je zada, zaintryguje nim rozmówcę i przełamie bariery komunikacyjne, może liczyć na sukces – znakomity wywiad, który zostawi ślad w słuchaczach. Piotr Metz, człowiek legenda polskiego dziennikarstwa muzycznego, opowie o wywiadach z artystami: jak się do nich przygotować, o co pytać, jak się zachowywać w trakcie rozmowy oraz jak pokonać opór – własny i rozmówcy. Wytłumaczy także, dlaczego dziennikarstwo nie może istniec bez dobrze przeprowadzonego wywiadu. 

Piotr Metz – dziennikarz radiowy, jeden z założycieli i dyrektor muzyczny radia RMF FM w latach 1990–2001, były redaktor naczelny miesięcznika „Machina”. Od 2005 współpracownik Programu III Polskiego Radia, od 2014 dyrektor muzyczny Radia Kraków, wykładowca dziennikarstwa na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

Eks-in-kluzywność: o mowie nienawiści, żeńskich końcówkach stereotypach językowych

Mowa nienawiści to społeczny problem, z którym mierzymy się zarówno w przestrzeni publicznej, jak i wirtualnej. Jako kulturoznawcy dysponujemy narzędziami, które pozwalają analizować sposoby praktykowania mowy nienawiści i ich konsekwencje. W trakcie warsztatów zastanowimy się: jakiego języka używać, by nie obrażać innych? Czemu coraz częściej mówi się „architektka” i „doktorka”? Po co nam żeńskie końcówki? Jak stereotypy rasowe i płciowe wpływają na nasz język i czemu powinniśmy zwracać uwagę na to, jak mówimy?

Sandra Frydrysiak – kulturoznawczyni i socjolożka pracująca naukowo w obszarach gender studies, dance studies oraz new media studies. Wykładowczyni w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu oraz w Zakładzie Tańca UMFC w Warszawie. Członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology UAM. Feministka i aktywistka społeczna, trenerka antydyskryminacyjna. Na Uniwersytecie SWPS współprowadzi koło naukowe „My gender” oraz organizuje wydarzenia kulturalne związane z tematyką płci kulturowo-społecznej. Prowadzi zajęcia poświęcone sztuce współczesnej, nowym mediom, tańcowi oraz szeroko definiowanemu kulturoznawstwu krytycznemu.

Kamil Kuhr – przewodniczący Koła Naukowego My Gender, doktorant ISD Uniwersytetu SWPS, przygotowujący projekt badawczy dotyczący polityk mieszkaniowych wobec uchodźców i uchodźczyń.

Obrazy w działaniu 

„Przyszły analfabeta nie będzie człowiekiem niepiśmiennym, lecz niewykształconym w dziedzinie fotografii” – słowa László Moholya-Nagya świetnie oddają ducha współczesności. Żyjemy w kulturze wizualnej. Często nie mamy świadomości, że jesteśmy świadkami autentycznej kulturowej rewolucji: słowo zostaje zrzucone z piedestału przez obraz.

O ile jednak kiedyś mówiono o analfabetyzmie jako społecznym problemie, o tyle dziś milczy się o konsekwencjach braku kompetencji pozwalających nie tylko bronić się przed perswazyjną siłą obrazów, lecz także świadomie tworzyć wizualne treści. W trakcie warsztatów uczestnicy przekonają się, jak wielką siłę posiada obraz. W jaki sposób obraz potrafi nas zniewalać i zarazem być narzędziem walki o wolność czy sprawiedliwość.  

dr Mateusz Skrzeczkowski – kulturoznawca, koordynator specjalności Kultura współczesna oraz Media i kultura cyfrowa. Naukowo pracuje nad takimi zagadnieniami jak: (est)etyczny wymiar świadectw Zagłady, nie-rzeczy-wisty język obrazów, ożywione-nie-ożywione jako posthumanistyczny motyw w literaturze i sztuce. Prowadzi m.in. zajęcia ze sztuki współczesnej, estetyki, interpretacji, autotematyczności w sztuce czy pamięci Holocaustu.

Karolina Gembara – fotografka, politolożka, studiuje historię sztuki. Współpracuje z kolektywem Sputnik Photos i Fundacją Archeologia Fotografii. Doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na kierunku kulturoznawstwo na Uniwersytecie SWPS. Interesuje się społecznym wymiarem fotografii i jej związkami z polityką.

Jak algorytmy wpływają na nasze życie 

Podczas spotkania zastanowimy się, czym są algorytmy oraz w jakich obszarach naszego życia są szczególnie widoczne lub – co chyba ciekawsze – niewidoczne. Przejdziemy od zrozumienia „sortującej” natury większości algorytmów do etycznych implikacji tego zjawiska.

Kuba Piwowar – socjolog, analityk, od 10 lat pracuje w Google, obecnie prowadzi Insights Team, zespół odpowiedzialny za dostarczanie polskim biznesom wiedzy o konsumencie cyfrowym i trendach na rynkach, rozumianych zarówno wertykalnie, jak i horyzontalnie. Członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, zaangażowany także w programy równościowe (diversity & inclusion). Wcześniej doświadczenie zdobywał w TNS, gdzie odpowiadał za obsługę odbiorców badania telemetrycznego, oraz w Discovery Media, w którym zdobywał wiedzę o rynku mediów przez wsparcie działu analiz. Absolwent socjologii na Uniwersytecie SWPS, podyplomowych studiów Gender Studies w IBL PAN, historii sztuki w Collegium Civitas oraz Marketing Academy w The Wharton School na University of Pennsylvania. Doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie SWPS, gdzie z perspektywy kulturoznawczej zajmuje się etyką algorytmów i sztucznej inteligencji.

Czym są innowacje społeczne

Czym są innowacje społeczne? Co stanowi ich wyróżnik? Czy łatwo je zaprojektować? Do jakiej zmiany mogą doprowadzić? Dlaczego warto być kreatywnym? Podczas warsztatów razem z uczniami (nie tylko) zainteresowanymi studiowaniem na kierunku School of Ideas. Projektowanie innowacji wspólnie znajdziemy odpowiedzi na wszystkie te pytania, a także zastanowimy się, co dziś oznacza „myśleć innowacyjnie”.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas, nowego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.

Metoda design thinking w praktyce

Design thinking to nowatorska metoda pracy projektowej. Pomaga w tworzeniu innowacji nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, lecz wdrażanie oryginalnych rozwiązań na podstawie głęboko rozpoznanych potrzeb użytkowników. Jest przydatna niezależnie od branży, w której pracujemy. Doceniają ją także studenci i wykładowcy. O uniwersalności metody design thinking będzie można się przekonać podczas warsztatów.

Spotkanie rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia – prowadzący opowiedzą o studiowaniu w School of Ideas: na czym polega innowacyjność tego kierunku oraz czym różni się od tradycyjnych studiów. Następnie uczestnicy rozwiążą proste zadanie służące ich integracji. W końcu absolutną podstawą metody design thinking jest umiejętność pracy w zespole.

Kolejna część warsztatów to studium przypadku, poprzez który zostaną przedstawione podstawy metody design thinking. Warsztaty dają możliwość poznania swoich mocnych stron i sprawdzenia umiejętności pracy koncepcyjnej w grupie zadaniowej oraz spotkania przyszłych wykładowców.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, od 2011 roku związany z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Członek kadry i współtwórca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Współpracuje z Filmoteką Narodową (w ramach projektu Filmoteka Szkolna), Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Naukowo zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej.

Termin i miejsce

19 kwietnia 2018 r. (czwartek), godz. 9.00-14.15

Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31

Kontakt 

Monika Śliwińska
Koordynator Strefy Młodzieży w Warszawie

tel. 502 599 666
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.