Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Seks na ekranie. Perspektywa polska

float_intro: images-old/2015/seks-na-polskim-ekranie.jpg

Lista tematów, po których można ocenić obyczajowość danego kraju, jest niezwykle obszerna. Z dużym zainteresowaniem lub z dużym niesmakiem podglądamy nieznane nam z własnej kultury zjawiska i rytuały, a reakcje, których doświadczamy w kontakcie z nimi, najwięcej mówią o nas samych. Tematem często budzącym w Polakach liczne kontrowersje, a już na pewno konkretne emocje, jest seks. Dlaczego tak się dzieje? O polskiej obyczajowości porozmawiamy podczas warsztatów, które poprowadzi dr Karol Jachymek, kulturoznawca i filmoznawca z Uniwersytetu SWPS. Tłem do całej opowieści będzie kino polskie.

UWAGA: Limit miejsc: 40 osób. Obowiązuje kolejność zapisów. 

7 października
Warszawa
zgłoszenia zakończone

Tematyka warsztatu

We wrześniu 2008 roku nakładem Duke University Press ukazała się książka Screening Sex (Seks na ekranie) autorstwa Lindy Williams – amerykańskiej filmoznawczyni zajmującej się na przykład problematyką pornografii. Badaczka przyjrzała się w niej m.in. historii ekranowych reprezentacji seksu, zmianom, jakim w danym czasie ulegały możliwe do pokazania w filmach sceny erotyczne oraz temu, w jaki sposób z biegiem lat na seks na ekranie reagowała (amerykańska) publiczność. Co tu dużo mówić? Zupełnie nietuzinkowa kronika przemian obyczajowych. Warto zatem zapytać, czy podobny wywód dałoby się powtórzyć również w kontekście kina i kultury polskiej? Podczas spotkania wspólnie więc zastanowimy się nad tym, po co właściwie i w jaki sposób badać filmowe przedstawienia seksu i co mogą mówić one na temat naszej polskiej obyczajowości.

Warsztaty prowadzone są w ramach studiów podyplomowych Nowe Filmoznawstwo. Dr Karol Jachymek jest jednym z wykładowców tego kierunku.

258 karol jachymek

dr Karol Jachymek

Doktor kulturoznawstwa, filmoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.