Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Debata: Celebryci, celebrytki

float_intro: images-old/autorzy/debata_celebryci_celebrytki.jpg

Jak rozumiemy pojęcie „celebryta”? Gwiazda, idol, autorytet, osoba publiczna? Kim są polscy celebryci i jaką rolę odgrywają w naszej kulturze? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas debaty „Celebryci, celebrytki” organizowanej przez redakcję „Kultury Popularnej”.

Wstęp wolny po zarejestrowaniu się przez formularz zgłoszeniowy.

11 kwietnia
15.00-17.00
Warszawa

Celebryci, celebrytki

Pojęcie celebryty występuje w polskiej kulturze od wielu lat, jednak temat ten wciąż traktowany jest z przymrużeniem oka. Nasi badacze nie podchodzą do niego poważnie i nie rozpatrują w kategoriach zjawiska kulturowego wartego głębszej analizy. Co za tym idzie na polskim rynku wydawniczym można znaleźć zaledwie kilka książek i artykułów poświęconych celebrytyzacji kultury popularnej.

Tymczasem za granicą półki uginają się pod ciężarem publikacji na ten temat. Istnieją towarzystwa naukowe, takie jak Centre for Media and Celebrity Studies, oraz świetne czasopisma, wśród których wymienić można kwartalnik „Celebrity Studies”.

Podczas debaty przedstawimy badania realizowane w ramach grantu ministerialnego realizowanego pod kierownictwem prof. Wiesława Godzica „Celebryci w polskiej przestrzeni medialnej i społecznej. Badanie interdyscyplinarne”. Projekt ma na celu zbadanie kultury celebrytów w Polsce. Pozwoli to spojrzeć na polską scenę medialną z szerszej perspektywy i umożliwi lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących mediami, opinią publiczną oraz współczesnym społeczeństwem kultury nadmiaru. Podczas debaty wraz z zaproszonymi gośćmi spróbujemy podjąć się tematu, który w polskim środowisku naukowym nie doczekał się jeszcze poważnych analiz badawczych.

Kwartalnik „Kultura Popularna”

Kultura popularna” to recenzowany kwartalnik naukowy wydawany nieprzerwanie od 2002 roku pod redakcją medioznawcy prof. Wiesława Godzica. Celem naukowym czasopisma jest analiza kultury codzienności, nowych technologii, sztuki współczesnej, a także wszelkich obszarów związanych z zainteresowaniami społeczeństwa masowego. Aspiracją kwartalnika jest uchwycenie dynamicznych zmian zachodzących w kulturze popularnej, bez pomijania jej kontrowersyjnych, czy znajdujących się w sferze społecznego tabu, aspektów.

Na łamach kwartalnika publikowane są artykuły z zakresu wielu dyscyplin, takich jak kulturoznawstwo, medioznawstwo, antropologia kultury, filmoznawstwo, historia socjologii i inne. Od 2012 roku „Kultura popularna” publikowana jest w wersji elektronicznej dostępnej na licencji CC.

Goście

258 Krystyna Bałakier 2

Krystyna Bałakier

Stylistka i blogerka z Wrocławia. Prowadzi firmę zajmującą się stylizowaniem oraz warsztaty stylistyczne. Jest autorką bloga balakier-style.pl, na którym przezentuje stylizacje dla dojrzałych kobiet oraz metamorfozy swoich klientek. W 2016 roku wydała książkę „Dojrzała elegancja” - poradnik poświęcony stylizacji kobiet po pięćdziesiątym roku życia.

258 Lidia Kopania

Lidia Kopania

Piosenkarka. W wieku 16 lat wzięła udział w konkursie Miss Polski Nastolatek, w którym zdobyła tytuł „Miss Dziennikarzy”, nagrała również piosenkę przewodnią konkursu. W 2006 wygrała Festiwal TOP Trendy. Reprezentowała Polskę w Konkursie Piosenki Eurowizji 2009 w Moskwie. Wydała 3 solowe płyty, które zdobyły uznanie publiczności i krytyków. Od 2012 roku jest ambasadorką firmy Alles, która produkuje elegancką bieliznę.

Moderatorzy spotkania

258 wieslaw godzick

prof. dr hab. Wiesław Godzic

Jeden z najbardziej cenionych w Polsce medioznawców i filmoznawców, wykładowca uczelni polskich i amerykańskich. Zajmuje się teorią filmu i mediów audiowizualnych, a także problematyką nowych mediów w tym internetu. Ekspert i doradca stacji telewizyjnych. Członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2011 roku prezydent Bronisław Komorowski odznaczył go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jest twórcą i redaktorem naczelnym kwartalnika „Kultura Popularna”, a także redaktorem naukowym książkowej serii wydawniczej Popkultura i media Wydawnictw Akademickich i Profesjonalnych. Autor i redaktor wielu książek, m.in. „Humanista w cyberprzestrzeni” (1999), „Rozumieć telewizję” (2001), „Podglądanie Wielkiego Brata” (2001), „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów” (2007) oraz „Kuba i inni. Twarze i maski popkultury” (2013).

258 Małgorzata Bulaszewska

dr Małgorzata Bulaszewska

Kulturoznawca, filmoznawca i medioznawca. Bada popkulturowe zachowania i działania internautów ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników polskiej blogosfery o tematyce lifestylowej. W ramach swojej pracy naukowej zajmuje się również tematyką mody w kulturze oraz trendami społecznymi. Interesuje się filmem w kontekście historycznym oraz archetypami w popkulturze.

258 Lidia Rudzińska Sierakowska

dr Lidia Rudzińska-Sierakowska

Kulturoznawca i filmoznawca. Specjalistka w zakresie nowych mediów. Bada zanikanie granic pomiędzy amatorem i profesjonalistą w internecie oraz upadkiem roli ekspertów i autorytetów w społeczeństwie sieciowym. Analizuje nowe formy aktywności twórców takich programów jak web show. Interesuje się kinem oraz serialami nowej generacji, twórczością w sieci - kreatywnymi amatorami w internecie i społecznościowym wymiarem nowych mediów.

Termin i miejsce

11 kwietnia 2019 r. (czwartek)
godz. 15.00-17.00
sala P20 (piętro -1)
Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31
Warszawa

Kontakt

  • W sprawach organizacyjnych
    dr Małgorzata Bulaszewska
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    tel. 603 886 164

  • Dla mediów
    dr Lidia Rudzińska-Sierakowska
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    dr Małgorzata Bulaszewska
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    tel. 603 886 164