HumanTech Meetings: Śladami Big Data
Skarby, które kryją legendarne kopalnie króla Salomona bledną w porównaniu z bogactwem, które dostarczają korporacjom, rządom i różnym organizacjom cyfrowe zasoby informacji Big Data. Każde kliknięcie w sieci pozostawia niezatarty ślad, a zbiorczy obraz tych kliknięć dostarcza informacji o użytkowniku, które on sam niekoniecznie chciałby ujawniać.
Podczas czwartego spotkania z cyklu „HumanTech Meetings”, porozmawiamy nie tylko o zagrożeniach prywatności, ale również o narzędziach, które mogą pomóc użytkownikom zachować kontrolę nad danymi i ochronić prywatność, a także o ciekawym projekcie, łączącym świat Sieci Pełnej Znaczeń i świat BlockChain, który powstał w Polsce.
HumanTech Meetings - zadanie finansowane w ramach umowy 792/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę
Formuła spotkania
Żyjemy w czasach postępu technologicznego i dynamicznego rozwoju cyfryzacji. Współczesny pęd do tworzenia nowoczesnych rozwiązań może powodować trudne do przewidzenia skutki psychologiczne i społeczne. Dlatego tak ważne jest nawiązywanie współpracy pomiędzy inżynierami, programistami, specjalistami IT oraz przedstawicielami nauk społecznych już na wstępnym etapie opracowywania nowej technologii lub usługi. To nie tylko daje szansę na uniknięcie błędów, lecz także umożliwia rozwinięcie innowacyjnego pomysłu.
Projekt HumanTech Meetings to seria 14 spotkań, skupiających naukowców i specjalistów z branży technologicznej z Polski i innych krajów. Każde spotkanie składa się z dwóch wykładów, jednego wygłoszonego przez eksperta z Polski i jednego wygłoszonego przez specjalistę z innego kraju. Po wykładach organizujemy dyskusje panelowe, podczas których zaproszeni goście przedstawiają różne podejścia do innowacji i technologii. Spotkania organizowane są przez Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech Uniwersytetu SWPS.
HumanTech Meetings to projekt Centrum Innowacji HumanTech, którego celem jest zbliżenie technologii i nauk społecznych oraz spojrzenie z różnych perspektyw na takie zjawiska, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, algorytmy, robotyka oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Więcej informacji »
Wystąpienia
Wykład 1: Koniec prywatności
Coraz większy odsetek informacji o naszych działaniach takich, jak aktywność towarzyska, uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych, zachowania konsumenckie oraz poszukiwanie informacji w sieci, przepływa przez pośredniczące urządzenia cyfrowe i serwisy. Te działania pozostawiają po sobie niespotykaną dotychczas ilość cyfrowych odcisków palców, które mogą zostać wykorzystane do ujawnienia naszych prywatnych emocji, cech charakteru, jak również przewidzieć nasze przyszłe zachowania. Biorąc pod uwagę rozwój sztucznej inteligencji i przetwarzania danych, powinniśmy się przygotować na przyszłość, w której prywatność będzie przywilejem tylko dla wybranych.
dr Michał Kosiński – Profesor w Stanford Graduate School of Business. Doktoryzował się w dziedzinie psychologii na Uniwersytecie Cambridge, gdzie był również wicedyrektorem Centrum Psychometrycznego. Absolwent Uniwersytetu SWPS. Ekspert w dziedzinie psychometrii. Bada zachowania ludzkie przez pryzmat cyfrowych odcisków palców powstających w wyniku przetwarzania informacji przez narzędzia i systemy informatyczne. Koordynuje projekt myPersonality, w ramach którego ponad 200 badaczy z całego świata analizuje profile 8 milionów użytkowników Facebooka. W trakcie studiów na Uniwersytecie Cambridge zainicjował w sieci opensourcową, adaptacyjną platformę testową Concerto oraz aplikację ApplyMagicSauce.com, przeznaczoną do tworzenia psycho-demograficznych profili użytkowników Facebooka i Twittera. W 2013 r. IBM i DataIQ zaliczyły go do 50 najbardziej wpływowych osób w świecie Big Data. W 2015 r. został uznany za Wschodzącą Gwiazdę przez Association for Psychological Science.
Wykład 2: Ewolucja czy Rewolucja w Sieciach Semantycznych: Czy Tim Berners Lee i jego SOLID uratuje naszą prywatność? Czy Machine Learning i Blockchain zmienią Sieć Pełną Znaczeń?
Sieci Semantyczne, Semantic Web, Web 3.0, Sieć Pełna Znaczeń – to zaproponowana w 2001 roku przez Tima Bernersa-Lee – twórcę sieci WWW takiej jaką ją znamy – rewolucja, której celem miała być zdolność do ekspresji znaczeń, do stania się siecią w pełni inteligentną. Jednak jej rozwój nie podążał prostą drogą, w dużym stopniu ku frustracji wielu jej luminarzy. Tim jednak nigdy się nie zatrzymał. To dzięki niemu mamy dziś standard „Linked Data”, czy też inicjatywy takie jak „Net Neutrality” albo „Contract for the Web”. Jednak stosunkowo mało znana jest, jego najważniejsza inicjatywa – prawdziwy „startup”, jaki Tim zainicjował pod nazwą INRPUT i jego główny produkt SOLID, którego celem jest oddanie nam, użytkownikom sieci, kontroli nad naszymi danymi, a więc szansy na uratowanie naszej prywatności.
W czasie, gdy Semantic Web podążał krętą drogą Ontologii, Reguł, Grafów i innych technologicznych wynalazków, świat stanął oko w oko ze Sztuczną Inteligencją i jej szczególną emanacją w postaci znanej jako „Machine Learning”. Jaki to ma wpływ na Sieć Pełną Znaczeń i co to może nam przynieść?
Wreszcie, nikt nie może nie zauważać jeszcze innej rewolucji, jaka na naszych oczach wstrząsa światem finansów, regulacji, cyfrowej identyfikacji i wieloma innymi – rewolucji Blockchain. Wykład opowie o pewnym ciekawym projekcie, który łączy świat Sieci Pełnej Znaczeń i świat BlockChain – i który powstał … w Polsce!
dr Mirosław Sopek – jest absolwentem Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej. Tytuł doktorski otrzymał na Wydziale Chemicznym w zakresie Chemii Teoretycznej. Pracował jako asystent i wykładowcą na Politechnice Łódzkiej (modelowanie molekularne), Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej (e-commerce/kryptografia) oraz w Szkole Filmowej w Łodzi (grafika komputerowa). W 1989 roku założył firmę Mako Typesetting. Od marca 2008 pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu MakoLab SA d/s technologii. Pod jego kierunkiem spółka MakoLab przekształciła się w Agencję Rozwiązań Cyfrowych (Digital Solutions Agency). Firma obecnie specjalizuje się w usługach cyfrowych dla sektora motoryzacyjnego i finansowego. Posiada oddziały zagraniczne w Paryżu, Londynie oraz w Tampie w USA. W latach 1996 – 2000 pracował jako naukowiec i programista w HyperCube, Inc. w Waterloo w Kanadzie, a następnie jako kierownik projektów informatycznych i projektant systemów w HyperCube USA, Inc. w Gainseville – Florida w USA. Był także prezydentem Chemical Semantics, Inc. z siedzibą w Gainesville, na Florydzie (USA). Od 2016 roku zarządza amerykańskim oddziałem MakoLab a w roku 2018 uruchomił start-up LEI.INFO działający w obszarze identyfikacji cyfrowej firm. Ponadto Mirosław Sopek jest założycielem i współzarządzającym dla dwóch wspólnot (Community Groups) w ramach konsorcjum W3C – GAO (ontologie motoryzacyjne) i FIBO (ontologia finansowa). Obecnie rozwija nowatorskie rozwiązania w ramach technologii Blockchain (GraphChain oraz Kwantowy Blockchain).
Paneliści
dr Aleksandra Przegalińska
Holds a doctoral degree in philosophy of Artificial Intelligence. She is Assistant Professor at Kozminski University and currently Research Fellow at the Center for Collective Intelligence at Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston. Recent visiting scholar at The New School for Social Research / Brown University in New York City (2014). In 2011, Aleksandra held a position of Chair of Media Regulation Working Party at the Council of European Union in Brussels. As a William J. Fulbright Scholar, Aleksandra also majored in Sociology at The New School for Social Research in New York (2012), where she participated in research on identity in virtual reality, with particular emphasis on „Second Life”. Currently, Aleksandra’s primary research interests include consequences of introducing artificial intelligence systems to people’s social and professional sphere as well as wearable technologies and human/bot interactions.
Jowita Michalska
Jej misją jest uzbrojenie Polaków w niezbędne kompetencje cyfrowe. Dlatego powołała do życia fundację Digital University, która współpracując z czołowymi amerykańskimi uczelniami, takimi jak MIT, Harvard Business School, Stanford University czy NYU Stern, zajmuje się edukacją liderów w obszarze nowych technologii. Jowita organizuje m. in. programy edukacyjne dla kadry zarządzającej, szkolenia i konferencje takie jak Masters and Robots czy HRevolution. A do tego angażuje się charytatywnie, wspierając dzieci w trudnej sytuacji życiowej w zdobywaniu cyfrowych kompetencji. Jowita jest też polskim ambasadorem Singularity University, edukacyjnego think-tanku z Doliny Krzemowej, który kształci i inspiruje liderów do stosowania technologii, które stawiają czoła wielkim wyzwaniom ludzkości. Ma ponad 20-letnie doświadczenie biznesowe, które zdobywała, pracując na kluczowych stanowiskach w dużych korporacjach m. in. Polkomtelu, PGE czy Deloitte.
Mikołaj Sędek
Senior Data Scientist, Allegro sp. z o.o. Absolwent Uniwersytetu SWPS i studiów podyplomowych na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Ma wieloletnie doświadczenie pracy z analizą danych oraz business intelligence, pracował m.in. nad praktycznym zastosowaniem przetwarzania dużych zbiorów danych dla biznesu oraz przewidywaniem zachowań użytkowników portali internetowych. Obecnie wraz z zespołem inżynierów oprogramowania i analityków pracuje nad utrzymaniem i rozwojem systemów rekomendacyjnych portalu Allegro.pl. Jego codzienność to praca z ogromnymi zbiorami danych, kodem i uczeniem maszynowym.
Spotkanie poprowadzi
dr Konrad Maj – psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings, inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych „HumanTech”. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym, psychologią mediów oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human-Robot-Interaction). W latach 2013-2016 pełnomocnik prorektora ds. nauki w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i innowacji społecznych. Odbył szereg wizyt studyjnych w ośrodkach zajmujących się innowacjami ISI – Institute for Social Innovation (Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA), ID+ Research Institute for Design, Media and Culture (University of Averio, Portugalia), Design Factory (Aalto University, Finlandia).
Organizator
Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech >>
Partnerzy
Patronat medialny
Sponsorzy
Data i Miejsce
Wtorek, 17 grudnia 2019 r.
Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
Kontakt
Koordynator: Ewa Łuczak
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Marketing and PR:
Dominika Wawrzyniak
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Magdalena Chorzępa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Projekt (no. 422493) dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach "Funduszu Upowszechniania Nauki".