Władza języka. Wykłady cyklu „Współcześni romantycy”
Mickiewicz ustami Konrada z „Dziadów” wołał o rząd dusz. Domagał się władzy na ludźmi, ponieważ tak sprawnie posługiwał się słowem. Gombrowicz również czuł znaczenie swojego talentu; mówił o sobie: „Ja, geniusz!”. Podczas czterech wykładów Władza języka cyklu „Współcześni romantycy” w ramach IV Festiwalu Tradycji Literackich z psychologicznego punktu widzenia przyjrzymy się temu, na czym współcześnie polega władza tych, którzy wiedzą, jak działa persfazja, język i jak ich używać.
Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Wejściówki do odbioru w kasach Muzeum Pana Tadeusza.
Wszystkie spotkania będą transmitowane online na stronie Muzeum oraz na Facebooku.
O cyklu „Współcześni romantycy”
„Współcześni romantycy” to prowadzony od 2016 r. cykl spotkań organizowany przez Muzeum Pana Tadeusza wspólnie z Uniwersytetem SWPS. Zaproszeni goście przyglądają się zagadnieniom charakterystycznym dla kultury romantycznej, które są aktualne również dzisiaj. Najbliższe wykłady w Muzeum Pana Tadeusza będą dotyczyć psychologicznych aspektów używania słowa i języka.
Prof. Dariusz Doliński opowie o tym, jak za pomocą języka można wpływać na zachowania innych ludzi. Materiału do badań psychologów społecznych dostarcza świat polityki i reklamy. Promuje się także czytelnictwo. Skutek: więcej z nas deklaruje, że czyta książki, niż faktycznie to robi. Po co czytać? Na to pytanie z perspektywy psychologii odpowie prof. Tomasz Grzyb. A może obecnie wystarczy komunikować się za pomocą obrazów? Zagadnieniu języka wizualnego poświęci swoje wystąpienie dr Małgorzata Jabłońska z Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS. Nawet jeśli to prawda, że obrazowe narracje zastępują literaturę, wciąż układamy historie we własnych głowach. O autonarracjach z perspektywy psychoterapeuty opowie dr Natalia Liszewska.
Wykłady organizowane są w ramach IV Festiwalu Tradycji Literackich, którego patronami są Adam Mickiewicz i Witold Gombrowicz.
- 3 września 2020 r. (czwartek), godz. 18.00
Jak wpływać na ludzi za pomocą mowy? Rola języka w reklamie i perswazji – prof. Dariusz Doliński
Wywieranie wpływu na innych ludzi może dokonywać się poprzez najróżniejsze gesty, mimikę czy pantomimikę. Najczęściej jednak wykorzystujemy do tego słowa, prosząc innych o pewne rzeczy, rozkazując im czy skłaniając do zmiany przekonań lub poglądów. Psychologowie społeczni badają, jak pewne subtelne różnice w sformułowaniu komunikatu wpływają na postawy, emocje i zachowania ludzi, do których taki przekaz werbalny jest kierowany. Wykład podejmie kwestię roli języka w procesach perswazyjnych. Szczególną uwagę zwrócimy na język reklamy (zarówno komercyjnej, jak i społecznej czy politycznej).
prof. Dariusz Doliński – jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych, psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego, mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych i teorii z zakresu psychologii społecznej, szczególnie zachowań konsumenckich oraz weryfikacji technik używanych przez ludzi do tego, aby efektywnie wpływać na innych. Redaktor naczelny „Polish Psychological Bulletin”. Publikuje w prestiżowych czasopismach, takich jak: „Journal of Personality and Social Psychology”, „Personality and Social Psychology Bulletin” czy „European Journal of Social Psychology”. Autor i współautor około dwustu publikacji, m.in.: „Psychologia wpływu społecznego” (2000), „Psychologiczne mechanizmy reklamy” (2003), „Manipulacja” (2009) oraz „Techniques of social influence: The psychology of gaining compliance” (2016). Jest członkiem-korespondentem Polskiej Akademii Nauk, członkiem Komitetu Psychologii PAN oraz prezesem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej.
- 8 października 2020 r. (czwartek), godz. 18.00
Dlaczego Kacperek nie chce czytać? O psychologicznych aspektach czytania książek u dzieci i młodzieży – prof. Tomasz Grzyb
Jak mówił Piotr Bałtroczyk, „wiele jest rzeczy na świecie, o których nie śniło się filozofom, a większość z nich jest w Polsce”. Rzeczywiście – z perspektywy nauk społecznych Polska jest krajem pod wieloma względami zaskakującym. Jedną z tych kwestii jest stosunek do czytelnictwa. Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że lubi czytać książki. Zgadza się z tym, że dzieci powinny jak najczęściej zajmować się lekturą, uznaje, że książki stanowią ważny element wychowania. Wszystko to nie przeszkadza im jednak postępować dokładnie odwrotnie (przynajmniej jedną książkę w roku czyta mniej niż 30 proc. Polaków, przy czym są to dane wyłącznie deklaratywne). Co wynika z takiego rozdarcia? Jakie w istocie korzyści daje czytanie? Czy są jakieś sposoby, by Kacperek czy Julka odłożyli tablety i komórki, a potem sięgnęli po książkę? O tych (i kilku innych) kwestiach porozmawiamy podczas wykładu.
dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog. Zajmuje się psychologią wpływu społecznego. Interesuje się także metodologią badań psychologicznych, marketingiem i nowymi technologiami. Pracę naukową łączy z praktyką marketingową. Prowadzi szkolenia w dziedzinie psychologii społecznej, manipulacji i perswazji. Od 2013 r. kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego. Autor publikacji na temat psychologii wpływu społecznego i mechanizmów ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych, w tym książki „Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych” (2011). Redaktor wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych, m.in. w „Journal of Applied Psychology” oraz „Marketing i Rynek”. W 2014 r. otrzymał Certificate of Appreciation od Dowództwa Operacji Specjalnych NATO w Afganistanie.
- 10 grudnia 2020 r. (czwartek), godz. 18.00
Jak treść myśli wpływa na nasz dobrostan? Autonarracje z perspektywy psychoterapeutycznej – dr Natalia Liszewska
Podczas wykładu przyjrzymy się treści przekonań na temat siebie samego. Skąd się biorą, jaka jest ich funkcja? Jak te przekonania pomagają nam radzić sobie z problemami? Jak zmieniać te, które utrudniają funkcjonowanie? Każdy z nas ma w głowie głosy mówiące różnymi językami. Możemy wyróżnić język współczucia, a także mowę krytyka i obrońcy. Czym jest autonarracja? Jakie znaczenie ma dla niej kontekst? W czasie spotkania porozmawiamy również o tworzeniu opowieści o sobie jako metodzie samorozwoju.
dr Natalia Liszewska – doktor psychologii, certyfikowany psychoterapeuta. Prowadzi badania naukowe z zakresu interwencji kryzysowej oraz III fali psychoterapii poznawczo-behawioralnej (CTB). Założycielka Instytutu Terapii Poznawczo-Behawioralnej, w ramach którego wspiera osoby doświadczające kryzysu psychologicznego. Prowadzi psychoterapię osób doświadczających zespołu stresu pourazowego, zaburzeń lękowych oraz trudności związanych z niską samooceną i radzeniem sobie ze stresem. Poza praktyką terapeutyczną pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie SWPS, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu interwencji kryzysowej; jest również kierownikiem studiów podyplomowych Kryzys i Interwencja Kryzysowa.
- 14 grudnia 2020 r. (poniedziałek), godz. 18.00
Brak słów! O narracji obrazem – dr Małgorzata Jabłońska
W różnych dziedzinach wiele mówi się o przydatności storytellingu, czyli opowiadania historii. Podczas wykładu dowiemy się, czy opowieść można budować wyłącznie za pomocą obrazów i na czym polega narracja wizualna w przestrzeni sztuki. Porównamy użyteczność tekstów i obrazów. Skupimy się nie tylko na psychologii i literaturze, lecz także na komiksie.
dr Małgorzata Jabłońska – doktor sztuki, pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Artystka wizualna, projektantka. Interesuje się neuronauką, percepcją wzrokową, poszukuje wspólnych płaszczyzn pomiędzy sztuką a dizajnem. Zajmuje się narracją wizualną, jest autorką lapidarnych grafik cyfrowych i komiksów. Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i poza nim. Projektuje najczęściej dla sektora kultury. Współpracuje z Katedrą Sztuk Pięknych i Projektowych Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Organizator
- Muzeum Pana Tadeusza
Partnerzy
- Uniwersytet SWPS
- Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli
- Nagroda Literacka im. Witolda Gombrowicza
Termin i miejsce
wybrane czwartki, godz. 18.00
Muzeum Pana Tadeusza
Rynek 6, Wrocław
Kontakt
Anna Murzyn-Romańczuk
tel. 71 750 72 50
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Maria Marszałek
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. +48 71 755 06 25 | +48 721 052 109