Interdisciplinary Perspectives on Social Influence
Konferencja naukowa
INTERDISCIPLINARy PERSPECTIVES ON SOCIAL INFLUENCE
Organizatorzy:
Uniwersytet SWPS i Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta B. Zajonca, Uniwersytet Warszawski
Pre-swazja, posłuszeństwo wobec autorytetów czy wpływ mniejszości na grupę to tylko niektóre z licznych tematów, które zostaną poruszone podczas konferencji Interdisciplinary Perspectives on Social Influence odbywającej się w dniach 8-10 marca w Warszawie. Podczas tego wydarzenia, o zjawisku wpływu społecznego z perspektywy prawnej, ekonomicznej i finansowej będą dyskutowali światowej sławy naukowcy. Wśród prelegentów znajdą się m.in. profesor Robert Cialdini, profesor Daniel Howard, profesor Jorgen Andersen czy dr Michał Kosiński.
O konferencji
Wpływ społeczny jest powszechny we współczesnym świecie. Prawdopodobnie to dzięki niemu kształtujemy opinie, zachowania i normy społeczne. To właśnie on sprawia, że ludzie dostosowują swoje indywidualne preferencje do grupy. Ma on również wpływ na formowanie wspólnej rzeczywistości na poziomie grupy i opinii publicznej na poziomie społeczeństwa.
Wpływ społeczny jest podstawowym pojęciem, które definiuje kierunki badań w wielu dyscyplinach naukowych takich jak psychologia społeczna, socjologia, antropologia, kulturoznawstwo, politologia i marketing. Nawet ekonomia, oparta na założeniu racjonalnego rozumowania, zdaje się stopniowo doceniać wagę wpływu społecznego.
Celem tej konferencji jest przedstawienie interdyscyplinarnego spojrzenia na procesy związane z wpływem społecznym oraz podjęcie próby określenia, jakie są ogólne zasady działania wpływu społecznego, biorąc pod uwagę wnioski z badań tego tematu w różnych dziedzinach.
Jest to również proces społeczny mający wiele praktycznych zastosowań - od perswazji i propagandy do działań marketingowych i doboru treści zamieszczanych w mediach społecznościowych. Konferencja również skupi się na zastosowaniu wpływu społecznego w marketingu, przywództwie, przedsiębiorczości społecznej, psychologii politycznej i podczas konfliktów.
Perspektywa zaproponowana przez psychologię społeczną będzie szczególnie interesująca dla uczestników. Niemniej jednak podczas konferencji zostanie zaprezentowane zjawisko wpływu społecznego w kontekście dziedzin takich jak ekonomia, marketing, fizyka, psychologia polityczna. Podczas konferencji naukowcy postaraja się odpowiedzieć na następujące pytania: jak wywrzeć wpływ społeczny? Jak się on rozprzestrzenia? Jak go opanować?
Program
8 marca 2018 r.
bufet powitalny
13.30 – lunch
14.00-14.05 – półoficjalne rozpoczęcie, Andrzej Nowak
14.05-14.45 – wykład głównego mówcy: Willam Crano, Cleremont University: Minority influence
14.45-15.55 – sesja I - Social influence; the perspective of the target
- Social influence from the perspective of the target
– Andrzej Nowak, Uniwersytet Warszawski - Trust and coherence
– Magdalena Roszczyńska-Kurasińska, Uniwersytet Warszawski
15.55 – 16.15 – przerwa kawowa
16.15 – 17.15 – wykłady
- Dynamics and dimensions of trust judgments
– Karolina Ziembowicz-Lisiecka, Marta Kacprzyk-Murawska, Uniwersytet Warszawski - Importance of the topic and the level of influence
– Mikołaj Biesaga, Lan Bui Wrzosinska - Trust in regulation of group distributed information processing
– Agnieszka Rychwalska, Uniwersytet Warszawski
18:30 – uroczysta kolacja
9 marca 2018 r.
9.00-9.40 – wykład głównego mówcy: Presuation
– Robert Cialdini, University of Arizona
9.40-10.40 – sesja II - Psychology of social influence – compliance, obedience and attitude change
- Social influence on the web: the pique technique
– Valerie Fointiant, Christian Bastien, University of Lorraine - Obedience in Milgram paradigm – some more questions, some more answers
– Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu - Eyewitness testimony and social contagion of memory
– Romuald Polczyk, Uniwersytet Jagielloński
11.00-12.40 – przerwa kawowa
- The question-behaviour effect in intergroup attitudes research: mere asking about behavior as a social influence technique
– Katarzyna Byrka, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu - Preference for consistency as a moderator in the door-in-the-face technique
– Katarzyno Cantarero, Małgorzata Gamian-Wilk i Dariusz Dolinski Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu - Mental effort, fear-then-relief and mindfulness
– Sławomir Śpiewak, Uniwersytet Jagielloński - Nudging - a way into health, wealth and happiness?
– Magdalena Kaczmarek, University Hospital, Friedrich-Schiller-University Jena
12.40-13.15 – lunch
13.15-14.35 – wykłady głównych mówców
- Business and legal perspectives on social influence orocesses and outcomes
– Daniel Howard, SMU University USA - Social influence: implications for economic theory and policy
– Paul Ormerod, University College London and Volterra Partners LLP, Londyn
14.35-15.35 – sesja III - Economy, marketing i business
- Narratives and sentiment in macroeconomics (big data approach)
– Rickard Nyman, University College London - Social influence in consumer behavior
– Dominika Maison, Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii
15.35-16.00 – przerwa kawowa
16.00-17.30 – wykłady
- Micro targeting in social influence
– Michał Kosiński - Interactional justice vs. the paradox of self-amendment and the iron law of oligarchy
– Jeremy Pitt, Imperial College, Computer Science
10 marca 2018 r.
9.00-9.40 – wykład głównego mówcy: Jorgen Andersen, CNRS, Centre d´Economie de la Sorbonne, Université Paris 1 Sorbone, Paris: Social influence and financial markets
9.40-10.40 – sesja IV - Culture, politics and new [not so new] technology
- Mythic imagination and social influence: the perspective of cultural semiotics
– Maciej Napiorkowski, Uniwersytet Warszawski - Social influence in radicalization
– Katarzyna Jaśko, Uniwersytet Jagielloński, Wydział Psychologii - Broadcasting structures and social influence in the transition from uncertainty of quantum world to objective reality
– Jaroslaw Korbicz, Centrum Fizyki Teoretycznej PAN Warszawa:
10.40-11.20 – przerwa kawowa
11.10-12.10 – wykłady
- The influence of social environment on an individual: the case of workplace bullying
– Małgorzata Gamian-Wilk, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu - Compliance in virtual environments: psychophysiological correlates
– Grzegorz Pochwatko, PAN - Is it just for humans? Compliance to requests of virtual agents and social robots?
– Laura Osęka, Justyna Świdrak, Krzysztof Kukiełka, Monika Różańska-Walczuk, Jean-Christoph Giger i Grzegorz Pochwatko:
12.10-12.55 – panel dyskusyjny
12.55-13.00 – zakończenie konferencji
Główni mówcy
Willam Crano, Claremont University
Tytuł wykładu: Minority influence
Robert Cialdini, University of Arizona
Tytuł wykładu: Pre-suasion: it is what you do first
Daniel Howard, SMU University USA
Tytuł wykładu: Business and legal perspectives on social influence processes and outcomes: a brief overview of the American marketplace
Paul Ormerod, University College London and Volterra Partners LLP, London
Tytuł wykładu: Social influence: implications for economic theory and policy
Jorgen Andersen, CNRS - Centre d´Economie de la Sorbonne, Université Paris 1 Sorbone
Tytuł wykładu: Social influence and financial markets
Michal Kosinski, Stanford Graduate School of Business
Tytuł wykładu: Micro targeting in social influence
Organizatorzy
Komitet Organizacyjny
- Andrzej Nowak, Uniwersytet Warszawski i Dariusz Doliński, Uniwersytet SWPS
Data i miejsce wydarzenia
8-10 marca 2018 r.
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Sala Balowa
ul. Krakowskie Przedmieście 32