Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

II Dni OLWEUSA

DZIECKO – RODZIC – NAUCZYCIEL

 

O wydarzeniu Zapisz się

Kogo zapraszamy

Przedstawicieli środowiska naukowego, rodziców, nauczycieli, studentów, doktorantów, wszystkie osoby zainteresowane tematyką bullyingu

Język wydarzenia: polski, angielski (jeden wykład)

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

II Dni OLWEUSA

O wydarzeniu

„Dni OLWEUSA” to studenckie wydarzenie naukowe o charakterze konferencji dotyczące bullyingu i przemocy rówieśniczej w szkołach, organizowane przez Koło Naukowe Badań Relacji Rówieśniczych i Bullyingu OLWEUS.

W ramach „II Dni OLWEUSA” wystąpią wybitni badacze i badaczki bullyingu, psychoterapeuci, pedagodzy, dziennikarze i aktywiści działający na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, jak również członkowie Koła OLWEUS z warszawskiego, wrocławskiego i katowickiego kampusu Uniwersytetu SWPS, którzy podzielą się wynikami swoich badań oraz opowiedzą o działalności profilaktycznej i edukacyjnej koła.

Wśród gości konferencji są m.in.: prof. Paul Horton, prof. Jacek Pyżalski, dr Małgorzata Wójcik, dr Konrad Piotrowski, dr Joanna Ławicka, Przemek Staroń, Angelika Friedrich, Małgorzata Gołota, Hubert Czupała i Justyna Suchecka. Poruszą oni ważne tematy związane z kondycją psychiczną dzieci i młodzieży, wskażą możliwe przyczyny przemocy rówieśniczej, jak również skuteczne formy wsparcia. Opowiedzą o nowych perspektywach w badaniach nad bullyingiem i relacjami rówieśniczymi, a przede wszystkim podzielą się ze słuchaczami ogromną dawką praktycznej wiedzy i umiejętności, które zdobyli, pracując z dziećmi i młodzieżą.

Podobnie jak rok temu, wydarzenie rozpoczną warsztaty „Apteczka Bullyingowej Pomocy” dla nauczycieli i uczniów. Można na nich przyswoić sprawdzone techniki i narzędzia pomagające rozpoznać sytuacje kryzysowe u dzieci, wzmacniać ich pewność siebie i wiarę we własne możliwości. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, jak poprawić komunikację między dzieckiem a dorosłym oraz jak dbać o relacje na linii dziecko – rodzic – nauczyciel. Z kolei studentów serdecznie zapraszamy na warsztaty „ACTing among others”, poświęcone kontaktom międzyludzkim.

Podczas „II Dni OLWEUSA” zostaną ogłoszeni laureaci i laureatki dwóch konkursów z serii „BULLYING: ROZPOZNAJ, REAGUJ, WYGRAJ”:

Wszystkie punkty programu z wyjątkiem warsztatów odbędą się hybrydowo – można w nich uczestniczyć stacjonarnie w auli Wydziału Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS (sala 015), jak również online poprzez platformę Zoom. W warsztatach można wziąć udział tylko stacjonarnie.

Wszystkie wystąpienia będą w języku polskim, z jednym wyjątkiem – prof. Horton wygłosi wykład po angielsku.

Wydarzenie zakończy impreza studencka „DAN OLWEUS BIRTHDAY PARTY”.

Odwiedź też social media Koła OLWEUS:

W imieniu Koła OLWEUS dziękujemy za wsparcie przy organizacji wydarzenia spółce RESQL oraz dziekan Wydziału Psychologii W Katowicach, prof. Jolancie Życińskiej.

Jak wziąć udział?

Sprawdź, czy musisz się zapisać na interesującą cię część wydarzenia:

  • warsztaty – zapisy mailowe: [email protected]
  • udział stacjonarny (z wyjątkiem warsztatów) – wstęp wolny, bez zapisów
  • udział online – zapisy przez formularz poniżej:

POBIERZ PROGRAM W FORMACIE PDF

  1. Apteczka bullyingowej pomocy – warsztaty przedkonferencyjne dla uczniów i nauczycieli

    ZAPISY ZAKOŃCZONE

    Członkowie KN OLWEUS pod opieką merytoryczną dr Małgorzaty Wójcik
  2. ACTing among others – warsztaty przedkonferencyjne dla studentów

    ZAPISY ZAKOŃCZONE

    Uczestnicy warsztatów nauczą się używać procesów elastyczności psychologicznej i modelu „PROSOCIAL”, by stawiać mosty ponad kulturowymi, językowymi oraz społecznymi barierami.

    Hubert Czupała
  3. Uroczyste rozpoczęcie „II Dni OLWEUSA”. Ogłoszenie wyników I międzyszkolnego konkursu artystycznego „BULLYING: ROZPOZNAJ, REAGUJ, WYGRAJ”, wręczenie nagród

    aula (sala 015) i online

    KN OLWEUS
  4. Prosocial ACT – kształtowanie postaw prospołecznych

    aula (sala 015) i online

    Hubert Czupała
  5. Zranieni ranią, skrzywdzeni krzywdzą, czyli kilka słów o bullyingu

    aula (sala 015) i online

    Przemysław Staroń
  6. Zakończenie pierwszego dnia

    aula (sala 015) i online

    KN OLWEUS

  1. Rozpoczęcie drugiego dnia

    aula (sala 015) i online

    KN OLWEUS
  2. Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Jak przeciwdziałać bullyingowi mniejszości?

    aula (sala 015) i online

    Dominik Kuc
  3. Nastoletni azyl. Jak z działaniami profilaktycznymi dotrzeć do młodych, czyli dlaczego nie mówimy „essa”?

    aula (sala 015) i online

    Angelika Friedrich
  4. Przerwa kawowa
  5. Przemoc rówieśnicza i bullying jako źródło problemów psychicznych u dzieci i młodzieży

    aula (sala 015) i online

    Małgorzata Gołota
  6. Dlaczego litość ani współczucie nie przeciwdziałają przemocy rówieśniczej i prześladowaniu w neuroróżnorodnym środowisku szkolnym?

    aula (sala 015) i online

    dr Joanna Ławicka
  7. Przerwa
  8. Myśli na „s...”. Jak literatura młodzieżowa pomaga nam rozmawiać o zdrowiu psychicznym?

    aula (sala 015) i online

    Justyna Suchecka
  9. Czy przeciwdziałając wypaleniu rodzicielskiemu, wspieramy rozwój dzieci i młodzieży?

    aula (sala 015) i online

    dr Konrad Piotrowski
  10. Zakończenie drugiego dnia

    aula (sala 015) i online

    KN OLWEUS

  1. Rozpoczęcie trzeciego dnia

    aula (sala 015) i online

    KN OLWEUS
  2. Ból bullyingu, czyli mity, hity i kity

    aula (sala 015) i online

    Jakub T. Mróz z KN OLWEUS
  3. Bullying związany z pochodzeniem etnicznym i narodowym – czy potrzebujemy innych rozwiązań

    aula (sala 015) i online

    prof. Jacek Pyżalski
  4. Przerwa kawowa
  5. The school as an arena for school bullying: On the importance of addressing the school in school bullying

    aula (sala 015) i online

    prof. Paul Horton
  6. Strategie i metody interwencji antybullyingowych w ujęciu systemowym

    aula (sala 015) i online

    Kinga Baranowska i Ewa Nyikó z KN OLWEUS
  7. Przerwa
  8. Ogłoszenie wyników I konkursu na esej psychologiczny dla studentów Uniwersytetu SWPS „BULLYING: ROZPOZNAJ, REAGUJ, WYGRAJ”, wręczenie nagród

    aula (sala 015) i online

    dr hab. Jolanta Życińska, prof. Uniwersytetu SWPS – przewodnicząca jury
  9. Rozmowa z autorami nagrodzonych esejów

    aula (sala 015) i online

    Ewa Nyikó z KN OLWEUS
  10. „[...] chłopcy z mojej klasy strasznie gnębią jednego kolegę. Wyzywają go i publikują okropne zdjęcia”. Najczęstsze zgłoszenia uczniów w systemie RESQL

    aula (sala 015) i online

    dr Małgorzata Wójcik, opiekunka KN OLWEUS
  11. Zakończenie „II Dni OLWEUSA”

    aula (sala 015) i online

    KN OLWEUS
  12. Impreza studencka „DAN OLWEUS BIRTHDAY PARTY”

    Informacje o miejscu podamy wkrótce

Prelegenci

Hubert Czupała
 
Hubert Czupała
Psycholog, absolwent czteroletniego kursu psychoterapii poznawczo-behawioralnej w Centrum CBT w Warszawie, wykładowca akademicki na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Association for Contextual Behavioral Science (ACBS). W pracy klinicznej specjalizuje się w terapiach poznawczo-behawioralnych trzeciej fali – nowych formach terapii, do których należą m.in. terapia akceptacji i zaangażowania (ACT), terapia oparta na współczuciu (CFT), terapia oparta na analizie funkcjonalnej (FAP), terapia schematów (ST) oraz kliniczne zastosowanie uważności (mindfulness). Pomaga osobom w kryzysie. Prowadzi warszaty wspierania umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, a także rehabilitację psychologiczną oraz grupy wsparcia dla osób przewlekle chorych. Realizuje projekty edukacyjne z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego.
Angelika Friedrich
 
Angelika Friedrich
Działaczka społeczna, założycielka Nastoletniego Azylu i studentka psychologii na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. Współpracuje z naukowcami (przy RESQL – systemie pomagającym zapobiegać przemocy w szkołach), fundacjami, instytucjami, politykami i polityczkami (głównie przy Zespole Parlamentarnym ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży). Interesuje się psychiatrią dziecięcą i młodzieżową. Bierze udział w debatach i konferencjach dotyczących psychiatrii. Jest bohaterką książki Justyny Sucheckiej „Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze”.
Małgorzata Gołota
 
Małgorzata Gołota
Dziennikarka prasowa i radiowa. Autorka podcastów ekologicznych z serii „Koniec świata”, „Klimat zmian” i „Kiribati. Raport z tonącego świata” emitowanych w Radiu Tok FM. Współpracowniczka „Gazety Wyborczej”. Autorka reportażu „Spinalonga. Wyspa trędowatych”, który znalazł się w finale 13. edycji Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, oraz książki „Żyletkę noszę zawsze przy sobie”, poruszającej temat depresji u dzieci i młodzieży.
Paul Horton
prof.
Paul Horton
Associate Professor in Education na Wydziale Nauk Behawioralnych i Uczenia się (Department of Behavioural Sciences and Learning) Uniwersytetu Linköping w Szwecji. Prowadzi badania nad prześladowaniem w szkole oraz znaczeniem kontekstów społecznych i instytucjonalnych. Pisał o prześladowaniu w kontekście szkół w Nowej Zelandii, Danii, Szwecji, Wietnamu i Stanów Zjednoczonych.
Dominik Kuc
 
Dominik Kuc
Członek rady Fundacji GrowSpace oraz inicjator projektu Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Laureat konkursu „25 under 25” magazynu „Forbes” oraz warszawskiego biura McKinsey & Company w kategorii „Wspieranie Różnorodności”. Współautor raportu „Warszawska Szkoła po Pandemii” oraz inicjator warszawskiego Tramwaju Zdrowia Psychicznego. W ramach Fundacji GrowSpace koordynuje prace porozumienia „TAK dla prewencji suicydalnej”.
Joanna Ławicka
dr
Joanna Ławicka
Pedagog specjalny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Prezes zarządu Fundacji Prodeste od 2013 r. Autorka książek „Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera”, „Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej” oraz „Jarzmo. Spektrum przemocy”. Ukończyła Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku pedagogika specjalna oraz studia doktoranckie na wydziale Historyczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Opolskiego. W Fundacji pełni funkcję prezesa zarządu. Prowadzi konsultacje dla rodzin dzieci w spektrum autyzmu oraz nastolatków i dorosłych w spektrum autyzmu. Superwizuje specjalistów pracujących z osobami w spektrum – indywidualnie i w placówkach edukacyjnych. Szkoli, wykłada i prowadzi warsztaty. Konsultantka transkulturowej psychoterapii pozytywnej w trakcie Kursu Mistrzowskiego (Master Course) dla psychoterapeutów. Publikuje w czasopismach specjalistycznych, jest też autorką wielu artykułów o tematyce społecznej w popularnych magazynach. Prowadzi bloga HackingSociety.
Konrad Piotrowski
dr
Konrad Piotrowski
Zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS oraz kierownik Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości. Psycholog rozwoju, zainteresowany przede wszystkim okresem dorastania i wczesnej dorosłości. Prowadzi badania nad czynnikami wpływającymi na stopień identyfikacji z rolą rodzica oraz żałowanie decyzji o rodzicielstwie. Zgłębia również problematykę perfekcjonizmu i wypalenia rodzicielskiego. Jest członkiem rady programowej International Society for Research on Identity oraz członkiem rady redakcyjnej czasopisma „Emerging Adulthood”. Należy do Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka oraz European Association for Developmental Psychology.
Jacek Pyżalski
prof.
Jacek Pyżalski
Profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca ponad sześćdziesięciu międzynarodowych i krajowych projektów badawczych. Trener w obszarze trudnych zachowań oraz ekspert w zakresie edukacji medialnej. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek rady Centrum Edukacji Obywatelskiej. Specjalista Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Koordynator części polskiej programu „ySkills” oraz badania EU Kids Online. Do zbioru jego zainteresowań badawczych należą kompetencje cyfrowe, agresja elektroniczna, nowe media, komunikacja w szkole, promocja zdrowia, cyberprzemoc wśród młodzieży. Pomysłodawca i redaktor pierwszego polskiego podręcznika do edukacji zdalnej podczas pandemii COVID-19, który został wydany zaraz po zamknięciu szkół w kwietniu 2020 r. Autor licznych publikacji, w tym pierwszej monografii na rynku polskim o agresji elektronicznej – „Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży” (GWP, Sopot 2011).
Przemysław Staroń
 
Przemysław Staroń
Psycholog i kulturoznawca, współzałożyciel Centrum JUMP, autor książek, nauczyciel dyplomowany, twórca grupy entuzjastów filozofii Zakon Feniksa, orędownik spotkań pokoleń nagrodzony przez Komisję Europejską. Otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień. Został wybrany Człowiekiem Roku 2019 w kategorii „Wzorowe sprawowanie” w plebiscycie czytelników „Gazety Wyborczej”. Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg Noizz.pl. Nauczyciel Roku 2018. W 2020 r. znalazł się w gronie 50 nauczycieli na świecie nominowanych do „Nauczycielskiego Nobla” – Global Teacher Prize. Został także wyróżniony w konkursie o Nagrodę im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” oraz konkursie o Nagrodę im. Janusza Korczaka. Nagrodzony „LGBT+ Diamond 2019 Polish Business Award”. Członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050. Tutor ponad 50 finalistów i laureatów Olimpiady Filozoficznej, fan kreatywnego nauczania i twórca pracowni #utrzy. Jako prekursor wykorzystania Snapchata w edukacji bywa nazywany „profesorem Snapem”. Wykłada na Wydziale Psychologii w Sopocie Uniwersytetu SWPS oraz Sopockim Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
Justyna Suchecka
 
Justyna Suchecka
Dziennikarka edukacyjna, przez 11 lat związana z „Gazetą Wyborczą”, a od 2019 r. roku z serwisem tvn24.pl. Autorka książek „Young Power. 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat” (2020) i „Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze” (2022). W 2020 r. zdobyła nagrodę Grand Press w kategorii „dziennikarstwo specjalistyczne”. Otrzymała również nagrodę w XIX edycji konkursu „Świat przyjazny dziecku”, organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Małgorzata Wójcik
dr
Małgorzata Wójcik
Doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunkt i prodziekan na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS, opiekunka Koła Naukowego Badań Relacji Rówieśniczych i Bullyingu OLWEUS. Zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy szkolnej. Realizuje projekty mające na celu zapobieganie zachowaniom wykluczającym oraz przemocy rówieśniczej. Wdraża zintegrowany program monitorowania i zapobiegania przemocy rówieśniczej RESQL w szkołach podstawowych i średnich. Zrealizowała finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekt innowacji społecznych (interwencja edukacyjna „Bliżej"), który miał na celu opracowanie programu eliminującego zachowania wykluczające i marginalizujące wśród uczniów gimnazjum. Laureatka konkursu „eNgage” Fundacji na rzecz Nauki Polskiej; dzięki grantowi przeprowadziła projekt „INKLA – Promocja Badań Partycypacyjnych”, w którym stworzyła młodzieżowe zespoły badawcze i wraz z nimi zrealizowała badania jakościowe dotyczące relacji rówieśniczych w klasach szkolnych. Laureatka nagrody im. prof. Romana Czerneckiego za najlepszy artykuł naukowy w dziedzinie edukacji w 2021 r. oraz nagrody Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej w 2022 r. Autorka licznych publikacji naukowych i podręczników.

Organizatorzy

  • Koło Naukowe Relacji Rówieśniczych i Bullyingu OLWEUS, logo
  • Wydział Psychologii w Katowicach, logo

Partnerzy

  • RESQL, logo
  • Bullying and Parenting, logo
  • Samorząd Studencki Uniwersytetu SWPS w Katowicach, logo

Patronat

  • Strefa Psyche, logotyp

Miejsce

We wszystkich punktach programu z wyjątkiem warsztatów możliwy jest zarówno udział stacjonarny w auli Wydziału Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS (sala 015), jak i online. W warsztatach można wziąć udział wyłącznie stacjonarnie (informacje o miejscu warsztatów otrzymasz po rejestracji).

Adres: Uniwersytet SWPS, ul. Techników 9, Katowice

Kontakt

Jakub T. Mróz, przewodniczący koła OLWEUS: [email protected]