Nauka na YouTube – pierwszy milion!
Kanał Uniwersytetu SWPS na YouTube jest najpopularniejszym i najlepiej ocenianym przez widzów kanałem uniwersyteckim w Polsce. Nasz uniwersytet z powodzeniem popularyzuje naukę nie tylko na uczelni, lecz także w sieci – liczba wyświetleń opublikowanych przez nas materiałów edukacyjnych i naukowych przekroczyła milion.
Nauka na YouTube
YouTube – największy na świecie serwis z treściami wideo, treściami tworzonymi głównie przez samych użytkowników, których liczy już ponad miliard. To również druga największa po Google wyszukiwarka.
Serwis zdominowany jest, jak wszystkie media, przez treści rozrywkowe, ale nie oznacza to, że nie może on być skutecznym narzędziem do edukacji oraz popularyzacji treści ambitnych i wartościowych, również z naukowego punktu widzenia. Może, co nasz uniwersytet od ponad roku udowadnia.
Wiele uczelni, tak polskich jak i zagranicznych, jest aktywnych na YouTube, w zdecydowanej większości według tych samych reguł. Nasz uniwersytet, podobnie jak w wielu innych dziedzinach aktywności akademickiej, wychodzi poza schematy i wskazuje kierunki rozwoju.
Staramy się obserwować i analizować to, co dzieje się wokół nas. Dostrzegamy zmiany zachodzące w mediach i wiemy, że Internet nie jest telewizją. Widzimy, jaką ze sobą niesie zmianę, i wiemy, że jest czymś o wiele więcej, czymś co zmienia reguły komunikacji.
Kinga Nowacka, dyrektor Działu Marketingu
Wiedza, nauka, motywacja
W wyniku analizy działań innych uczelni oraz rynku wideo w sieci w ogóle, stworzyliśmy kilka projektów edukacyjnych i popularyzujących naukę. Rozwijaliśmy te, które spotkały się z największym zainteresowaniem naszej publiczności. Są to nagrania wykładów odbywających się w murach naszej uczelni oraz cykl inspirujących rozmów z przedstawicielami naszej społeczności, od studentów po założycieli, który realizujemy z absolwentem naszego uniwersytetu Andrzejem Tucholskim – dziś jednym z najbardziej wpływowych blogerów w Polsce.
Projekty te promują i pokazują przede wszystkim naszą uniwersytecką społeczność, która to właśnie tworzy i rozwija uniwersytet SWPS. Cieszy nas, że możemy dostarczać wiedzy i motywacji nie tylko sobie wzajemnie na uczelni, lecz także każdej osobie posiadającej dostęp do sieci.
− Staramy się obserwować i analizować to, co dzieje się wokół nas. Dostrzegamy zmiany zachodzące w mediach i wiemy, że Internet nie jest telewizją. Widzimy, jaką ze sobą niesie zmianę, i wiemy, że jest czymś o wiele więcej, czymś co zmienia reguły komunikacji. Stwierdziliśmy, że nie chcemy nagrywać spotów mówiących o przewagach naszego uniwersytetu, by następnie wyświetlać je na siłę ludziom, którzy chcą oglądać coś innego. Uznaliśmy, że po prostu nagramy i udostępnimy to, co robimy, i pokażemy, jacy jesteśmy w naszym naturalnym środowisku, podczas wykładów czy rozmów. Wierzyliśmy, że to wystarczy. Liczby pokazują, że się nie pomyliliśmy − mówi Kinga Nowacka, dyrektor Marketingu Uniwersytetu SWPS.
Uniwersytet SWPS na tle rynku
Kiedy półtora roku temu postanowiliśmy rozwinąć nasz kanał na YouTube obserwowało go nieco ponad 400 osób, a opublikowane treści nie cieszyły się zainteresowaniem. Jednak już pół roku po uruchomieniu przez nas działań ich efekty zostały dostrzeżone przez specjalistyczny serwis traktujący o YouTube –yt360.pl. Raport opublikowany przez analityków z firmy MUSE wskazywał potencjał w kanałach wideo, który można wykorzystać zarówno do popularyzacji nauki, jak i pozyskiwania kandydatów na studia. − W tym modelu najlepiej odnajduje się Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej (dziś Uniwersytet SWPS). Na ich kanale znajdziemy wykłady, rozmowy z inspirującymi ludźmi, relacje z festiwali oraz materiały o samej uczelni. Ta sama uczelnia może się również pochwalić największą liczbą subskrybentów − pisali autorzy.
Po kolejnym półroczu, z raportu firmy MUSE − Video Marketing Raport 2015, podsumowującego działania wszystkich polskich firm i organizacji działających na YouTube, dowiedzieliśmy się, że jesteśmy jedyną uczelnią w zestawieniu 100 najefektywniejszych polskich marek na YouTube. Plasowaliśmy się w połowie TOP100 i co ciekawe, nasz kanał był jednym z najszybciej zyskujących na popularności. Pobierz raport »
Po niespełna roku od uruchomienia naszych działań poprosiliśmy inną firmę analizującą działania na YouTube – Sotrender – o przygotowanie porównania kanałów polskich uniwersytetów na YouTube. Z porównania działań za poprzedni miesiąc dowiedzieliśmy się, że nasz kanał stał się najpopularniejszym kanałem uczelnianym w Polsce, a treści, które przygotowujemy we współpracy z naszą społecznością, cieszą się największym zainteresowaniem (były oglądane tyle razy co treści wszystkich pozostałych uniwersytetów razem wzięte) i cieszą się bardzo dobrymi opiniami widzów, nieporównywalnie lepszymi niż jakiekolwiek inne treści przygotowywane przez uczelnie w Polsce. Pobierz raport »
W czerwcu tego roku liczba wyświetleń materiałów na naszym kanale przekroczyła milion i z miesiąca na miesiąc oglądalność ta wzrasta. Nasz kanał obserwuje obecnie ponad 9 tysięcy osób, w wyniku czego jest on najpopularniejszym kanałem uczelnianym w Polsce.
To nie koniec, to jedynie kolejny krok
Kanał Uniwersytetu SWPS na YouTube jest jednym z ponad 50 kanałów komunikacji, które nasz uniwersytet prowadzi na 9 różnych platformach społecznościowych, by w jak największym stopniu rozumieć i wychodzić naprzeciw potrzebom naszej społeczności.
− Jest on naturalną konsekwencją realizowanej od kilku lat strategii obecności naszej uczelni w sieci. Zamierzamy w dalszym ciągu rozwijać nasze działania, również poprzez dostarczanie kolejnych wartościowych materiałów, od tekstowych przez audio po wideo, wykorzystując do tego wszelkie możliwości, jakie dziś oferuje Internet − podkreśla Kinga Nowacka, dyrektor Marketingu Uniwersytetu SWPS.
Zapraszamy do zapoznania się z tym, co do tej pory opublikowaliśmy, jak również obserwowania naszego kanału, bo już niebawem pojawią się na nim kolejne nowości.