Dwudziestolecie. Przedstawienia
Czy spektakl teatralny może być kluczem do zrozumienia społeczeństwa i punktem odniesienia dla debaty publicznej o rzeczywistości? Czy może być on traktowany jako awangardowe medium społeczne? Profesor Krystyna Duniec w książce „Dwudziestolecie. Przedstawienia” analizuje osiem przedstawień teatralnych i przygląda się epoce dwudziestolecia międzywojennego przez pryzmat teatru.
Dwudziestolecie. Przedstawienia
Okres dwudziestolecia międzywojennego wzbudza różne emocje zarówno wśród historyków, jak i czytelników książek. Jedni chwalą skok cywilizacyjny i zwracają uwagę na modernizację Polski, która dokonała się w tym okresie. Inni podkreślają natomiast panujące wtedy nierówności ekonomiczne i klasowe, a także nacjonalizm i ksenofobię. Dobrym sposobem na głębsze poznanie tej epoki jest analiza przedstawień teatralnych, w których uwidaczniają się nie tylko zjawiska artystyczne, lecz także społeczne i polityczne.
Autorka analizując dwudziestolecie międzywojenne, nie sięga po dzieła kanoniczne, takie jak „Dziady” czy „Nie-Boska komedia” Leona Schillera, lecz mniej popularne, m.in „Książę Niezłomny”, „Śmierć na gruszy” czy „Dzieje grzechu”. Stanowią one klucz do zrozumienia skomplikowanej i nieoczywistej rzeczywistości czasów międzywojnia.
Z recenzji prof. UAM Ewy Guderian-Czaplińskiej
Dwudziestolecie" nie jest prezentacją wybranych aspektów międzywojennego teatru, lecz próbą zobaczenia tej epoki poprzez teatr - zawsze związany ściśle z rzeczywistością, mktóra go współtworzy (i którą on współtworzy, zwracając uwagę publiczności na kwestie niedostatecznie przepracowane, drażliwe, pomijane w oficjalnym dyskursie). Wielką zaletą tej książki, obok bogactwa przywołanych kontekstów, jest właśnie pokazanie owego "systemu naczyń połączonych: z jednej strony Autorka wprawia więc w ruch zastane archiwa, wydobywając z nich niespodziewane znaleziska nowego archiwum dwudziestolecia, tasując zdarzenia, przesuwając je w inne miejsca, tworząc z nich nowe, zaskakujące układy. Dzięki temu daje czytelnikowi szansę żywego odniesienia tamtych zdarzeń do współczesności.
Partnerem merytorycznym wydania jest Uniwersytet SWPS
O autorce
prof. Krystyna Duniec
Teatrolożka, historyczka i eseistka teatralna. Pracuje w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki PAN oraz na Uniwersytet SWPS w Warszawie. Pomysłodawczyni oraz kierowniczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS, a także Objazdowego Uniwersytetu Powszechnego im. Ireny Krzywickiej. Autorka wielu książek, m.in. Kaprysy Prospera: szekspirowskie inscenizacje Leona Schillera, Jan Kreczmar – grał jakby uczył, Soc i sex: diagnozy teatralne i nieteatralne czy Ciało w teatrze: perspektywa antropologiczna.