„Exorcising Modernism” w dostępie open source
Modernizm jest jedną z najbardziej skomplikowanych epok w historii literatury. Począwszy od jego definicji i cezury, a skończywszy na znaczeniu dla dalszego rozwoju kultury – modernistyczne wątki widoczne były w wieku XIX i obecne są do dziś. Czy modernizmu możemy się nauczyć? Czy modernizm możemy okiełznać? Publikacja „Exorcising Modernism” pod red. Mikołaja Wiśniewskiego poświęcona jest szerokiej refleksji i pogłębionym studiom nad literackimi wcieleniami tego dość niezwykłego kierunku w dziejach kultury. Dla jego miłośników dobra nowina: publikacja dostępna jest w całości.
W tym tomie skupiamy się na poezji – na poetach amerykańskich drugiej połowy XX wieku, którzy byli pod dużym wpływem modernistycznych „ojców założycieli″ pierwszej połowy i jednocześnie wchodzili z nimi w spór
Egzorcyzmować i ćwiczyć
Antologia tekstów pod redakcją Mikołaja Wiśniewskiego to zbiór prac badaczy literatury i kultury, którzy próbują rozprawić się z modernizmem, zwłaszcza w amerykańskim wydaniu, i nakreślić jego obraz. Wychodząc od wybranego twórcy epoki, zastanawiają się nad złożonościami, które mogły towarzyszyć i towarzyszyły w procesie artystycznym, nad ewolucją koncepcji pisarskich, które zachodziły wraz ze zmieniającą się historyczną czy osobistą aurą. Czytelnik zetknie się z takimi pisarzami jak m.in. Mina Loy, Charles Olson, Charles Reznikoff, George Oppen czy Louis Zukofsky.
W antologii znajdują się rozprawy: Grzegorza Czemiela, „Taking Out the Trash: Mina Loy's Exorcising of Modernist Aesthetics”, Alana Goldinga, „The wedge of the WHOLE FRONT: Document, Pedagogy and Postmodernity in Charles Olson's Cultural Poetics”, Joanny Orskiej, „Sincerity and Objectification: Object in Translation”, Christophera Patrick Millera, „We Must Talk Now: George Oppen and a Genealogy of „Objectivist" Sincerity”, Davida Bergmana, „Orality and Copia”, Anny Warso, „But there is another method”: John Berryman's The Dream Songs”, Nicka Selby'ego, „Answering „Each in His Nature”: Some Ways out of The Cantos”, Tadeusza Pióro, „The Influence of the New York School on Contemporary Polish Poetry”, Mikołaja Wiśniewskiego, „Williams, Schuyler, and the Romantic Poet „Nowadays”, Agnieszki Salskiej, Galwaya Kinnella, „Tradition and the Individual Talent”, Kacpra Bartczaka, „The Poetics of Plenitude and Its Crisis in Wallace Stevens, Rae Armantrout and Peter Gizzi: A Pragmatist Perspective”, Charlesa Altieri, „Dodie Bellamy's Version of Stevens: The Place of Imagination in Erotic Experience”.
O autorze
dr Mikołaj Wiśniewski – studiował filologię angielską i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. W 2007 r. obronił doktorat pt. „Ironic Orpheus: Deconstructing Kantian Aesthetics in Walt Whitman, Robert Frost and William Carlos Williams". Jest redaktorem filozoficznego kwartalnika „KRONOS: Metafizyka, Kultura, Religia", pisze dla miesięcznika „Literatura na Świecie". Dr Wiśniewski wykłada na Uniwersytecie SWPS od 2005 r. Do jego zainteresowań badawczych wliczają się: romantyzm, poeci modernizmu, klasyka amerykańskiej powieści, powieść amerykańska XX w., twórczość Vladimira Nabokova.