hr award color

logo uswps nazwa 3

Nauka i badania
Wartość projektu: 142000

Społeczeństwa na świecie, w tym także w Polsce, coraz bardziej się starzeją. To rodzi wiele nowych wyzwań. Jednym z nich jest zapewnienie seniorom warunków, w których mogliby ćwiczyć sprawność intelektualną, a tym samym dłużej cieszyć się pełnym uczestnictwem w życiu prywatnym i zawodowym. Zespół pod kierownictwem mgr Anny Marii Wieczorek skonstruuje narzędzie, które będzie rozwijało zdolności intelektualne seniorów. Warto dodać, że to narzędzie nie tylko pożyteczne, lecz także przyjemne – gry komputerowe rozwijające pamięć i koncentrację.

projekt naukowy

Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się

Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów

Jednostka realizującalogo swps warszawa white
Kwota dofinansowania 142 000 PLN 
Jednostka finansującafundacja na rzecz nauki polskiej logo whiet

Okres realizacji projektu: 2013–2015

Społeczeństwa na świecie, w tym także w Polsce, coraz bardziej się starzeją. To rodzi wiele nowych wyzwań. Jednym z nich jest zapewnienie seniorom warunków, w których mogliby ćwiczyć sprawność intelektualną, a tym samym dłużej cieszyć się pełnym uczestnictwem w życiu prywatnym i zawodowym. Zespół pod kierownictwem mgr Anny Wieczorek-Taraday skonstruuje narzędzie, które będzie rozwijało zdolności intelektualne seniorów. Warto dodać, że to narzędzie nie tylko pożyteczne, lecz także przyjemne – gry komputerowe rozwijające pamięć i koncentrację.

Cele projektu

Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzia, które będzie rozwijało zdolności intelektualne seniorów. Będą to specjalnie zaprojektowane gry komputerowe, umożliwiające ćwiczenie pamięci i uwag, dostępne przez Internet. Każdy, kto posiada komputer lub tablet z dostępem do sieci, będzie mógł więc w dowolnej chwili ćwiczyć umysł.

Zespół mgr Wieczorek-Taraday zbada, jak gry wpływają na funkcjonowanie intelektualne seniorów oraz jakie zmiany na poziomie pracy mózgu one powodują. Użycie elektroencefalografii, nieinwazyjnej i dość wygodnej metody badania pracy mózgu, umożliwi oszacowanie zmian w funkcjonowaniu pracy tego organu po treningu.

Praktyczne korzyści wynikające z realizacji projektu to przede wszystkim dodatkowa i nowatorska wiedza o funkcjonowaniu poznawczym człowieka, plastyczności mózgu i procesów intelektualnych; a także cała masa wskazówek dotyczących tego, co można robić, aby do późnych lat zachować sprawny umysł.

Ponadto, gry, opracowane na gruncie wiedzy pochodzącej z badań naukowych, będzie można wykorzystywać także komercyjnie. Niewykluczone, że w bliskiej przyszłości taki „fitness dla mózgu” stanie się oczywistym elementem wspierania aktywności nie tylko seniorów, lecz także młodzieży i dzieci.

Starzenie się społeczeństwa stanowi ważny problem socjodemograficzny. Stymulowanie potencjału intelektualnego, które może przedłużyć okres aktywności zawodowej osób starszych, stanowi jedno z wyzwań współczesnej polityki demograficznej. Jedną z metod rozwijania zdolności intelektualnych są treningi poznawcze. Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzia rozwijającego zdolności intelektualne seniorów.

mgr Anna Wieczorek-Taraday, kierownik projektu

 

Zespół badawczy

258 anna wieczorek taraday 

mgr

Anna Wieczorek-Taraday

kierownik projektu
doktorantka Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN i Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się neuronauką.
anna.maria.wieczorek@swps.edu.pl

258 aleksandra kolodziej 

 

Aleksandra Kołodziej

absolwentka neurokognitywistyki na Uniwersytecie SWPS, laureatka konkursu Diamentowy Grant 2014. Przewodnicząca Koła Neuronauki. 

someone 

 

Zuzanna Moszczyńska

studentka psychologii na Uniwersytecie SWPS, interesuje się badaniami psychofizjologicznymi z wykorzystaniem EEG i okulografii.

Wyszukaj projekt

Projekty - Typ
Projekty - Dyscyplina
Projekty - Jednostka organizacyjna
Projekty - Kierownik
Projekty - Instytucja finansująca
Projekty - Status
Projekty - Okres realizacji