Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

„A więc wojna”

czyli fenomen rekonstrukcji historycznych

Czy odtwarzanie działań wojennych wpływa na kształtowanie tożsamości współczesnych Polaków? Rosnącą wciąż popularność wizualizacji bitewnych stała się inspiracją do stworzenia wystawy fotografii dr Agnieszki Rayss, wykładowczyni School of Form. Ekspozycja prezentowana była w gdańskim Muzeum Narodowym.

#rekonstrukcje historyczne #tożsamość Polaków #obrazy wojny #Instytut Projektowania #School of Form

Co i gdzie?

  • Autorka wystawy „A więc wojna” zaprezentowanej w gdańskim Muzeum Narodowym analizuje zjawisko rekonstrukcji historycznych w kontekście społecznym i (geo)politycznym.

Dlaczego?

  • Artystka zaobserwowała, że rekonstrukcje przeobraziły się ze zjawiska marginalnego w popularny model zachowań kulturowych, związanych także z obecną polityką historyczną. Sposób wizualizowania wojny miał i nadal ma znaczenie polityczne, oddaje bowiem przekonania na jej temat i kształtuje zbiorowe wyobrażenia.

Sedno sprawy

  • Agnieszka Rayss dostrzega w rekonstruktorach (świadomych lub nie) twórców obrazów-klisz, współuczestniczących w procesie kształtowania tożsamości Polaków i postrzegania wspólnotowej historii. Sięga ona do źródeł popularnych wyobrażeń wojny, nawiązując ikonograficznie i estetycznie do tradycji XIX-wiecznego malarstwa pejzażowego czy batalistycznego, fotografii dokumentalnej a także produkcji filmowych.

„(…) Podobnie jak może budzić wątpliwość wizja heroicznej wojny kreowana przez obrazy, tak sam obraz stawia nas przed pytaniem – czym jest to, co widzimy?”

BIO Agnieszka Rayss
dr Agnieszka Rayss, fotografka
Instytut Projektowania Uniwersytetu SWPS