Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Empatia i wizualne przyjmowanie perspektywy
naukowo-badawczy
zakończony

Empatia i wizualne przyjmowanie perspektywy

Łukasz Tanaś
kierownik projektu
dr
Łukasz Tanaś

psycholog, zajmuje się psychologią rozwoju, w szczególności rozwoju moralnego oraz psychologią pracy i organizacji

zobacz biogram
wartość projektu: 9 430 PLN
instytucja finansująca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
dyscyplina: psychologia
jednostka: Uniwersytet SWPS
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2014 2015 2016 2017 2018 2019

 

projekt naukowy

Empatia i wizualne przyjmowanie perspektywy

 

 

 

 

Jednostka realizującaUNI SWPS warszawa
Kwota dofinansowania9 430 PLN
Jednostka finansującalogo MNISW

Okres realizacji projektu: czerwiec 2014 - czerwiec 2015

 

Pojęcie empatii pojawia się równie często w kontekście potocznym, co w dyskursie psychologicznym – jest to bowiem jedna z kluczowych umiejętności społecznych. Nie znaczy to jednak, że empatia to zjawisko dogłębnie poznane i jednoznacznie zdefiniowane – wręcz przeciwnie. Składa się na nią wiele czynników i procesów, których wzajemne relacje nie są jednoznacznie ustalone. Potocznie rozumiana empatia, czyli współczucie jest prawdopodobnie wynikiem bardziej podstawowych procesów.

W niniejszym badaniu zespół psychologów pod kierownictwem dr Łukasza Tanasia sprawdzał  zależność pomiędzy poziomem tzw. responsywności, czyli tendencją do przejmowania uczuć innych ludzi (tzw. zarażanie emocjonalne lub empatia emocjonalna), a umiejętnością wyobrażenia sobie cudzej perspektywy.

Opis badania

Wyobrażenie sobie cudzej  perspektywy

Zdolność do wyobrażenia sobie cudzej  perspektywy to proces, który polega na częściowym zrezygnowaniu z własnej perspektywy na rzecz wyobrażenia sobie cudzej. Zjawisko to na podstawowym poziomie może odnosić się do perspektywy wzrokowej czyli wyobrażenia sobie jak dany obiekt wygląda z perspektywy osoby stojącej w innym miejscu. Dzieci do czwartego roku życia nie potrafią różnicować perspektyw, sądząc , że inni ludzie widzą, to samo co one, niezależnie  od miejsca, w którym się znajdują. Na bardziej zaawansowanym poziomie zjawisko to można odnosić do procesów poznawczych, a więc wyobrażenia sobie myśli i motywów działania innej osoby. Mamy wtedy do czynienia z poznawczym przyjmowaniem perspektywy.

Metodologia

Umiejętność wyobrażenia sobie perspektyw mierzyliśmy za pomocą specjalnej gry komputerowej: na ekranie wyświetlona jest wizualizacja szafy z 16-stoma otwartymi półkami, na których znajdują się różne przedmioty. Osoba badana siedzi przed komputerem i ma za zadanie przesuwanie obiektów pomiędzy półkami zgodnie z instrukcjami wydawanymi przez wirtualnego partnera,  który stoi po drugiej stronie szafy. Niektóre półki są z tyłu zaślepione, a więc są niewidoczne dla wirtualnego partnera. Żeby zatem poprawnie wykonać to zadanie, trzeba postawić się na miejscu osoby wydającej instrukcję - innymi słowy: przyjąć jej perspektywę.

Wyniki

Wyniki wskazują na ciekawą zależność. Tendencja do empatycznego współodczuwania (czyli zarażania się uczuciami innych) negatywnie wpływa na poprawność wykonania w zadaniach wymagających przyjęcia perspektywy innej osoby, jednak zależność ta się odwraca, kiedy poprawne wykonanie zadania nie wymaga przyjęcia cudzej perspektywy (półka nie jest zaślepiona) - wtedy empatyczne współodczuwanie sprzyja lepszemu wykonaniu.

Zespół badawczy

mgr Aleksandra Jerzmanowska
wykonawca, Uniwersytet SWPS, prowadzi badania w obszarze wpływu narracyjnego przetwarzania informacji na kompetencje społeczne, poznawcze i emocjonlane
Michał Dolistowski
wykonawca

Publikacja

>