![Zachowania kompensacyjne jako strategie neutralizowania negatywnych efektów niewypełniania planów](/images-old/2015/Nauka-i-badania/Granty/zachowania_kompensacyjne.jpg)
Zachowania kompensacyjnejako strategie neutralizowania negatywnych efektów niewypełniania planów
projekt naukowy
Zachowania kompensacyjne
jako strategie neutralizowania negatywnych efektów niewypełniania planów
![UNI SWPS warszawa wydzial psychologii](/images-old/2015/Nauka-i-badania/Granty/headers/logo/UNI-SWPS_warszawa-wydzial-psychologii.png?1500636283695&1500636697190)
![NCN](/images-old/2015/Nauka-i-badania/Granty/headers/logo/NCN.png?1500636283695&1500636697190)
Okres realizacji projektu: luty 2015 – luty 2019
Cel, motywacja, niestrudzone dążenie do zrealizowania marzenia i mamy sukces. Niestety nie jest to takie proste. Często na przeszkodzie staje prokrastynacja i cel oddala się, a jednocześnie budzą się wyrzuty sumienia, że przestaliśmy dążyć do osiągnięcia czegoś ważnego. By je zagłuszyć, podejmujemy zachowania kompensacyjne. Dr hab. Katarzyna Byrka, prof. Uniwersytetu SWPS zbada w jakich sytuacjach ludzie podejmują działania łagodzące negatywne efekty niewykonywana własnych planów.
Opis projektu
Założenia i cele
Celem tego projektu jest zbadanie sytuacji, w których ludzie, aby zmniejszyć negatywne efekty niewykonania własnych planów, strategicznie podejmują zachowania kompensacyjne.
Użyteczność wyników
Takie podejście do badania zachowań kompensacyjnych nie było do tej pory testowane, a potencjalnie może pomóc wyjaśnić mechanizmy ich powstawania.
Celem projektu jest poznanie mechanizmów powstawania zachowań kompensacyjnych. Zrozumienie tych mechanizmów pozwoliłoby na tworzenie skutecznych kampanii promujących np. zdrowie czy ochronę środowiska.
![](/images-old/Biogramy/thumbs/300x300/BIO-Kasia-Byrka.jpg)
Metody badawcze
W czterech badaniach w terenie i jednym laboratoryjnym badaczka skoncentruje się na czynnikach, które powinny mieć znaczenie przy powstawaniu zachowań kompensacyjnych — na motywacji do osiągnięcia ważnego celu, trudności zachowań kompensacyjnych oraz norm wewnętrznych, takich jak moralne poczucie zobowiązania do kompensowania negatywnych efektów niezrealizowanych planów.
Jednocześnie, koncentrując się na poziomie motywacji ludzi i trudności zachowań, badaczka będzie empirycznie weryfikować założenia paradygmatu Campbella, który w alternatywny sposób do teorii dysonansu poznawczego tłumaczy występowanie zachowań kompensacyjnych. W paradygmacie Campbella zaangażowanie ludzi w zachowania zależy od dwóch zmiennych: poziomu motywacji do realizacji celu związanego z tym zachowaniem i ogólnego kosztu realizacji danego zachowania (Kaiser, Byrka, & Hartig,2010).