
Bullying and ParentingThe perception of bullying by the parents/guardians of children with bullying experience

psycholog, zajmuje się psychologią społeczności, zagadnieniami przemocy szkolnej i prześladowania w grupie rówieśniczej
projekt naukowy
Bullying and Parenting
The perception of bullying by the parents/guardians of children with bullying experience


Okres realizacji projektu: październik 2021–październik 2022
Co trzecie dziecko w wieku szkolnym doświadcza przemocy rówieśniczej. Agresja fizyczna, przemoc psychiczna, a także cyberprzemoc to powszechne zjawiska wśród młodych osób. Rola, jaką pełnią rodzice czy opiekunowie dziecka doświadczającego przemocy, jest kluczowa dla stworzenia odpowiednich rozwiązań systemowych, bazujących na doraźnym wsparciu i profesjonalnej pomocy. Naukowcy z Uniwersytetu SWPS podczas projektu „Bullying and Parenting. Postrzeganie zjawiska prześladowania rówieśniczego przez rodziców (opiekunów) dzieci doświadczających prześladowania w szkole” zbadają postrzeganie konkretnych działań zapobiegających lub interweniujących, podejmowanych przez rodziców i personel szkoły.
Cele projektu
Celem planowanego badania jest poznanie opinii oraz doświadczeń rodziców/opiekunów dzieci, które doświadczyły bullyingu/przemocy rówieśniczej w szkole. Projekt ma na celu zbadanie:
- w jaki sposób rodzice (opiekunowie) dowiadują się, że ich dziecko jest prześladowane,
- jak określają przyczyny tego zjawiska,
- jakie są ich własne doświadczenia szkolne.
Ważnym aspektem jest zbadanie postrzegania konkretnych działań zapobiegających lub interweniujących, podejmowanych przez rodziców i personel szkoły.
Kluczowe jest, aby uznać, że znęcanie się jest zbiorem współzależnych, wieloetapowych procesów psychospołecznych o efekcie domina, które – jeśli nie zostaną przerwane – staną się dla niektórych dzieci spiralą w dół i drogą do wieloletniej wiktymizacji.

Użyteczność wyników
Nadrzędnym celem badania jest zgromadzenie danych pozwalających na ulepszenie programów zapobiegających przemocy rówieśniczej w szkołach. Rodzice stanowią bardzo ważne ogniwo w zapobieganiu przemocy i w podejmowaniu działań interwencyjnych. Mogą wskazać te aspekty systemu szkolnego, które utrudniają/ułatwiają współpracę z wychowawcą, wspierają (lub nie) w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań
Konsultanci
Zespół badawczy
Kontakt
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.