Im trudniej tym lepiej? Jak różne strategie uczenia się oddziałują na siebie
Celem obecnego projektu jest połączenie standardowych "pożądanych trudności" - strategii uczenia się, które są już stosunkowo dobrze zbadane - z nowszą strategią uczenia się przez zgadywanie. Zamierzamy zbadać, czy połączenie tych metod spowoduje wzrost czy spadek wydajności pamięci. Szczególną zaletą projektu jest jego użyteczność w sytuacjach szkolnych lub akademickich. Możemy sobie wyobrazić, że strategie takie jak zgadywanie czy wprowadzanie przerw między nauką mogą być stosowane zarówno przez nauczycieli jak i uczniów bez większych kosztów finansowych czy operacyjnych. Aby jednak tak się stało, należy zbadać warunki niezbędne dla ich skuteczności, a także mechanizmy teoretyczne, na których się one opierają.
W tym projekcie skupiam się na metodach uczenia się nazywanych "pożądanymi trudnościami". Polegają one na podwyższeniu trudności samego procesu uczenia się poprzez np. próbę odgadnięcia odpowiedzi zanim zostanie ona podana, co ma prowadzić do lepszego wyniku na teście. Próbuję określić w jaki sposób różne metody nauki wchodzą ze sobą w interakcję oraz określić optymalne podejście. Długofalowo, pozwoli to na wprowadzanie prostych i zarazem skutecznych metod zapamiętywania w szkołach a także w nauce indywidualnej.
Metody badawcze
W ramach projektu planujemy przeprowadzenie czterech eksperymentów, w których będziemy systematycznie manipulować czynnikami uczenia się takimi, jak uczenie się przez zgadywanie, odstępy między kolejnymi prezentacjami materiału oraz uczenie się o dodatkowych aspektach danego tematu. Te bardziej wymagające, ale potencjalnie pożądane manipulacje zostaną przeciwstawione "łatwiejszym" strategiom, takim jak uczenie się przez czytanie, uczenie się „na raz”, bez wprowadzania odstępów, a także uczenie się tylko jednego aspektu danego tematu. Teoretyczne przewidywania co do skuteczności tych połączonych manipulacji są często dwukierunkowe lub niejednoznaczne - i właśnie dlatego zamierzamy badać je w tak systematyczny, stopniowy sposób. W rezultacie mamy nadzieję wzbogacić zestaw wskazówek dla uczniów i nauczycieli, tak aby uczynić proces uczenia się bardziej efektywnym.
Zespół badawczy