Nowy system
identyfikacji wizualnej
Uniwersytetu SWPS
W 1996 roku grupa naukowców z Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o stworzeniu uczelni swoich marzeń. Łączyły ich wartości, jakie niesie za sobą nauka, a także spójna wizja modelu kształcenia. Mobilizowała niezgoda na ówczesny poziom edukacji wyższej w naszym kraju. Tak powstała Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej – dziś Uniwersytet SWPS.
Dwadzieścia pięć lat później możemy śmiało powiedzieć, że poczucie odpowiedzialności za sprawy społeczne i odwaga w podejmowaniu nieoczywistych wyborów stały się drogowskazem, który wyznacza ścieżki naszego rozwoju. Jesteśmy uniwersytetem humanistycznospołecznym w pełnym tego słowa znaczeniu: blisko ludzi i ich problemów, otwarci na dialog i współpracę, ciekawi tego, co inne i nieznane, gotowi na to, co przyniesie jutro.
Zrozumieliśmy, że dotychczasowe logo przestało w pełni odzwierciedlać naszą tożsamość i wartości, którymi się kierujemy. Nie mieści już wszystkich obszarów naszej działalności i nie zawsze odpowiada na nasze potrzeby organizacyjne i technologiczne.
WSPÓLNTA
a nie instytucja
Jesteśmy pierwszym niepublicznym uniwersytetem w Polsce. Prowadzimy działalność badawczą i dydaktyczną w wielu dziedzinach, od psychologii aż po nowe technologie. Tworzymy społeczność ludzi, którzy wierzą, że nauka jest kluczem do zmiany świata na lepsze. Wywodzimy się z wielu kultur i tradycji, reprezentujemy odmienne poglądy i stanowiska, mamy różne zainteresowania badawcze i doświadczenia zawodowe, ale łączą nas wspólne wartości:
otwartość
bo z niej rodzą się nowe idee i twórcze rozwiązania
odwaga
bo pozwala podejmować wyzwania i pokonywać ograniczenia
odpowiedzialność
bo z niej biorą się dojrzałe decyzje, zaangażowanie i uważność
Wspólnota nie oznacza, że tak samo myślimy czy postępujemy, mamy takie same upodobania i jesteśmy tacy sami. Wręcz przeciwnie – oznacza, że jesteśmy różni, ale czerpiemy z tych różnic bogactwo.
SYMBOL
ZMIANY
a nie zmiana symbolu
Nowa identyfikacja wizualna jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój naszej organizacji na przestrzeni ostatnich lat. Z uczelni o profilu psychologicznym staliśmy się uniwersytetem, który systematycznie poszerza ofertę o kolejne dyscypliny. Nowoczesną edukację na różnorodnych kierunkach studiów łączymy z intensywną działalnością badawczą i zaangażowaniem w sprawy społeczne. Diagnozujemy problemy i projektujemy rozwiązania, które podnoszą jakość naszego życia. Jesteśmy otwarci na zmianę i twórcze współdziałanie.
Wierzymy, że czerpiąc z wiedzy i doświadczenia specjalistów z różnych dziedzin, możemy więcej.
Wkraczając na nowe obszary nauki i rozwoju, nie zapominamy jednak o tym, co nas łączy. To społeczna odpowiedzialność naszego uniwersytetu, skoncentrowanego na człowieku i jego potrzebach.
Współczesne uniwersytety bardzo się zmieniają – w tym tkwi ich siła. To dążenie do transformacji jest efektywne i użyteczne, jeśli jest zintegrowane nie tylko z autonomią środowiska akademickiego, lecz także z wartościami, jakie są dla niego ważne. W kontekście tej transformacji można powiedzieć, że uniwersytetem nigdy w pełni nie jesteśmy – nieprzerwanie się nim stajemy.
System
a nie logo
Nasza uczelnia skupia wiele niezależnych jednostek organizacyjnych, które działają w różnych obszarach edukacji, kultury i nauki. Nowe logo przyjmuje zindywidualizowaną formę w zależności od nazwy jednostki, zachowując niezmieniony kształt. Jak to możliwe?
Z technicznego punktu widzenia system operuje na planie koła podzielonego na wycinki, które odpowiadają literom polskiego alfabetu. Kolejne litery składające się na nazwę jednostki wypełniają kolorem odpowiednie pola, budując niepowtarzalny znak.
To nie tylko dobrze zaprojektowany sygnet, lecz przede wszystkim przemyślany system, za którym stoi wielomiesięczna praca naszych naukowców, projektantów, grafików, specjalistów od marketingu i komunikacji wizualnej.
SYMBOL
który odzwierciedla
naszą tożsamość
różnorodny
tak jak tematy, które podejmujemy
otwarty
tak jak nasza postawa wobec ludzi i nauki
zmienny
tak jak rzeczywistość, którą badamy
modułowy
tak jak nasza organizacja
transparentny
tak jak nasza kultura organizacyjna
Proces
Projektwy
kto za tym stoi
Koncepcję nowego systemu identyfikacji wizualnej opracowali pracownicy Katedry Grafiki wraz z zespołem Działu Marketingu Uniwersytetu SWPS. Liczne warsztaty projektowe poprzedziły badania rozpoznawalności i odbioru marki oraz analiza tożsamości Uniwersytetu SWPS.
Na bazie wypracowanych założeń powstało logo zaprojektowane i wykonane przez Mateusza Antczaka – absolwenta grafiki na naszej uczelni, który obecnie wykłada na tym kierunku.
Znamienna rola projektowania polega między innymi na upraszczaniu skomplikowanych struktur tak, by obcowanie z nimi było dla ludzi zrozumiałe i efektywne. W tym kontekście rozwiązania wypracowane na drodze procesu projektowego powinny przyjmować możliwie pojemny i otwarty charakter. Wszystko po to, by różnorodne środowisko Uniwersytetu SWPS mogło w pełni wybrzmieć i funkcjonować.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zapraszamy do obejrzenia videocastu.
Czym jest logo i jaką rolę pełni system identyfikacji wizualnej, jak zaprojektować wyróżnik graficzny, który pomieści wszystkie elementy definiujące daną firmę i co zrobić, by był czytelny i rozpoznawalny - podczas naszych webinarów poznamy odpowiedzi na te pytania.
Proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej z perspektywy jej twórców. O nowym SIW Uniwersytetu SWPS
O tym, jak wyglądał proces tworzenia nowego logo odpowiadali: Łukasz Skorupski – dyrektor kreatywny Uniwersytetu SWPS, dr Mariusz Wszołek – komunikolog i wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS, oraz Mateusz Antczak – projektant i badacz działający na pograniczu teorii i praktyki designu.
Zobacz videocast