Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Głowa się rusza

program dla kandydatów na grafikę

Pomysłowość i oryginalność to podstawowe wartości w przemyśle kreatywnym. Wśród kandydatów na grafikę szukamy osób potrafiących myśleć w niekonwencjonalny sposób, rozwiązywać problemy, czyniąc owe rozwiązania prostymi w użyciu. Nie szukamy artystów grafików, ale sprawnych, kompetentnych projektantów, którzy potrafią wykorzystać język wizualny do budowania efektywnej komunikacji. Dla laureata nagroda pieniężna stanowi równowartość czesnego za pierwszy rok studiów.

Pobierz regulamin

Jagoda Turska, laureatka konkursu Głowa się rusza 2024
Zdjęcie przedstawiające Jagodę Turską, studentkę grafiki na Uniwersytecie SWPS i laureatkę konkursu Głowa się rusza

O programie

Edycja 2025 rozstrzygnięta

W tym roku laureatami zostali Barbara Cząstkiewicz oraz Nikodem Zarzycki (poznaj szczegóły). Wkrótce informacje o kolejnej edycji – śledź naszą stronę.

Zadanie kwalifikacyjne 2025

Przygotuj plakat odnoszący się do hasła: „Im chłodniejsza głowa, tym gorętsze serce”. Przygotowaną pracę konkursową zapisz w formacie PDF o maksymalnej wielkości 25 MB. Termin zamknięcia zgłoszeń: 22 lipca 2025 r.

Kto może wziąć udział?

Stypendium przeznaczone jest dla maturzystów, a także do studentów i absolwentów szkół wyższych oraz wszystkich osób legitymujących się świadectwem dojrzałości zainteresowanych studiami na kierunku grafika na Uniwersytecie SWPS.

– Konkurs jest skierowany przede wszystkim do osób, które potrafią myśleć w niekonwencjonalny sposób. W pierwszej kolejności stawiamy na pomysłowość realizacji, nie na technikę wykonania. W przemyśle kreatywnym liczy się umiejętność zaskakiwania odbiorcy – mówi dr hab. Mariusz Wszołek, prof. Uniwersytetu SWPS.

Nagrody

W 2025 r. można było wygrać dwa stypendia.

Zwycięzcy konkursu otrzymali nagrodę pieniężną stanowiącą równowartość czesnego za pierwszy rok studiów w roku akademickim 2025/2026 na kierunku grafika na Wydziale Prawa i Komunikacji Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Osoby te w październiku otrzymają indeksy na unikalny kierunek studiów, w ramach którego poza twardymi kompetencjami projektowymi studenci i studentki zdobywają kompetencje w zakresie pracy projektowej, myślenia designem, pracy zespołowej, komunikacji społecznej i komunikacji wizualnej.

Jedna z nagród ufundowana została przez Uniwersytet SWPS. Drugą nagrodę ufundowała firma CSHARK – nasz partner, z którym od lat współpracujemy. Nasi studenci grafiki odbywają tam praktyki, a ich projekty pokazują, że społecznie wrażliwe projektowanie to dziś fundament w digital product design. Ta nagroda to nie tylko wyraz uznania, ale też znak, że kreatywność, która niesie społeczną wartość, naprawdę ma znaczenie. W końcu co dwie głowy, to nie jedna.

Laureaci
Głowa się rusza 2025

W tej edycji konkursu kandydatki i kandydaci przygotowywali prace nawiązujące do hasła „Im gorętsza głowa, tym chłodniejsze serce”.

Pierwsze miejsce – Barbara Cząstkiewicz

Zwyciężczynią konkursu została Barbara Cząstkiewicz. Autorka w swojej pracy wykazała się wysokimi kompetencjami graficznymi oraz dojrzałością w posługiwaniu się metaforą wizualną. Zwycięski projekt w sposób celny i oszczędny wydobywa sedno idei towarzyszącej hasłu przewodniemu.

Praca konkursowa laureatki Barbary Cząstkiewicz

Drugie miejsce – Nikodem Zarzycki

Komisję zachwycił również projekt Nikodema Zarzyckiego. Jego praca nie jest deklaratywna i nie wyjaśniaja zbyt wiele –  raczej zaprasza odbiorcę do refleksji i samodzielnego odczytania przekazu, co uznać należy za jedną z ważniejszych cech świadomego projektowania komunikacji wizualnej.

Wyróżniona praca Agnieszki Orzechowskiej

Grafika
studia I stopnia we Wrocławiu

Grafika inna od wszystkich

W Katedrze Grafiki kształcimy przede wszystkim projektantantów komunikacji wizualnej. Wyposażając studentów w kompetencje społeczne, próbujemy wypracować wśród nich postawę kreatywną, dzięki której mogą samodzielnie odpowiadać na potrzeby rynku.

Jedyna takie studia projektowe

Kierunek grafika oferowany przez wrocławski wydział Uniwersytetu SWPS jest nowatorskim projektem ze względu na swoją specyfikę programową. Łączymy program nauczania z zakresu komunikacji społecznej i grafiki. Tym samym nasi absolwenci otrzymują wykształcenie zarówno w dziedzinie projektowania graficznego, jak i w wymiarze komunikacyjno-społecznym. Nie kształcimy artystów w tradycyjnym rozumieniu, ale sprawnych, kompetentnych projektantów w zakresie komunikacji wizualnej i designu.

– Konkurs jest skierowany przede wszystkim do osób, które potrafią myśleć w niekonwencjonalny sposób. W pierwszej kolejności stawiamy na pomysłowość realizacji, nie na technikę wykonania. W przemyśle kreatywnym liczy się umiejętność zaskakiwania odbiorcy – mówi dr hab. Mariusz Wszołek, prof. Uniwersytetu SWPS.

Technologie są zmienne

Dzisiejszy świat jest niczym w porównaniu z tym, co czeka nas w niedalekiej przyszłości (w pozytywnym, ale również negatywnym znaczeniu). Jedno jest pewne – uniwersalna wiedza z zakresu komunikacji społecznej i społeczeństwa, a także kompetencje pracy w zespole i komunikacji interkulturowej oraz umiejętność abstrakcyjnego myślenia są stałe. To właśnie one budują przewagę na współczesnym rynku.

Projektanci komunikacji wizualnej

Problem analfabetyzmu we współczesnym świecie wcale nie jest marginalny. Problem ten dotyka nie tylko kraje nierozwinięte, lecz także te, w których społeczeństwo jest ekonomicznie wyraźnie podzielone na biednych i bogatych. W tym kontekście projektanci komunikacji wizualnej są odpowiedzialni za efektywne posługiwanie się językiem wizualnym, by sprawnie przekazać informację bez używania tekstu.