
dr
Anna Baran
Profil zawodowy
Naukowiec afiliowany przy Uniwersytecie Linneusza w Kalmarze-Växjö, Szwecja. Współzałożyciel i współprzewodniczący Sekcji ds. Edukacji i Szkoleń w prewencji samobójstw przy IASP (Międzynarodowym Towarzystwie Prewencji Samobójstw). Wraz z prof Jacintą Hawgood (Griffith University, Australia) współprowadzi duże międzynarodowe badanie dotyczące możliwości wprowadzenia na uczelniach przedmiotu prewencja samobójstw. Prowadziła wykłady dotyczące prewencji samobójstw i postwencji na University of Minnesota w Stanach Zjednoczonych (listopad 2024).
Kierownik dwóch grantów edukacyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską: ELLIPSE (E-Lifelong Learning In Prevention of Suicide in Europe) (2019-2022) i ELLIPSE Postvention (2023-2024), który otrzymał wyróżnienie Good Practice. Współtwórca międzynarodowych kursów online (“Kurs zapobiegania zachowaniom samobójczym ELLIPSE Gatekeeper+” (3 edycje, ponad 2500 uczestników, jedyny interdyscyplinarny kurs prewencji samobójstw na świecie dostępny w siedmiu wersjach językowych), “Postwencja ELLIPSE” (ponad 400 uczestników, w języku angielskim, polskim i szwedzkim) oraz “Prewencja samobójstw dla studentów dziennikarstwa, dziennikarzy i pracowników mediów” (2 edycje, ponad 400 uczestników, w języku angielskim, polskim i szwedzkim). W latach 2005-2016 roku była kierownikiem zespołu prewencji samobójstw w regionie Uppsala-Örebro przy NASP, Karolinska Institute. W 2015 roku była kierownikiem ds. programu krajowej konferencji prewencji samobójstw w Szwecji.
Od 2016 roku członek Zespołu ds. Prewencji Samobójstw i Depresji przy Radzie Zdrowia Publicznego Ministerstwa Zdrowia w Polsce. Współautor Krajowego Programu Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym (KPZZS) w Polsce, będącego częścią Narodowego Programu Zdrowia (2021-2025). Współprzewodniczący zadania 6 KPZZS dotyczących edukacji pracowników opieki zdrowotnej (2022). Współautor trzech poradników dotyczących prewencji samobójstw w mediach, podręcznika „Postwencja ELLIPSE” (w języku polskim, angielskim I szwedzkim), książki “Learning from Lived Experience” (wydanej w języku angielskim) oraz publikacji w czasopismach Lancet Psychiatry, E-Clinical Medicine i CRISIS.