Studniówka ze Strefą Młodzieży

Egzamin dojrzałości już od najmłodszych lat utożsamiany jest z najważniejszym wydarzeniem w całej edukacji. Nauczyciele, rodzice, pedagodzy wciąż nam przypominają, jak ważne jest przygotowanie, systematyczność oraz wybór odpowiednich przedmiotów na maturze. A przecież nauka do matury jest równie ważna jak odpowiednie przygotowanie psychologiczne. Serdecznie zapraszamy 23 lutego 2017 r. na „Studniówkę ze Strefą Młodzieży” Uniwersytetu SWPS – cykl warsztatów, który pomoże Wam zmierzyć się z maturą.
Wstęp wolny! Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy przesłać formularz zgłoszeniowy »
O spotkaniu
Podczas warsztatów poszukamy odpowiedzi na takie pytania, jak m.in.:
- Jak się uczyć, aby się nauczyć?
- Skąd się bierze ta straszna pustka w głowie i jak z nią walczyć?
- W jaki sposób ustalać priorytety, przygotowując się do matury?
- Czym jest prokrastynacja i jak jej uniknąć?
- Czy można oswoić stres i z wroga uczynić go przyjacielem?
- Czy deadline może wpłynąć na nas mobilizująco?
Dodatkową atrakcją „Studniówki ze Strefą Młodzieży” będzie spotkanie z Michałem Pozdałem, organizowane w ramach Strefy Młodzieży. Jego tematyka będzie dotyczyć profilaktyki wczesnych związków w okresie dorastania. Równolegle ze spotkaniem psychologicznym przeprowadzone zostaną warsztaty dla nauczycieli – „Zachowania autoagresywne u młodzieży”. Poprowadzi je dr Katarzyna Waszyńska.
Uwaga: wydarzenie skierowane jest dla uczniów szkół średnich.
Harmonogram
godz. 11.15–12.45 – równoległe warsztaty:
- Jak się uczyć, żeby się nauczyć? – Marta Klancko, Izabela Budzyńska | sala 303
- Uważna matura?! Jak zachować spokój i koncentrację w obliczu wyzwania – Maciej Jankowski, Barbara Ostrowska | sala 304
- Czym jest stres i jak opanować go w dniu matury? – Martyna Skałecka, Milena Zegarlińska | sala 305
- Jak zwiększyć motywację do matury i przejąć kontrolę nad swoim działaniem? – Hanna Sołtysiak, Michalina Dolata | sala 306
- Sztuka skutecznej argumentacji, czyli jak zabłysnąć na maturze ustnej – Mateusz Kaczmarek |sala 307
- Zegar tyka! W jaki sposób zarządzać czasem i nie dać się prokrastynacji – Małgorzata Dębska | sala 311
godz. 13.00–14.30 – spotkania psychologiczne w ramach Strefy Młodzieży
- Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania – Michał Pozdał | sala 004
godz. 13.00–14.30 – warsztaty dla nauczycieli
- Zachowania autoagresywne u młodzieży – dr Katarzyna Waszyńska | sala 311
Warsztaty
Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Czy istnieje jakiś idealny sposób na efektywną naukę? Czy stosowanie mnemotechnik rozwiąże wszystkie problemy związane z uczeniem się? Niestety nie. Jednak sprawa nie jest przegrana! Każdy z nas posiada inne kompetencje, które wykorzystuje w procesie uczenia się. Poznanie mechanizmów działania uwagi i pamięci umożliwia skuteczne wykorzystanie swojego potencjału w trakcie nauki.
Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak ważna jest rola uwagi w procesie uczenia się, czemu warto czasem się „nie uczyć”, oraz jak posługiwać się już posiadanymi umiejętnościami zarówno na etapie planowania nauki, jak i w jej trakcie.
Izabela Budzyńska – studentka V roku psychologii o specjalności wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Miała zostać weterynarzem, ostatecznie zwyciężyła psychologia. W każdym człowieku stara się dostrzegać pozytywne strony, twierdzi, że każdy ma do czegoś talent, ale nie każdy o tym wie. W przyszłości chciałaby zająć się pracą w dziale HR i szkoleniami dla pracowników. Od ponad dwóch lat działa w projekcie Strefa Młodzieży.
Marta Klancko – studentka V roku psychologii o specjalności wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Początkowo swoje plany wiązała z informatyką, jednak ciekawość związana z poznaniem funkcjonowania człowieka okazała się silniejsza. W obszarze jej zainteresowań znajduje się psychologia poznawcza oraz wszystko, co wiąże się z pracą związaną z zasobami i potencjałem ludzkim. W przyszłości chce pracować jako coach. Od ponad dwóch lat działa w projekcie Strefa Młodzieży
Uważna matura?! Jak zachować spokój i koncentrację w obliczu wyzwania
Chyba każdy, kto kiedykolwiek podchodził do egzaminu, wie, co oznacza „pustka w głowie”. Nie każdy jednak potrafi poradzić sobie z tym stanem, paraliżującym wszelkie działanie. „Uważna Matura” to zestaw konkretnych ćwiczeń oraz narzędzi, które pozwolą przyszłym maturzystom skoncentrować się i opanować nerwy w tak ważnym dla nich dniu.
Maciej Jankowski – student IV roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. To tutaj rozwija swoje zainteresowania naukowe, które głównie skupiają się wokół uważności. Po godzinach prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży oraz pełni funkcję przedstawiciela studentów w ACBS Polska. Od niedawna współpracuje ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Barbara Ostrowska – studentka V roku psychologii na Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, członkini Koła Naukowego „Tu i Teraz” oraz Koła Naukowego Psychoterapii i Treningu. Członkini międzynarodowej organizacji na rzecz nauki kontekstualno-behawioralnej Association for Contextual Behavioral Science ACBS i jej polskiego oddziału ACBS Polska. Ukończyła 8-tygodniowy kurs MBSR (Minfullness-Based Stress Reduction) oraz mentoring uważności metodą MBSR (Minfullness-Based Stress Reduction) i MBB (Mind-Body Bridging).
Czym jest stres i jak opanować go w dniu matury?
Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się ,jak działa stres i jak sobie z nim radzić w życiu codziennym. I co ważne dla maturzystów, jak sprawić, żeby nie przeszkodził podczas egzaminu maturalnego. Odpowiemy również na pytania, czy stres ma tylko negatywny wymiar oraz jakie są skutki stresu długofalowego. Słowem, postaramy się obłaskawić stres i z wroga uczynić go naszym sprzymierzeńcem.
Martyna Skałecka – studentka IV psychologii o specjalności psychologia kliniczna Praca z grupą przynosi jej wiele satysfakcji i pozwala rozwijać swoje kompetencje. Poza psychologią kliniczną interesuje się również psychologią zdrowia oraz rozwojem osobistym. Od ponad dwóch lat prowadzi warsztaty w ramach Strefy Młodzieży.
Milena Zegarlińska – absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Poza dziennikarstwem interesuje ją rozwój osobisty. Ukończyła studia magisterskie z doradztwa i coachingu w Collegium Da Vinci. Przez trzy lata aktywnie działała w projekcie Strefa Młodzieży, prowadząc warsztaty z autoprezentacji, efektywnego uczenia, cyberprzemocy, motywacji oraz radzenia sobie ze stresem.
Jak zwiększyć swoją motywację do matury i przejąć kontrolę nad działaniem?
Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, czym jest motywacja oraz jakie korzyści daje bycie dobrze zmotywowanym. Poznają sposoby wyznaczania sobie celów, tak aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich realizacji. Dowiedzą się, o co należy zadbać przed przystąpieniem do działania.
Hanna Sołtysiak – studentka IV roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS, absolwentka doradztwa i coachingu w Collegium Da Vinci oraz absolwentka szkoły policealnej na kierunku terapeuta do spraw uzależnień. Jej zainteresowania koncentrują się wokół rozwoju osobistego, psychologii klinicznej, zaburzeń dzieci i młodzieży, a także tematyki uzależnień. Cały czas stawia na rozwój i zachęca do tego innych.
Michalina Dolata – studentka IV roku psychologii na specjalności psychologia kliniczna. Interesuje się zagadnieniami związanymi ze wspieraniem rozwoju, poszukiwaniem zasobów i pozytywnym postrzeganiem człowieka. W chwilach wolnych od nauki pracuje jako wolontariusz w stowarzyszeniu zajmującym się wsparciem psychologicznym osób chorujących onkologicznie.
Sztuka skutecznej argumentacji, czyli jak zabłysnąć na maturze ustnej
Czym jest erystyka i w jaki sposób może nam się przydać na egzaminach ustnych? Dodajmy, że na egzaminach tak stresujących, że niektórym może zabraknąć słów. By do tego nie dopuścić warto poznać sztukę skutecznej argumentacji oraz sprawdzone „triki”, które można zastosować, gdy w głowie pojawia się niebezpieczna pustka. O tym, że słowa mają ogromną moc, przekonamy się w trakcie warsztatu.
Mateusz Kaczmarek – student III roku prawa stacjonarnego na Uniwersytecie SWPS. Żywo zainteresowany wszystkim, co dzieje się wokół, do tego stopnia, że całej jego aktywności nie sposób wymienić. Studia traktuje jako otwarte pole do działania, nie tylko w stricte prawniczym otoczeniu. Dusza humanistyczna: od prawa, przez film i muzykę, po historię. Aktywny kontynuator przedwojennych tradycji akademickich w Poznaniu.
Zegar tyka! W jaki sposób zarządzać czasem i nie dać się prokrastynacji
Ciągły brak czasu, i jeszcze to nieznośne uczucie, że obowiązki przerastają i nie sposób sprostać wymaganiom stawianym przez innych. Gdyby doba trwała chociaż te 48 godzin… Niestety, nie nagniemy czasu, ale możemy zmienić siebie. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, jak zarządzać czasem, unikać odwlekania na potem, lepiej się organizować i unikać rozpraszaczy, takich jak Facebook . A wszystko po to, by zdążyć z nauką do matury.
Małgorzata Dębska – psycholog, trener rozwoju osobistego, wykładowca akademicki. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie SWPS. Autorka wielu programów szkoleniowych. Od ponad 7 lat specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń i warsztatów z zakresu umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, asertywność, negocjacje, budowanie zespołu, rozwiązywanie konfliktów itp. Ponadto zajmuje się procesami związanymi z rekrutacją i selekcją pracowników, tworzeniem profili kompetencyjnych, budowaniem systemów motywacyjnych oraz ścieżek rozwoju zawodowego.
Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania – spotkanie psychologiczne Strefy Młodzieży
Podczas spotkania prowadzący postara się odpowiedzieć na następujące pytania: Jak współczesna psychologia definiuje miłość? Czym różni się miłość od zakochania? Jak stworzyć udany związek oparty na szacunku i zaufaniu, a kiedy warto powiedzieć sobie, że to już koniec relacji?
Okres dorastania to czas pierwszych miłości. Niestety nie zawsze są one szczęśliwe. Te nieudane mogą nawet prowadzić do pojawienia się zaburzeń nastroju czy myśli samobójczych. Pierwsze związki w okresie dorastania zostają w pamięci na całe życie i tworzą swoistą matrycę doświadczeń. Dlatego ważne jest, aby rozmawiać na ten temat z młodymi ludźmi i zwracać im uwagę na drażliwe kwestie. Przede wszystkim jak nie dać się wykorzystywać i źle traktować, a także nie robić rzeczy, których potem się żałuje. Jedną z nich jest wysyłanie nagich zdjęć, które później stają się obiektem szantażu i upokorzenia.
Michał Pozdał – psychoterapeuta, seksuolog, wykładowcą Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach seksuologia kliniczna. W Warszawskim Instytucie Psychoterapii oraz w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach prowadzi terapię indywidualną oraz par. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”.
Zachowania autoagresywne u młodzieży – warsztat dla nauczycieli
Okres dojrzewania jest trudnym czasem dla młodzieży. Dodatkowo, gdy w ich życiu pojawiają się problemy, poziom stresu, napięcia i frustracji rośnie. Gdy nie umieją sobie z tym radzić, uciekają w zachowania autoagresywne. W trakcie zajęć omówione zostaną mechanizmy leżące u podłoża takich zachowań a także sposoby przeciwdziałania.
dr Katarzyna Waszyńska – psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Termin i miejsce
23 lutego 2017 r. (czwartek), godz. 11.15–14.30
Uniwersytet SWPS w Poznaniu, ul. Kutrzeby 10
Kontakt
Katarzyna Kwaśnik
Koordynator Strefy Młodzieży w Poznaniu
tel. 61 27 11 217 tel. kom. + 48 697 690 482
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.