Bańki informacyjne – czym są i dlaczego nam w nich tak komfortowo?
Żyjemy w czasach cyfrowej rewolucji, która rozwija się niebywale dynamicznie. W coraz większej liczbie codziennych aktywności pomaga nam internet i nowe technologie. Szukając w sieci różnych informacji, (nie)umyślnie wpadamy w tzw. bańkę informacyjną – co znaczy, że wyświetlają się nam tylko te treści, które utwierdzają nas w naszych poglądach. Zagadnienie baniek informacyjnych z perspektywy psychologii nowych technologii i psychologii marketingu przedstawią dr Jakub Kuś i dr Agnieszka Popławska-Boruc z Uniwersytetu SWPS.
Obowiązują zapisy za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.
Konsekwencjami przebywania w bańce informacyjnej jest m.in. nietolerancja na odmienne poglądy, co potęguje między ludźmi antagonizmy. Wydarzenie poświęcone zjawisku baniek informacyjnych przedstawi problematykę związaną z ich istnieniem, funkcjonowaniem, zachowania i mechanizmy psychiczne będące ich konsekwencją, pokaże sposób funkcjonowania internetowych algorytmów odpowiadających za powstawanie i utrwalanie baniek informacyjnych. Prelegenci zaproponują sposoby zapobiegania wpadnięciu w bańkę, co zwiększa tolerancję na różnorodność poglądów w świecie wirtualnym i realnym.
Podczas wydarzenia odpowiemy na pytania:
- czym dokładnie są bańki informacyjne,
- jakie mechanizmy psychologiczne sprawiają, że dla wielu internautów bycie „w bańce" jest komfortowe oraz dlaczego sprzyja ich powstawaniu,
- jak wpływają na nasze poglądy,
- dlaczego algorytmy sprzyjają w pozostawaniu w danych bańkach informacyjnych,
- jak skutecznie wyjść z danej bańki informacyjnej.
Harmonogram
- 17.00-17.10 Powitanie
- 17.10-18.10 Prelekcja I – „Mechanizmy psychologiczne baniek informacyjnych” – dr Jakub Kuś
- 18.10-18.40 Kahoot i inne aktywności
- 18.40-18.50 Przerwa
- 18.50-19.50 Prelekcja II – „Jak nie dać się nabić w bańkę, czyli o świadomym kupowaniu” – dr Agnieszka Popławska-Boruc
- 19.50-20.00 Zakończenie
Prelekcje
„Mechanizmy psychologiczne baniek informacyjnych” – dr Jakub Kuś
Żyjemy w czasach cyfrowej rewolucji, która rozwija się w sposób niebywale dynamiczny. W coraz większej liczbie codziennych aktywności pomaga nam internet i nowe technologie. Szukamy w sieci różnych informacji, wpadając niejednokrotnie w tzw. bańki informacyjne, w których dostajemy tylko te informacje, które utwierdzają nas w naszych wcześniejszych poglądach. Podczas wystąpienia porozmawiamy o tym, jakie mechanizmy psychologiczne sprawiają, że dla wielu internautów bycie w bańce jest wygodne, oraz o tym, jak skutecznie z niej wyjść.
dr Jakub Kuś – psycholog, pracownik II Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu psychologii nowych technologii, psychologii osobowości, psychometrii oraz metodologii badań psychologicznych.
„Jak nie dać się nabić w bańkę, czyli o świadomym kupowaniu” – dr Agnieszka Popławska-Boruc
Bańki informacyjne, heurystyki, błędy poznawcze. Podczas wykładu będzie można się dowiedzieć, jak nie dać się nabić w bańkę, czyli jak świadomie kupować. Poruszymy także zagadnienie wykorzystywania w marketingu myślowego chodzenia na skróty.
dr Agnieszka Popławska-Boruc – psycholog organizacji i zarządzania. Ukończyła również studia magisterskie z ekonomii na specjalności marketing. W pracy badawczej koncentruje się na psychologii marketingu. Interesują ją zwłaszcza różnice indywidualne w przetwarzaniu treści reklamowych – na przykład zjawisko wielozadaniowości medialnej.
Organizatorzy
- Koło Naukowe Cyberpsychologii Uniwersytetu SWPS
- Dziennikarskie Koło Naukowe Studentów Akademii Marynarki Wojennej
Partnerzy
- Fundacja PSC
- Uniwersytet SWPS w Sopocie
Termin i miejsce
23 października 2019 r., godz. 17.00–20.00
Uniwersytet SWPS w Sopocie, sala 0.5
ul. Polna 16/20
Kontakt
Patrycja Majorkowska
tel. 519 194 545
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.