Studencka Poradnia Prawna uruchomiła porady online
W związku z panującą pandemią koronawirusa Studencka Poradnia Prawna Uniwersytetu SWPS uruchomiła konsultacje online. W jej działalność zaangażowani są nasi studenci z Wydziału Prawa w Warszawie, którzy pod opieką merytoryczną doświadczonych adwokatów i radców prawnych udzielają bezpłatnych porad – teraz drogą mailową. Z kierowniczką Studenckiej Poradni Prawnej dr Katarzyną Antolak-Szymanski rozmawiamy o tym, jak to działa.
Redakcja Uniwersytetu SWPS: Kto może korzystać z pomocy Studenckiej Poradni Prawnej?
dr Katarzyna Antolak-Szymanski: Klientami SPP mogą być osoby, których sytuacja materialna nie pozwala na zasięgnięcie odpłatnej pomocy prawnej adwokata lub radcy prawnego. Pomagamy tym, którzy zadeklarują i potwierdzą, że w sprawie, z którą się do nas zgłaszają, nie korzystali z usług prawnika. Działamy pro bono na rzecz społeczności lokalnej, świadcząc porady prawne na zasadach określonych w Regulaminie SPP.
Z jakimi sprawami można się zgłosić po poradę?
W Poradni funkcjonują sekcje z zakresu prawa pracy, prawa cywilnego oraz prawa medycznego.
Z zakresu prawa pracy przyjmujemy sprawy dotyczące m.in. nawiązania i ustania zatrudnienia, warunków pracy, wynagrodzeń, urlopów, uprawnień rodzicielskich, problemów związanych z dyskryminacją i mobbingiem, telepracą czy pracą zdalną. Przyjmujemy także sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych.
W ramach sekcji prawa cywilnego możliwe jest zgłoszenie spraw rodzinnych i opiekuńczych, dotyczących m.in. alimentów, władzy rodzicielskiej, adopcji, spraw małżeńskich. Można też zwracać się do nas ze sprawami spadkowymi, np. testamentem, zapisem, przyjęciem i odrzuceniem spadku bądź nabyciem i podziałem spadku. Zajmujemy się także sprawami dotyczącymi różnych umów (np. sprzedaży, pożyczki, dzierżawy, darowizny, poręczenia, użyczenia, umów konsumenckich czy umowy o dzieło), kredytów, pożyczek oraz własności i posiadania, zasiedzenia, użytkowania wieczystego czy też upadłości konsumenckiej.
Z kolei sekcja prawa medycznego udziela konsultacji w kwestiach związanych z prawami pacjenta oraz sprawach dotyczących błędów medycznych.
Kto udziela porad?
Porady udzielane są przez studentów wyższych lat kierunku Prawo na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Pracują oni pod kierunkiem wykładowców Wydziału Prawa będących formalnymi opiekunami poszczególnych sekcji. Wszyscy opiekunowie mają tytuł doktora prawa, a większość posiada również uprawnienia do wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego.
Studenci pracują w Poradni Prawnej w ramach realizacji programu studiów na kierunku Prawo. Są bardzo zaangażowani w tę pracę i kompetentnie udzielają porad klientom. Kieruje nimi przede wszystkim motywacja dotycząca zdobywania praktycznej wiedzy i umiejętności prawniczych, ale również chęć niesienia pomocy prawnej osobom, które z różnych przyczyn nie mają do niej dostępu.
W jaki sposób otrzymać poradę prawną online? Jak to działa?
W pierwszej kolejności należy wypełnić krótki formularz znajdujący się na stronie internetowej Poradni, zapoznać się z informacją o zasadach korzystania z naszych usług, wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych i złożyć oświadczenie zainteresowanego uzyskaniem porady prawnej. Każdy, kto chce skorzystać z naszej pomocy, zamieszcza w formularzu krótki opis swojej sprawy. Może także zamieścić dodatkowe dokumenty w formie załączników.
Po otrzymaniu formularza opiekun odpowiedniej sekcji podejmuje decyzję o przyjęciu sprawy i przydziela do niej konkretne osoby, które komunikują się z klientem przede wszystkim drogą mailową. Możliwy jest również kontakt telefoniczny lub z wykorzystaniem innych metod porozumiewania się na odległość, np. poprzez Google Meet.
Porada prawna ma charakter konsultacyjny i jest przesyłana drogą mailową. Celem naszych działań jest wyjaśnienie wszystkich istotnych okoliczności oraz wskazanie możliwych dróg postępowania, które ostatecznie wybiera klient.
Czy porady online zagoszczą w SPP na stałe, czy jest to jedynie rozwiązanie przewidziane na czas pandemii?
Sytuacja związana ze stanem epidemii spowodowała, że wprowadzamy ten sposób udzielania porad prawnych przede wszystkich z uwagi na ograniczenia oraz bezpieczeństwo naszych studentów i klientów. W tej wyjątkowej sytuacji studenci mogą nadal służyć osobom potrzebującym bezpłatnych usług prawnych, a przy tym zdobywać praktyczne doświadczenie. Dzięki możliwości bezpiecznego przechowywania dokumentów dotyczących spraw w internetowej bazie danych studenci mają dostęp do plików z dowolnego miejsca i mogą bez problemu pracować z domu.
To także bezpieczne rozwiązanie dla naszych klientów. Wielu z nich to osoby w podeszłym wieku, które są w tzw. grupie zwiększonego ryzyka zakażeniem. Osobom starszym, niepełnosprawnym czy też pracującym trudno było niekiedy dotrzeć do Poradni w trakcie godzin dyżurów, które prowadzone były w siedzibie uczelni.
Mam nadzieję, że po zebraniu doświadczeń w zakresie udzielania porad prawnych w trybie online możliwe będzie podjęcie decyzji o tym, żeby wykorzystywać ten sposób poradnictwa również w przyszłości.
Dziękujemy za rozmowę.
dr Katarzyna Antolak-Szymanski – radca prawny, mediator, asystent sędziego w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego. Naukowo interesuje się alternatywnymi metodami rozwiązywania konfliktów, zajmując się popularyzacją mediacji jako sposobu rozwiązywania konfliktów przez jednostki i społeczeństwa. Jest członkiem Społecznej Rady ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości. Autor i współautor licznych publikacji z zakresu alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prawa pracy. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu prawa pracy, prawnych aspektów mediacji, negocjacji. Pełni funkcję prodziekana ds. dydaktycznych na Wydziale Prawa w Warszawie i kierownika Studenckiej Poradni Prawnej.