Czytanie świata – czytanie siebie. Nieczytelność w psychologii

Czy mamy obecnie do czynienia z epidemią dysleksji? A może zmieniła się nie tyle częstość jej występowania, co skuteczność rozpoznawania? Czym jest nieczytelność dla dyslektyków oraz na czym polega właściwe i błędne odczytywanie emocji? Jak czerpać z emocji wiedzę, która pozwoli lepiej zrozumieć nas samych? To tylko nieliczne z pytań, na które odpowiedzi poszukamy podczas wydarzenia „Czytanie świata – czytanie siebie. Nieczytelność w psychologii”, organizowanego przez Muzeum pana Tadeusza we współpracy z Uniwersytetem SWPS we Wrocławiu, z udziałem dr Elżbiety Szali i mgr Anny Cwojdzińskiej.
Wstęp wolny! Obowiązują zapisy mailowe – adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., które są przyjmowane do 9 marca 2017 r. do godz. 16.00 / lub do wyczerpania miejsc.
O wydarzeniu
Wydarzenie towarzyszy wystawie: „Nieczytelność. Palimpsesty”, która jest prezentowana w Muzeum Pana Tadeusza od 17 grudnia 2016 do 30 marca 2017 roku. Wystawa prezentująca dzieła współczesnych artystów pochodzące m.in. z kolekcji Grażyny Kulczyk i Grzegorza Musiała dotyka nie tylko problemów związanych z niemożliwością odczytania pisma, lecz także zagadnień związanych z trudnościami, jakie musi pokonać człowiek próbujący zrozumieć otaczającą go rzeczywistość.
Uczestnicy wykładów dowiedzą się, czym jest nieczytelność dla dyslektyków, oraz na czym polega właściwe i błędne odczytywanie emocji. Po każdym z dwóch wykładów przewidziana jest godzinna dyskusja, podczas której w mniej formalnej atmosferze uczestnicy będą mogli podzielić się swoimi wątpliwościami i zadać prowadzącym nurtujące ich pytania.
Ponieważ żyjąc w świecie, nie możemy się nie komunikować, warto dowiedzieć się, jak to robić skutecznie. Podczas spotkania będzie można sprawdzić, czy potrafimy właściwie odczytywać emocje, oraz dowiedzieć się, w jaki sposób widzi świat dyslektyk. To również okazja do wizyty na wystawie „Nieczytelność. Palimpsesty”, która będzie prezentowana w Muzeum Pana Tadeusza do końca marca 2017 roku.
Maria Marszałek, Dział Organizacji Wydarzeń; Muzeum Pana Tadeusza
Program
12.00–13.00 – Twórczy potencjał dysleksji – dr Elżbieta Szala | wykład
13.15–14.15 – Praktyka dyslektyka – dyskusja
14.30–15.30 – Zapisane w ciele: (nie)czytelność emocji – mgr Anna Cwojdzińska | wykład
15.45–16.45 – Porozmawiajmy o emocjach – dyskusja
Twórczy potencjał dysleksji | wykład
Podczas wykładu poznamy fakty i mity dotyczące dysleksji. Dowiemy się, czym tak naprawdę jest to zaburzenie, a z czym często bywa mylone. Czy mamy obecnie do czynienia z epidemią dysleksji? A może zmieniła się nie tyle częstość jej występowania, co skuteczność rozpoznawania? Czy dysleksja może służyć za wymówkę tłumaczącą roztargnienie i pośpiech? Czy dyslektycy są mniej inteligentni? A może wręcz przeciwnie, zaburzenie to dotyka osoby bardzo zdolne? W Panteonie słynnych dyslektyków odnajdziemy między innymi Alberta Einsteina, Isaaca Newtona, Karola Darwina, Pabla Picassa, Henry’ego Forda, Winstona Churchilla, Walta Disneya, Kurta Cobaina, Johna Lennona, Agathę Christie, Quentina Tarantino.
Podczas spotkania dowiemy się też, jak rozpoznawać zagrożenie dysleksją u małych dzieci i dlaczego dysleksję nazywa się mistrzynią paradoksów, czyli jak działa mózg osób, które „patrząc, nie widzą”, „słuchając, nie słyszą”, a mimo tego często posiadają ponadprzeciętne uzdolnienia. Jednym z tematów wykładu będzie funkcjonowanie dorosłych dyslektyków. Navid Nuur, artysta zaproszony do udziału w wystawie „Nieczytelność. Palimpsesty”, zaprojektował krój czcionki o nazwie dislectika, traktując swoje ograniczenia jako inspirację do stworzenia artystycznego projektu. Zastanowimy się, na czym polega twórczy potencjał dysleksji.
Praktyka dyslektyka | dyskusja
Po wykładzie spotkamy się w muzealnej kawiarni, aby w swobodnej atmosferze przedyskutować poruszane wcześniej problemy. Dla uczestników będzie to okazja, aby dopytać o nurtujące ich kwestie i sprawdzić, czy sami nie popełniają typowych dla dyslektyków błędów. Ci, którzy wiedzą, że mają z pisaniem i czytaniem problemy, będą mogli dowiedzieć się, czy są sposoby na ograniczenie liczby pomyłek. A może warto brać swoje ograniczenia i mocne strony pod uwagę podczas zastanawiania się nad wyborem zawodowej ścieżki? Jaka kariera jest najlepsza dla dyslektyka?
Zapisane w ciele: (nie)czytelność emocji | wykład
Ludzie są zwierzętami stadnymi. Żyjemy w grupach, a niektórzy badacze uważają, że środowiskiem, do którego jesteśmy najlepiej ewolucyjnie przystosowani, jest środowisko społeczne. Inni ludzie nie tylko zwiększali szanse przetrwania w zamierzchłej przeszłości, ale i w dzisiejszym świecie mogą dawać nam oparcie i sprawiać, że łatwiej stawiać czoło przeciwnościom. By to było możliwe, musimy dać im znać, że potrzebujemy pomocy, a oni muszą prawidłowo ten komunikat odczytać. Komunikacja to coś, co robimy codziennie, każdy z nas jednak ma doświadczenia sytuacji, gdy mimo używania tego samego kodu porozumienie było kłopotliwe lub wręcz niemożliwe. Słowa bywają trudnym medium, jako gatunek mamy jednak do dyspozycji także o wiele bardziej pierwotny, o wiele bardziej bliski ciału, język, który wykracza poza słowa i kulturę – język emocji.
Porozmawiajmy o emocjach | dyskusja
Po wykładzie zapraszamy na spotkanie w kameralnej, swobodniejszej atmosferze, która sprzyjać będzie rozmowie, wymianie przemyśleń i doświadczeń. Podczas niej zastanowimy się, czy emocje są językiem niezbędnym, w jaki sposób mogą przyczyniać się do lepszego porozumienia z innymi, jak wykorzystać je do zmniejszania komunikacyjnych niepewności oraz jak czerpać z emocji wiedzę, która pozwoli lepiej zrozumieć nas samych.
Prowadzące
dr Elżbieta Szala
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, terapeutka, logopeda, wykładowca akademicki. Pełniła funkcję kierownika studiów podyplomowych „Terapia pedagogiczna” oraz funkcję dyrektora Terapeutycznej Szkoły Podstawowej. Jest członkiem honorowym Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Organizuje proces diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajmuje się m.in. wykorzystaniem nowych technologii w terapii pedagogicznej.
mgr Anna Cwojdzińska
Psycholog, terapeuta, pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Absolwentka UAM w Poznaniu, obecnie doktorantka na Uniwersytecie SWPS w Warszawie i wykładowca Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, członkini Association for Contextual Behavioral Science (ACBS), prezes zarządu Stowarzyszenia KIND Kolektyw, propagującego ideę życzliwości.
Zapisy
Obowiązują zapisy mailowe – adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W treści maila prosimy wpisać wybrane punkty programu, w których chcą Państwo uczestniczyć.
Zapisy są przyjmowane do 9 marca 2017 r. do godz. 16.00 / lub do wyczerpania miejsc.
Partnerzy medialni
- Portal Wrocław.pl
- Akademickie Radio Luz
- Portal O.pl
- Kulturaonline.pl
Termin i miejsce
11 marca 2017 r., godz. 12.00–16.45
Muzeum Pana Tadeusza (dziedziniec)
Kamienica pod Złotym Słońcem
Rynek 6, 50-106 Wrocław
Kontakt
Maria Marszałek
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 721 052 109 / 71 75 50 625