Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Czas na archiwum 2.0! Nowe formy archiwizacji kultury współczesnej

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/popkultura_2000_1316.jpg

Archiwum jako zamknięty skarbiec kultury odchodzi do lamusa. W miejsce muzealnej gabloty – gra komputerowa i stanowisko do jej uruchomienia. Zamiast odgórnie narzuconej wielkiej narracji historycznej – prywatne historie lokalnych społeczności. Swobodny dostęp do dziedzictwa kultury oraz możliwość jego reinterpretacji i przeróbek. To nie muzealna fantastyka a scenariusz, który placówki związane z udostępnianiem zbiorów kultury już realizują. O nowych formach archiwizacji oraz związanych z nimi problemach konceptualnych i prawnych porozmawiamy 26 stycznia 2017 r. podczas spotkania „Archiwum 2.0”, które poprowadzą zaangażowani w projekt School of Ideas Aleksandra Janus, współpomysłodawczyni pierwszego semestru poświęconego archiwom cyfrowym oraz prof. Mirosław Filiciak, kulturoznawca i medioznawca.

Wstęp wolny. Prosimy o wcześniejsze przesłanie formularza zgłoszeniowego »

spotkanie

styczeń
26 2017

Warszawa

 

Czy to już koniec tradycyjnych archiwów? 

Archiwum jako zamknięty skarbiec kultury z narracją skupioną przede wszystkim na przeszłości – ten dotąd dominujący sposób konstruowania dziedzictwa właśnie ulega przeobrażeniom. Dzieje się tak za sprawą nowych form wkraczających do archiwów. To nie tylko wspomniane już gry komputerowe – archiwizować można wszystko: od prywatnych wspomnień po artefakty codzienności. Niesie to za sobą kilka istotnych zmian, które szczegółowo omówimy podczas spotkania.

Przede wszystkim archiwum gromadzące zasoby dziedzictwa kultury staje się otwarte i dostępne dla wszystkich. W praktyce oznacza to, że każdy może ponownie wykorzystać udostępnione w domenie publicznej zasoby muzeów, bibliotek, galerii czy archiwów państwowych. Stworzyć własne dzieło będące remiksem prac już istniejących. To wymaga od instytucji kultury „otwarcia się na nowe” – nowe wyzwania prawne i konceptualne (np. w jaki sposób udostępnić gry i oryginalny sprzęt do ich uruchamiania, by mieścić się w granicach prawa), nowy sposób organizacji zbiorów i ich przechowywania (w końcu wiele z nich ma charakter niematerialny), nowe formy ewaluacji działań.

O tym, że taka zmiana jest możliwa, świadczy sukces Holendrów – Rijksmuseum, jedno z największych europejskich muzeów z siedzibą w Amsterdamie, udostępniło całą swoją kolekcję w sieci. Pokaźny zbiór można nie tylko oglądać, lecz także dokonywać jego twórczych przeróbek, korzystając z narzędzi udostępnionych przez placówkę. Czy podobnymi sukcesami mogą pochwalić się rodzime instytucje? – o tym porozmawiamy podczas spotkania.

Archiwa kojarzą nam się z dziedzictwem, a dziedzictwo – z przeszłością. Nic bardziej mylnego! Archiwum to także narzędzie futurologii, bo sposób, w jaki konstruujemy dziedzictwo równie wiele, co o przeszłości, mówi o naszych oczekiwaniach wobec jutra. Podczas spotkania będziemy przyglądać się archiwum właśnie z tej perspektywy: traktując je nie jako cmentarzysko wspomnień, lecz jako środek i zasób do działań zorientowanych na przyszłość.

prof. Mirosław Filiciak, School of Ideas

Nowe technologie a archiwizacja

Co oznacza pojawienia się nowych form archiwizacji dla uczestników obiegu kultury? Duże zmiany – z biernych odbiorców treści stają się jej aktywnymi współtwórcami. W tym tkwi sedno digitalizacji oddolnej, czyli działań na rzecz zachowania lokalnego dziedzictwa z wykorzystaniem nowych technologii.

Przykładem dobrych praktyk w tym obszarze są warsztaty MediaLab, zorganizowane w Chrzelicach w ramach projektu Kultura 2.0. Uczestnicy wykonali wyłącznie za pomocą aparatów fotograficznych i telefonów komórkowych „zdjęcia lotnicze” Chrzelic. Następnie fotografie zostały naniesione na siatkę mapy wykonaną przy użyciu modułów GPS w telefonach komórkowych przez ekipę przemieszczającą się na rowerach.

Ciekawym przykładem digitalizacji oddolnej są również zyskujące coraz większą popularność archiwa społeczne, o których szerzej podyskutujemy w trakcie spotkania. W ich tworzenie angażują się lokalne społeczności – mieszkańcy opowiadają o swojej codzienności i najbliższym otoczeniu, zbierają materialne pamiątki i całość archiwizują. 

Dobry przykład takich działań pochodzi z warszawskiej Pragi – „Praga Gada” to 500 godzin zarejestrowanych rozmów z praskimi seniorami, spośród których wybrano 99 historii, które można odsłuchać na stronie projektu.

Ten typ digitalizacji wspomnień umożliwia integrację lokalnej społeczności, o czym będą mogli się przekonać studenci School of Ideas już w I semestrze podczas realizacji projektu badawczego w najbliższym sąsiedztwie naszej uczelni i tworzenia projektu archiwum cyfrowego.

Prowadzący

 

aleksandra janus

Aleksandra Janus

Antropolożka, badaczka, specjalistka ds. otwartości w instytucjach kultury w Centrum Cyfrowym, kuratorka i współautorka projektu Laboratorium muzeum. Wspólnie z zespołem Centrum Cyfrowego pomaga instytucjom kultury korzystać z potencjału technologii poprzez wdrażanie nowych, otwartych modeli dzielenia się zasobami. Prowadzi badania publiczności instytucji kultury, specjalizuje się w badaniu doświadczenia zwiedzających w muzeach. Współpracuje z instytucjami poszukującymi efektywnych sposobów angażowania publiczności.

miroslaw filiciak

dr hab. Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS

Dyrektor Instytutu Kulturoznawstwa, zajmuje się mediami i kulturą współczesną. Badał gry wideo, kierował projektami poświęconymi m.in. praktykom medialnym młodzieży i internetowym obiegom treści. Od lat współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi i biznesem. Jest współtwórcą techno-kulturowego projektu Kultura 2.0, współtworzył też pierwszy polski medialab – inicjatywę samokształceniową z pogranicza aktywizmu społecznego, sztuki i technologii. 

Termin i miejsce

26 stycznia 2017 r., godz. 17.30

Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31, sala S303