Spotkania z nauką - seminarium dla nauczycieli w Poznaniu
Czy nowe technologie mogą być istotnym wsparciem edukacyjnym czy niepotrzebnym dystraktorem? Jak Internet wpływa na rozwój i samoocenę nastolatków? W jaki sposób nauczyciel powienien dbać o swój głos i własny wizerunek? To tylko niektóre z problemów jakie omówią eksperci z Uniwersytetu SWPS podczas seminarium, które odbędzie się 22 września 2017 r. w poznańskiej siedzibie naszej uczelni.
Wydarzenie adresowane jest do szeroko rozumianej społeczności szkolnej, a w szczególności dyrektorów placówek oświatowych, pedagogów szkolnych, psychologów, nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz rodziców.
„Naszym celem jest dostarczenie wiedzy oraz konkretnych umiejętności nauczycielom oraz pedagogom, aby mogli lepiej radzić sobie z napotykanymi problemami wychowawczymi” - zapewniają organizatorzy.
Projekt „Spotkania z nauką” jest dofinansowany ze środków MNiSW. Seminarium jest bezpłatne, obowiązują zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy.
„Spotkania z nauką” Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach.
Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiej publiczności, skorzystanie z kilku form i zakresów tematycznych realizowanych działań.
W ramach „Spotkań z nauką” organizujemy seminaria dla nauczycieli oraz tzw. „Dni z nauką”, podczas których nasi eksperci wprowadzają uczestników w problematykę psychologii, prawa, psychokryminalistyki, psychoseksuologii, komunikacji, grafiki oraz innych dyscyplin naukowych.
Zainteresowani mogą wziąć udział w bezpłatnych wykładach, warsztatach, prezentacjach czy wystawach. Mają również możliwość uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych, a także skorzystania z nowoczesnego sprzętu i oprogramowania komputerowego.
„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Harmonogram
8.30-9.00 – rejestracja
9.00-10.30 – debata | sala 002
- Nowe technologie – możliwości czy ograniczenia pracy w szkole?
dr Katarzyna Waszyńska i mgr Michał Pozdał
11.00-12.30 – warsztaty do wyboru (blok 1)
- Socjoterapia w szkole (sala 303)
dr Katarzyna Waszyńska - Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów (sala 304)
mgr Michał Pozdał - Zadbaj o swój głos (sala 305)
dr Agnieszka Mościcka-Teske - Wizerunek współczesnego nauczyciela (sala 307)
mgr Anna Olczak-Stawicka
13.00-14.30 – warsztaty do wyboru (blok 2)
- Socjoterapia w szkole (sala 303)
dr Katarzyna Waszyńska - Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów (sala 304)
mgr Michał Pozdał - Zadbaj o swój głos (sala 305)
dr Agnieszka Mościcka-Teske - Wizerunek współczesnego nauczyciela (sala 307)
mgr Anna Olczak-Stawicka
Opisy spotkań
Nowe technologie – możliwości czy ograniczenia pracy w szkole?
Żyjemy w czasach dynamicznych przemian, zarówno w obszarze życia społecznego jak i technologicznego. Ta zmieniająca się rzeczywistość dotyczy również współczesnej szkoły. W trakcie debaty zastanowimy czy i w jakim zakresie wdrażać nowoczesne rozwiązania do edukacji; zmieniać style nauczania a także na ile te działania będą sprzyjały innowacyjności w szkołach. Podyskutujemy również o możliwościach i ograniczeniach procesu edukacyjnego z zastosowaniem nowoczesnych technologii informatycznych.
Dr Katarzyna Waszyńska
Psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Mgr Michał Pozdał
Psychoterapeuta, seksuolog. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”, felietonista magazynu SENS. Założyciel i szef Instytutu Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prowadzi terapię osób indywidualnych, par i rodzin.
Socjoterapia w szkole
Socjoterapia coraz częściej pojawia się w ofercie szkoły jako forma pomocy psychopedagogicznej dla dzieci i młodzieży. Metoda ta jest lokowana pomiędzy psychoterapią a treningiem interpersonalnym.
Celem warsztatu będzie omówienie zagadnień związanych z tą formą pomocy: założeń, czynników pomocowych, możliwości zastosowania.
Dr Katarzyna Waszyńska
Psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 roku.
Samoocena polskich nastolatków w kontekście korzystania z nowych mediów
Dane są alarmujące: według raportu HBSC (Health Behaviour in School-aged Children), który przygotowuje ONZ, w Polsce zdarza się, że już 9-latki są przekonane o tym, że są zbyt grube, podobnie uważa aż 61 proc. badanych 15-latek. Ile z nich ma realny problem z dodatkowymi kilogramami? Niewiele ponad 6 proc. - twierdzą autorzy dokumentu, którego polskie opracowanie przygotował Instytut Matki i Dziecka. Podczas warsztatu prowadzący zaprezentuje powyższe badania i zobrazuje je przykładami klinicznymi z własnej praktyki.
Mgr Michał Pozdał
Psychoterapeuta, seksuolog. Wykładowca Uniwersytetu SWPS, między innymi na podyplomowych studiach Seksuologia Kliniczna. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”, felietonista magazynu SENS. Założyciel i szef Instytutu Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Prowadzi terapię osób indywidualnych, par i rodzin.
Zadbaj o swój głos
Jednym z ważniejszych narzędzi pracy nauczyciela jest głos. Aparat mowy jest w pracy pedagoga nieustająco eksploatowany, a dodatkowo niekorzystnie działa na niego napięcie związane ze stresem. Napięcie to pomaga w mobilizacji do działania, ale równocześnie ogranicza możliwość swobodnego oddychania i bezpiecznej pracy głosem. Podczas warsztatu uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem, w postaci treningu relaksacyjnego. Trening ten pomaga pozbyć się nadmiernego napięcia w ciele, również w okolicach krtani. Uczestnicy będą mieli możliwość doświadczenia relaksującego działania, takich sprawdzonych technik jak: pogłębione oddychanie, wizualizacja, oraz trening autogenny Schultza.
Dr Agnieszka Mościcka-Teske
dr n. hum. z zakresu psychologii. Adiunkt na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Współtwórca i realizator projektów badawczych i szkoleniowo-edukacyjnych w zakresie oceny warunków psychospołecznych pracy, oraz rozwijania umiejętności społecznych (komunikowania się, asertywności, funkcjonowania w grupie), sposobów radzenia sobie ze stresem, sposobów radzenia sobie z emocjami oraz rozwiązywania konfliktów i negocjacji. Twórca i realizator szkoleń dotyczących stresu zawodowego, agresji w miejscu pracy i mobbingu.
Wizerunek współczesnego nauczyciela
Podejście do nauczania zmienia się z pokolenia na pokolenie. Od współczesnego dydaktyka oczekuje się w tej chwili innych kompetencji aniżeli kiedyś. Występują dylematy między oczekiwaniem uczniów i rodziców, a stereotypem nauczyciela. Podczas warsztatu poruszymy kwestie na ile nauczyciel powinien zachować granicę swojej prywatności, a na ile być częścią społeczności nastolatków. Coraz większe znaczenie w kulturze młodzieżowej stanowi Internet. Zastanowimy się czy nauczycielom wypada posiadać konta na portalach społecznościowych i jakie informacje mogą tam zamieszczać, a które wydają się niestosowane z racji pełnionej funkcji.
Mgr Anna Olczak-Stawiska
Psycholog, pedagog, mediator rodzinny, nauczyciel dyplomowany, członek PTS oraz WTTS. W pracy zawodowej zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży, par i rodzin, prowadzi edukację i poradnictwo w zakresie seksuologii, warsztaty dla nauczycieli i rodziców. Pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Przedszkolu Integracyjnym. Jest absolwentką psychologii i pedagogiki UAM w Poznaniu. Ukończyła kurs podstawowy i zaawansowany terapii systemowej, szkolenie w zakresie Gestalt, mediacji rodzinnych, a także szkolenia z zakresu diagnozy i terapii dzieci z zespołem ADHD. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie seksuologii, posiada certyfikat trenerski ART (Trening Zastępowania Agresji).
Termin i miejsce
22 września 2017 r.
Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 10
61-719 Poznań
Kontakt
Koordynator Projektu Strefa Młodzieży w Poznaniu
Katarzyna Kwaśnik
tel. 61 27 11 217, kom. +48 697 690 482
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.