5. edycja kampanii „Twarze Depresji”
W zeszłym roku ponad 5 tysięcy Polaków popełniło samobójstwo. Wśród nich ponad 4,6 tysiąca stanowili mężczyźni. Za wieloma z tych dramatów stała nieleczona depresja. Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że większość mężczyzn, którzy odebrali sobie życie, to młodzi mężczyźni pochodzący ze wsi i małych miejscowości. Cierpiący na depresję mają do pokonania często kilkadziesiąt kilometrów do najbliższego psychiatry i psychologa. Jeszcze większy dystans do pokonania to poczucie wstydu i bezsilności.
Patronem kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” jest Uniwersytet SWPS.
Depresja mężczyzn
Depresji wśród mężczyzn postanowiliśmy poświęcić 5. edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. O tym problemie będziemy informować w mediach przez cały październik. Ruszamy 1 października - w Europejski Dzień Walki z Depresją.
Aktor Piotr Zelt od początku naszej kampanii jest jej ambasadorem. Osobiście doświadczył depresji, dlatego ten problem jest mu dobrze znany.
- To bardzo ważne, żebyśmy mówili o depresji wśród mężczyzn – mówi Piotr Zelt. - Choć podobno dwa razy więcej kobiet zapada w Polsce na depresję, to sześć razy więcej mężczyzn z powodu depresji targa się na swoje życie. Dlatego warto jest – drodzy Panowie, żebyście pamiętali, że depresja to nie jest słabość tylko to jest choroba, z którą można walczyć. Ważne, żebyśmy mieli tego świadomość i chcieli sobie pomóc. Warto pójść do lekarza. Wtedy ulżymy i sobie, i swojemu otoczeniu – ludziom, którzy często nas kochają i cierpią razem z nami.
W zeszłym roku 68,5 tysiąca mężczyzn leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia (dla porównania: 205 tys. kobiet). Ponadto z powodu ciężkiej depresji w szpitalu psychiatrycznym pomoc otrzymało ponad 8 tysięcy mężczyzn (15,5 tys. kobiet). Z psychoterapii finansowanej przez NFZ korzystało nieco ponad 3 tysiące mężczyzn (11,2 tys. kobiet). Te liczby pokazują jak wiele jeszcze pracy przed nami. Niestety większość z nich się nie leczy, a choroba ta bywa śmiertelnie niebezpieczna z powodu towarzyszących jej myśli samobójczych.
...depresja to nie jest słabość tylko to jest choroba, z którą można walczyć.
Piotr Zelt
Kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składa się z następujących elementów:
- konferencja prasowa z udziałem naszych ambasadorów i specjalistów 2 października 2017 r. o godz. 12 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie,
- spot telewizyjny (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
- spot radiowy (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
- wywiad telewizyjny i radiowy z Piotrem Zeltem, Krzysztofem Cugowskim, Maciejem Orłosiem, Jarosławem Gugałą i Tomaszem Wolnym,
- strona internetowa www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się informacje o depresji, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają) – miesięczna kampania billboardowa od 1 października 2017 r.,
- fanpage na Facebooku,
- plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów do wykorzystania i rozwieszenia w małych miejscowościach i na wsiach,
- książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.
Organizatorzy
Organizatorzy
- Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji,
- Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
- Fundacja Nagle Sami
Patroni honorowi
- Rzecznik Praw Obywatelskich
- Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii
Patroni
- Uniwersytet SWPS
- Wydawnictwo Świat Książki
- firma AMS
więcej informacji na: www.twarzedepresji.pl