Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Wprowadzenie do metody design thinking ze School of Ideas

float_intro: images-old/2015/soi_warsztat_przygotowawczy.jpg

Wykorzystywanie metody design thinking to już nie moda, lecz konieczność. To dzięki niej powstają innowacyjne rozwiązania, produkty i usługi. Poszerza sposób widzenia i rozumienia rzeczywistości. A przy tym jest uniwersalna – sprawdza się w każdej branży. O tym, jak tworzyć innowacje przy pomocy metody design thinking oraz efektywnie pracować w zespole, porozmawiamy podczas warsztatu przygotowawczego. Poprowadzą go dr Joanna Jeśmandr Karol Jachymek, współtwórcy i członkowie kadry School of Ideas Uniwersytetu SWPS, nowatorskiego kierunku służącemu projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zapraszamy osoby, które rozważają podjęcie stacjonarnych studiów licencjackich w School of Ideas, chcą poznać przyszłą kadrę i dowiedzieć się więcej o realiach studiowania.

11 lipca
17.30-19.00
Warszawa

Metoda design thinking w praktyce

Design thinking to nowatorska metoda pracy projektowej. Pomaga w tworzeniu innowacji nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, lecz wdrażanie oryginalnych rozwiązań na podstawie głęboko rozpoznanych potrzeb użytkowników. Jest przydatna niezależnie od branży, w której pracujemy. Doceniają ją także studenci i wykładowcy.

– Studentów School of Ideas chcemy nauczyć wielopiętrowej, perspektywicznej analizy świata, w którym funkcjonują. Kreatywnego myślenia. Trudnej sztuki budowania dialogu i wsłuchiwania się w głosy innych ludzi. Metoda design thinking sprawdza się do tego znakomicie. Jej poszczególne założenia, wykorzystywane i realizowane w czasie zajęć, pomagają nam wszystkim, studentom i wykładowcom, kawałek po kawałku poszerzać sposób widzenia i rozumienia codzienności. Metoda design thinking po prostu otwiera umysły – mówi dr Jachymek ze School of Ideas.

O uniwersalności metody design thinking będzie można się przekonać podczas cyklicznych warsztatów przygotowawczych. Każde spotkanie rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia – prowadzący opowiedzą o studiowaniu w School of Ideas: na czym polega innowacyjność tego kierunku oraz czym różni się od tradycyjnych studiów. Następnie uczestnicy rozwiążą proste zadanie służące ich integracji. W końcu absolutną podstawą metody design thinking jest umiejętność pracy w zespole.

Kolejna część warsztatów to studium przypadku, poprzez który zostaną przedstawione podstawy metody design thinking. – Zawsze wybieramy przykład wykraczający poza tradycyjnie rozumianą humanistykę. Wszystko po to, by udowodnić, że umiejętności i kompetencje posiadane przez humanistów mogą być wykorzystane w różnych, nierzadko zaskakujących dziedzinach nauki, przemysłu czy biznesu – tłumaczy dr Jachymek.

Warsztaty dają również możliwość poznania swoich mocnych stron i sprawdzenia umiejętności pracy koncepcyjnej w grupie zadaniowej oraz spotkania przyszłych wykładowców. – Zależy nam także na tym, aby student, w trakcie trzech lat spędzonych w School of Ideas, budował swoje profesjonalne portfolio i sieć kontaktów oraz poznawał funkcjonowanie rozmaitych instytucji od podszewki. Warsztaty przygotowawcze stanowią zatem znakomitą okazję, aby krok po kroku wprowadzić potencjalnych kandydatów w ten innowacyjny, trzyletni proces studiowania – wyjaśnia dr Jachymek.

Adresaci warsztatów

Warsztaty są adresowane głównie do licealistów i absolwentów techników/szkół średnich, którzy przygotowują się podjęcia licencjackich studiów stacjonarnych oraz ich rodziców i opiekunów. 

258 joanna jesman

dr Joanna Jeśman

Doktor kulturoznawstwa i anglistka. Prowadzi badania na pograniczu humanistyki i nauk o życiu w perspektywie posthumanistyki, studiów nad nauką i humanistyki medycznej. Zajmuje się też działaniami upowszechniającymi i popularyzującymi naukę oraz komunikacją naukową. Współpracowała z Waag Society. Institute for Art, Science and Technology w Amsterdamie, Uniwersytetem w Amsterdamie w ramach międzynarodowego konsorcjum „Museums, Medicine and Society” oraz z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. 

258 karol jachymek

dr Karol Jachymek

Kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas, nowego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.

O School of Ideas

Program studiów w School of Ideas opiera się na pracy projektowej. Oznacza to, że główną metodą nauczania na studiach są praktyczne, intensywne działania w grupach zadaniowych nad określonym problemem. 

Niezwykle istotne jest zdobywanie interdyscyplinarnej wiedzy na temat kultury – jej przejawów i zachodzących w niej zmian. Przede wszystkim studenci uczą się krytycznego podejścia do procesów kulturowych kształtujących współczesność. Wiedza z zakresu humanistyki to jedno, drugie to umiejętność uczenia się, w tym samodzielnego docierania do źródeł, ich krytycznej weryfikacji, analizy, wyciągania wniosków. To absolutne minimum – umiejętność uczenia się.

Każdy semestr ma swój obszar tematyczny, w obrębie którego studenci realizują projekty, nie tylko biorąc udział w zajęciach, lecz także samodzielnie pracując w laboratorium i współpracując z instytucjami partnerskimi.

Taki proces kształcenia sprawia, że zatarta zostaje granica między czasem nauki a wejściem na rynek pracy: studenci realizując projekty wspólnie z praktykami, zmagają się z prawdziwymi wyzwaniami i uczą się działać w grupie – jako liderzy, koordynatorzy i członkowie interdyscyplinarnych zespołów.

Ze względu na warsztatowy charakter pracy dominujący w trakcie studiów, nabór do School of Ideas ograniczony jest do maksimum 30 osób.

SOI Logo 12 05 2016 72dpi

Dowiedz się więcej o studiowaniu w School of Ideas Uniwersytetu SWPS »

myFlickr