Studniówka ze Strefą Młodzieży
Egzamin dojrzałości – jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu. Długo wyczekiwane i zarazem wywołujące stres. W przedmaturalnym ferworze często umyka, że przygotowanie psychologiczne jest tak samo ważne jak nauka. Studniówka ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS to cykl warsztatów, który pozwoli uczniom zmierzyć się z przedmaturalnym stresem, efektywnie działać, ustalać priorytety i zrozumieć emocje w procesie podejmowania decyzji.
Wstęp wolny! Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy przesłać formularz zgłoszeniowy »
Strefa Młodzieży
luty
8 2018
Poznań
O spotkaniu
Uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:
- Na czym polega efektywne działanie?
- Jaką funkcję pełnią nasze emocje w podejmowaniu decyzji?
- Skąd się bierze tzw. pustka w głowie i jak z nią walczyć?
- Jaka jest rola bliskich relacji w radzeniu sobie ze stresem?
- W jaki sposób ustalać priorytety?
- Czy popełnianie błędów może nas rozwijać?
- Czy stres może stać się naszym przyjacielem?
- Czy deadline może wpłynąć na nas mobilizująco?
Zapraszamy również na spotkanie z Michałem Pozdałem, organizowane w ramach Strefy Młodzieży. Wykład będzie poświęcony profilaktyce wczesnych związków w okresie dorastania. Równolegle ze spotkaniem psychologicznym przeprowadzone zostaną warsztaty dla nauczycieli –„Dziecko z chorobą przewlekłą w szkole”. Poprowadzi je dr Katarzyna Waszyńska.
Wydarzenie jest skierowane do uczniów szkół średnich.
Harmonogram
godz. 9.30 – 11.00; 11.15 – 12.45 I równoległe warsztaty dla uczniów
- Klucz do sukcesu – błąd? O tym, co człowieka rozwija, a co zatrzymuje w drodze do celu – Karolina Jenczylik, sala 303
- Serce czy rozum? O decyzjach, emocjach i tym, jak sobie z nimi radzić – Barbara Ostrowska, sala 304
- Autoprezentacja z elementami improwizacji, czyli jak radzić sobie na maturze ustnej – Ewa Michalak, Nicola Wrębiak, sala 305
- Porozmawiajmy o stresie – rola bliskich relacji w radzeniu sobie z trudnościami – Michalina Mruczyk, Martyna Komorowska, sala 309
- Efektywne działanie w obliczu wyzwania – Maciej Jankowski, Wiktoria Zielińska, sala 310
- Jak bawić się drewnem, czyli fornirowe wzory/drzewa i drewno – Magda Majnusz, sala 311
godz. 11.15 – 12.45; 13.00 – 14.30 | spotkania psychologiczne w ramach Strefy Młodzieży
- Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania – Michał Pozdał, sala 004
godz. 11.15 – 12.45; 13.00 – 14:30 | warsztaty dla nauczycieli
- Dziecko z chorobą przewlekłą w szkole – dr Katarzyna Waszyńska, sala 406
Program
Klucz do sukcesu – błąd? O tym, co człowieka rozwija, a co zatrzymuje w drodze do celu
Na warsztacie zastanowimy się, co jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu, realizacji celów czy spełnienia marzeń. Podyskutujemy o tym, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, i czy błąd zawsze oznacza koniec, a sukces zwycięstwo. O przeszkodach i drabinie do sukcesu porozmawiamy na warsztacie w praktycznym wymiarze.
Karolina Jenczylik – psycholog działający w obszarze psychologii sportu i pracy z ciałem. Pedagog i doradca kariery w zakresie zmiany, motywacji i określania własnych kompetencji. Wykładowca Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Certyfikowany trener treningu autogennego Schultza oraz instruktorka jogi akredytowana przez Polską Federację Sportu. Od strony naukowej zgłębiająca tematykę zjawiska flow w sporcie. Prowadzi warsztaty dla przedszkoli, szkół i klubów sportowych z całej Polski.
Serce czy rozum? O decyzjach, emocjach i tym, jak sobie z nimi radzić
Słusznie czy nie, wiele decyzji w życiu podejmujemy, kierując się emocjami. Czasami działamy impulsywnie, czasami kieruje nami niepokój, a innym razem nie wiadomo jaki i kiedy decyzja pojawia się niczym olśnienie. Zazwyczaj nie wnikamy w te mechanizmy. Dziś dzięki rozwojowi metod obrazowania mózgu dowiadujemy się coraz więcej na ten temat. Emocje i decyzje zajmują kluczowe miejsce w naszym życiu, ale czy wiemy, która emocja wywołuje daną reakcję, zachowanie czy jak wpływa na decyzję? Czy wiemy, kiedy złość jest złością, smutek smutkiem, a radość radością? A może smutek wyrażam złością, a złość przedstawiam jako smutek? A może obie maskuję uśmiechem na twarzy? Czy potrafimy rozróżnić je wszystkie?
Zagubienie w emocjach i ich wyrażaniu może wpływać na codzienne funkcjonowanie, podejmowane decyzje, wykonywane obowiązki czy relacje z innymi. W skrajnych przypadkach prowadzić do zaburzeń. W ostatnich latach umiejętność rozpoznawania stanów emocjonalnych swoich i innych osób, używanie ich i radzenie sobie z nimi u innych staje się cenioną umiejętnością wśród wielu pracodawców. W trakcie warsztatu uczestnicy dowiedzą się, skąd biorą się emocje, które to tzw. „podstawowe”, jaką odgrywają rolę i jak się manifestują. Poprzez ćwiczenie dowiedzą się, jak rozpoznawać je u siebie i co ta wiedza może wnieść w codzienność.
Barbara Ostrowska – psycholog, obecnie w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej na Uniwersytecie SWPS. Na co dzień działa w obszarze psychologii klinicznej, zajmując się diagnostyką, psychoedukacją, wsparciem i interwencją kryzysową, pracuje z młodzieżą i dorosłymi. Odbywa staż w Wojewódzkim Szpitalu Psychiatrycznym „Dziekanka” w Gnieźnie i Centrum Zdrowia Psychicznego HCP w Poznaniu. Członkini Association for Contextual Behavioral Science (ACBS) oraz członkini zarządu i współzałożycielka jej polskiego oddziału ACBS Polska. Ponadto członkini Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Była przewodnicząca Koła Naukowego „Tu i Teraz” na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Ukończyła wiele szkoleń, w tym 8-tygodniowy kurs MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) oraz mentoring uważności metodą MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i MBB (Mind-Body Bridging).
Autoprezentacja z elementami improwizacji czyli jak radzić sobie na maturze ustnej
Warsztat to solidna porcja wiedzy dotyczącej autoprezentacji oraz umiejętności skutecznej improwizacji. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie zaprezentować siebie oraz odnaleźć się w sytuacjach z pozoru bez wyjścia. Wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli rozwijać podczas ćwiczeń, co pozwoli im skutecznie wykorzystać je w codziennym życiu.
Ewa Michalak – studentka III roku psychologii o specjalności psychologia kliniczna oraz psychologia sądowa. Interesuje się powiązaniem psychologii z prawem, swoją przyszłość wiążę z pracą z młodzieżą. Jej główny cel to rozwój i podejmowanie nowych wyzwań.
Nicola Wrębiak – studentka III roku psychologii na specjalności biznesowej. W przyszłości marzy o własnej firmie prowadzącej szkolenia i warsztaty. Najważniejsze dla niej jest indywidualne podejście do człowieka, dlatego ceni sobie budowanie bliskich relacji i rozmowy w cztery oczy.
Porozmawiajmy o stresie – rola bliskich relacji w radzeniu sobie z trudnościami
Przygotowania do matury to czas, w którym uczniowie przeżywają ogromny stres. Jednocześnie środowisko szkolne stanowi ogromny zasób, z którego młodzież może czerpać. Otoczenie rówieśników z klasy, przyjaźnie, związki, rodzina – wszyscy tworzą sieć społeczną, której obecność może mieć ogromny wpływ na radzenie sobie ze stresem. Uczestnicy warsztatu dowiedzą się, jaką rolę pełnią relacje w kontekście stresu, a także jak budować dobre stosunki z otoczeniem i z samym sobą.
Michalina Mruczyk – studentka V roku psychologii na specjalności klinicznej na Uniwersytecie SWPS. Jej zainteresowanie psychologią zrodziło się z potrzeby lepszego poznania drugiego człowieka. Prowadziła warsztaty z ramienia Uniwersytetu SWPS na Przystanku Woodstock w 2016 oraz 2017 r. Od roku działa w projekcie Strefa Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Martyna Komorowska – studentka V roku psychologii i III roku prawa. Członek międzynarodowej organizacji studenckiej AIESEC. Uczestniczyła w programach wolontariackich w Malezji, Korei Południowej i Indonezji, gdzie prowadziła warsztaty dla młodzieży szkolnej i studentów. Społeczna aktywistka, była koordynatorka poznańskich targów pracy Dni Kariery. Swoją przyszłość zawodową wiąże zarówno z prawem, jak i psychologią. Chce pracować z ludźmi i dla ludzi, by móc uważnie słuchać, rozumieć i móc bronić praw tych, którzy nie zawsze odważają się prosić o pomoc.
Efektywne działanie w obliczu wyzwania
Działanie nakierowane na określony cel nieodłącznie wiąże się ze wzrostem stresu i presji. Im bliżej nadchodzącej matury, tym ciężej o zebranie myśli i intensywną pracę. Czy tak musi być? Warsztat to znakomita okazja, aby w praktyce poznać techniki ułatwiające przygotowanie do matury, a w rezultacie osiągniecie upragnionego celu.
Maciej Jankowski – student V roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. To tutaj rozwija swoje zainteresowania naukowe, które koncentrują się głównie wokół uważności. Po godzinach prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży oraz pełni funkcję przedstawiciela studentów w polskim Association for Contextual Behavioral Science (ACBS). Od niedawna współpracuję ze Strefą Młodzieży Uniwersytetu SWPS.
Wiktoria Zielińska – studentka III roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu (specjalność: psychologia dziecka). Interesuje się rozwojem człowieka w cyklu życia, zachowaniami ludzi w różnych sytuacjach społecznych oraz tym, jak ludzie postrzegają świat. Podczas pracy i w kontaktach z innymi woli bardziej skupiać się na zasobach niż deficytach. W przyszłości chciałaby prowadzić badania naukowe oraz warsztaty z młodzieżą i osobami dorosłymi.
Jak bawić się drewnem, czyli fornirowe wzory/ drzewa i drewno
Czy drewno to żywy materiał? Czy rzeczywiście drzewa mogą się komunikować? Świat drzew skrywa przed nami niejedną tajemnicę, a warsztat to świetna okazja, aby je odkryć. A przynajmniej uświadomić sobie, że każde drzewo jest jedyne w swoim rodzaju, tak jak ludzie. Nie ma dwóch identycznych rysunków słoi drzewnych. To daje nieskończoną możliwość kształtowania wzorów! W trakcie warsztatu dowiemy się, czym są forniry i stworzymy własne, ciekawe wzory.
Magda Majnusz – asystentka w Pracowni Prototypowania w School of Form. Absolwentka kierunku domestic design w School of Form. Najbardziej interesuje ją praca z drewnem i ceramiką. W sferze zainteresowań pozostaje również food design.
Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania
Podczas spotkania prowadzący postara się odpowiedzieć na następujące pytania: Jak współczesna psychologia definiuje miłość? Czym różni się miłość od zakochania? Jak stworzyć udany związek oparty na szacunku i zaufaniu, a kiedy warto powiedzieć sobie, że to już koniec relacji?
Okres dorastania to czas pierwszych miłości. Niestety nie zawsze są one szczęśliwe. Te nieudane mogą nawet prowadzić do pojawienia się zaburzeń nastroju czy myśli samobójczych. Pierwsze związki w okresie dorastania zostają w pamięci na całe życie i tworzą swoista matrycę doświadczeń. Dlatego ważne jest, aby rozmawiać na ten temat z młodymi ludźmi, wskazać im, na co powinni zwracać uwagę. Przede wszystkim – jak nie dać się wykorzystywać i źle traktować. Bo nastolatki z miłości robią wiele rzeczy, których później żałują. Jedną z nich jest wysyłanie nagich zdjęć, które później stają się obiektem szantażu i upokorzenia.
Michał Pozdał – psychoterapeuta, seksuolog, wykładowcą Uniwersytetu SWPS między innymi na podyplomowych studiach seksuologia kliniczna. W Warszawskim Instytucie Psychoterapii oraz w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach prowadzi terapię indywidualną oraz par. Autor książki „Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta”.
Dziecko z chorobą przewlekłą w szkole
Dziecko z chorobą przewlekłą mierzy się z wieloma specyficznymi problemami zarówno w środowisku rodzinnym, jak i szkolnym. Do zadań szkoły należy zapewnienie bezpieczeństwa dziecku oraz pomoc w sytuacjach trudnych. W trakcie zajęć zwrócimy uwagę na sytuację dziecka przewlekle chorego oraz rolę nauczyciela.
dr Katarzyna Waszyńska – psycholog, seksuolog kliniczny, specjalista w zakresie terapii stresu pourazowego, doradca w problemach małżeńskich i rodzinnych, specjalista drugiego stopnia w zakresie edukacji seksualnej. Adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Psychoterapii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Studiów Podyplomowych Seksuologii na WSE UAM. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią, seksuologią, terapią. Obejmują także promocję zdrowia seksualnego i edukację seksualną ujmowaną jako integralny element edukacji zdrowotnej. Okresowo współpracuje z ośrodkami telewizyjnymi w Krakowie i Warszawie, w ramach programów publicystycznych i edukacyjnych. Działalność kliniczną terapeutyczną w Poznaniu prowadzi od 1997 r.
Termin i miejsce
8 lutego 2018 r. (czwartek), godz. 9.30 – 14.30
Uniwersytet SWPS w Poznaniu, ul. Kutrzeby 10
Kontakt
Katarzyna Kwaśnik
Koordynator Projektu Strefa Młodzieży w Poznaniu
tel. 61 27 11 217
tel. kom. +48 697 690 482
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.