Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Dzień Mózgu 2018

float_intro: images-old/2015/dzien_mozgu_2000_1316.jpg

To właśnie mózg sprawia, że jesteśmy sobą. Ten najważniejszy narząd naszego organizmu choć jest coraz lepiej poznany, wciąż skrywa wiele tajemnic. Badacze pracujący nad rozwikłaniem sekretów jego funkcjonowania nie ustają w zadawaniu pytań. W jaki sposób mózg rozumie i przetwarza informacje o emocjach? Czy zwierzęta czują empatię? Dlaczego tak trudno wziąć się do pracy, czyli co współczesna nauka mówi o prokrastynacji? Gdzie w mózgu mieszka seks? To pytania, na które podczas XIII Dnia Mózgu odpowiedzą eksperci: naukowcy specjalizujący się w psychologii, biologii oraz neuronauce.

Oprócz wykładów, na uczestników XIII edycji Dnia Mózgu czeka wiele atrakcji, które pomogą zrozumieć, jak zbudowany jest mózg i jak funkcjonuje to swoiste centrum dowodzenia ludzkim ciałem. Organizatorem wydarzenia jest Koło Neuronauki Uniwersytetu SWPS

Wstęp na Dzień Mózgu jest całkowicie darmowy i nie wymaga rejestracji.

Dzień Mózgu

marzec
17 2018

Warszawa

Program

11.00 – 12.00Emocje wypisane na twarzy: jak wiele zdradza Twoja mimika | dr Krystyna Rymarczyk

12.30 – 13.30Prokrastynacja, czyli „znów zostawiłem to na ostatnią chwilę”. Co nauka wie o odwlekaniu zadań | dr Marek Wypych

16.00 – 17.00Empatia: czego zwierzęta mogą nas nauczyć | dr hab. Ewelina Knapska

17.30 – 18.30Seks zaczyna się w głowie. O neurobiologii funkcjonowania seksualnego | dr Marta Janus

Dodatkowe atrakcje (równolegle z warsztatami): 

  • Stanowiska z interaktywnymi pokazami: EMG Twarzy, Neuroanatomia 3D, Koło Okulograficzne, Coder Dojo, Wariograf, Laboratorium Psychofizjologiczne, Fundacja Mózg!… i wiele innych!
  • Zajęcia dla dzieci

Dzień Mózgu jest największym, cyklicznym wydarzeniem promującym neuronaukę w Warszawie. Co roku ponad 1000 osób odwiedza nas, aby dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu mózgu i poznać jego tajniki. Prezentacje i pokazy są przygotowane w sposób atrakcyjny i zrozumiały. To również świetna okazja, aby o mózgu porozmawiać ze specjalistami, którzy na co dzień zajmują się jego badaniem.

Barbara Łomnicka, przewodnicząca Koła Neuronauki


Wielozmysłowe doświadczanie nauki, czyli interaktywne pokazy

CoderDojo

Jak napisać grę komputerową? Czy każdy może się tego nauczyć? Dlaczego warto rozwijać umiejętności programistyczne? Odpowiedzi podsuwa CoderDojo!

CoderDojo uczy przez zabawę i praktykę. To inicjatywa, która skupia się na rozwoju talentów technologicznych u dzieci i nastolatków. Wolontariusze na całym świecie tworzą kluby programistyczne, gdzie pokazują jak tworzyć gry, aplikacje czy strony internetowe. Udział w zajęciach CoderDojo jest zawsze bezpłatny.

Neuroforma

Stanowisko Neuroformy pozwoli zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości. Uczestnicy wykonają ćwiczenia opracowane przez ekspertów z dziedziny neuropsychologii i neurorehabilitacji.

Neuroforma to profesjonalne narzędzie profilaktyki zdrowotnej i rehabilitacji, podane w bardzo atrakcyjnym opakowaniu! Stosowane jest m.in w usprawnianiu osób ze schorzeniami układu nerwowego, po przebytych udarach i urazach mózgu, a także wspieraniu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością.

Neuroanatomia 3D

Gdzie mózg ma poduszkę i czy ma czas na niej odpoczywać? Co robi konik morski w naszym mózgu i czemu musi tak dużo pamiętać? Czy węch dociera do wzgórza?

Mózg ciągle zaskakuje nas swoją złożonością. Poznanie neuroanatomii to pierwszy krok na drodze do zrozumienia zasad jego działania. Studenci kierunku neurokognitywistyka – z wykorzystaniem wirtualnego, trójwymiarowego modelu – w przystępny sposób przedstawią budowę ludzkiego mózgu.

Wariograf, czyli wykrywacz kłamstw

Możemy w nieskończoność zastanawiać się „czy te oczy mogą kłamać?”. Możemy też skorzystać z bardziej precyzyjnych metod pomiaru. Naukowcy z Uniwersytet SWPS opowiedzą, czym jest wariograf, nazywany czasem wykrywaczem kłamstw, i zaprezentują jego działanie. Każdy, kto chce na własnej skórze przekonać się o jego skuteczności, będzie mógł poddać się badaniu.

EMG (elektromiografia)

Elektromiografia to metoda pomiaru pozwalająca na zarejestrowanie aktywności mięśni mimicznych twarzy. Chętni będą mogli wziąć udział w pomiarze EMG. Dowiedzą się też, jak na podstawie zapisu EMG można wnioskować o emocjach, które przeżywa osoba uczestnicząca w badaniu.

Neurokognitywistyka

Studenci neurokognitywistyki na Uniwersytecie SWPS przygotowali punkt informacyjny dla wszystkich zainteresowanych tą specjalnością studiów. Swoją wiedzą podzielą się także trenerzy Strefy Młodzieży Uniwersytetu SWPS, którzy na co dzień prowadzą dla licealistów szkolenia i warsztaty z zakresu autoprezentacji, organizacji czasu, radzenia sobie ze stresem oraz budowania relacji z rówieśnikami.

Magia programowania z robotem Photon

Programowanie to magia... ale na szczęście nie czarna magia! Wspólnie z robotem Photon postawimy pierwsze kroki w świecie programowania i poznamy podstawowe zasady działania nowych technologii. Robot Photon, opracowany przy współpracy naukowców z Uniwersytetu SWPS, to nauka w formie świetnej zabawy.

Fundacja Mózg!

Mózg! – co może powstać z mieszanki pasji do neuronauki, fascynacji mózgiem, niekończącej się energii do dzielenia się wiedzą i odrobiny przyjaźni? Mózg! Nasze stanowisko to nie tylko doskonała okazja do rozmowy z naszą ekipą oraz poznania naszych planów. To najlepszy moment do zadania nam pytań o mózg, które od dawna ukrywają się w Waszych zwojach i zakrętach. Lubicie planszówki? Zapraszamy Was na Mózgobranie! To nie tylko dreszczyk emocji, ale też moc mózgowych ciekawostek, o których Wam się nie śniło! Całość podana w przyjemnej, zabawowej formie, ale to nie wszystko: synaptyczne puzzle, neuronalne domino, modele mózgu w 3D i wiele więcej. Jesteście gotowi?

Podczas Dnia Mózgu każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym, mózgowym projekcie, który będzie emitowany w mediach społecznościowych. O szczegóły pytajcie na stanowisku.

Laboratorium Psychofizjologiczne

Prowadzone przez nas badanie ma na celu opracowanie narzędzia usprawniającego pamięć roboczą. Podczas tegorocznego Dnia Mózgu będziemy promować nasze badanie. Jednocześnie postaramy się wyjaśnić osobom odwiedzającym nasze stanowisko, czym jest pamięć robocza, dlaczego jest tak ważna i jak można dbać o jej kondycję. Chętni będą mogli spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zadań na pamięć roboczą.

mozg 2016 03a

mozg 2016 01

mozg 2016 02

mozg 2016 04

Wykłady

Emocje wypisane na twarzy: jak wiele zdradza Twoja mimika

W ciągu życia spostrzegamy niezliczoną liczbę twarzy, a mimo to na ogół nie mamy problemów z rozpoznawaniem osób, których nie widzieliśmy nawet wiele lat. Spostrzeganie twarzy nie kończy się oczywiście tylko na rozpoznawaniu tożsamości osób. Poprzez ekspresje emocjonalne przekazywane są informacje istotne z punktu widzenia komunikacji. Czy jednak zawsze trafnie rozpoznajemy emocje innych, a z drugiej strony, czy potrafimy ukryć własne? To zaledwie ułamek pytań, na które psycholodzy od lat szukają odpowiedzi. Współcześnie prowadzone badania, w których wykorzystuje się m.in. metody obrazowania mózgu (np. funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI), czy techniki psychofizjologiczne (np. pomiar aktywności mięśni twarzy – EMG) umożliwiają bezpośrednie zbadanie, w jaki sposób mózg człowieka przetwarza emocje.

W trakcie wykładu opowiemy o tym, jak można badać emocje, gdzie w mózgu się one mieszczą, czy emocje bywają zaraźliwe oraz jakie stany emocjonalne zdradza twarz.

258 krystyna rymarczyk

dr Krystyna Rymarczyk – doktor nauk biologicznych, psycholog ze specjalizacją w zakresie neuropsychologii, adiunkt w Katedrze Neuropsychologii Eksperymentalnej Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnienia mózgowej organizacji procesów emocjonalnych, w tym roli dynamiki oraz poziomu empatii w percepcji ekspresji emocjonalnych. W tym obszarze prowadzi badania z wykorzystaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) oraz elektromiografii powierzchniowej mięśni twarzy (EMG). Jest także autorką publikacji i wystąpień poświęconych tematyce neurobiologicznego podłoża rozwoju człowieka.

Prokrastynacja, czyli „znów zostawiłem to na ostatnią chwilę”. Co nauka wie o odwlekaniu zadań?

Prokrastynacja, czyli nieracjonalne odkładnie niektórych zadań na później, to problem, z którym boryka się stosunkowo wiele osób. W czasie wykładu przedstawimy podstawową wiedzę psychologiczną oraz najnowsze odkrycia neurobiologiczne dotyczące podłoża tego zjawiska.

258 marek wypych

dr Marek Wypych – adiunkt w Pracowni Obrazowania Mózgu w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk. Studiował matematykę na Uniwersytecie Warszawskim, a w 2009 r. uzyskał tytuł doktora nauk biologicznych w zakresie neurofizjologii. Od 2013 r. zajmuje się badaniem aktywności ludzkiego mózgu z wykorzystaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Interesują go mechanizmy samokontroli oraz wpływ emocji na funkcje wykonawcze. Kieruje m.in. projektem „Neuronalne korelaty prokrastynacji” realizowanym w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki.

Empatia: czego nas mogą nauczyć zwierzęta?

Wyniki badań nad zachowaniem społecznym wskazują na istnienie pierwotnych form empatii u zwierząt, również u gryzoni laboratoryjnych. Stwarza to możliwość badania mózgowego podłoża tego zjawiska i jego zaburzeń. Badania takie dają nadzieję na zrozumienie mechanizmów leżących u podłoża problemów z empatią, a w perspektywie na opracowanie odpowiednich terapii, jak również na zrozumienie jak empatia wyewoluowała od prostego zarażania emocjami obserwowanego u gryzoni do bardzo nieraz złożonych form zachowań obserwowanych u ludzi. Podczas wykładu opowiemy o tym, jak bada się zachowania empatyczne u zwierząt i jak badania te mają się do ludzkiej empatii.

258 ewelina knapska

dr hab. Ewelina Knapska, prof. nadzw. Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcela Nenckiego PAN w Warszawie – kierownik Pracowni Neurobiologii Emocji w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN. Jest stypendystką Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Ministra Edukacji i Szkolnictwa Wyższego oraz Academia Europea. W 2016 r. otrzymała prestiżowy grant European Research Council. Jeszcze w trakcie studiów doktoranckich odkryła – wraz z dr. hab. Tomaszem Werką oraz prof. Leszkiem Kaczmarkiem – przekazywanie pobudzenia emocjonalnego między żyjącymi razem szczurami oraz różnice w ekspresji genów wczesnej odpowiedzi w różnych częściach ciała migdałowatego – części mózgu odpowiedzialnej za reakcje emocjonalne – w zależności od tego, czy dany szczur był „nadawcą” czy „odbiorcą” pobudzenia. Obecnie kontynuuje badania nad zarażaniem emocjami i mechanizmami mózgowymi leżącymi u podstaw tego zjawiska, stosując zarówno zaawansowane techniki biologii molekularnej, jak i nowoczesne techniki niezaburzonego obecnością eksperymentatora monitoringu  zachowania zwierząt.

Seks zaczyna się w głowie. O neurobiologii funkcjonowania seksualnego

Seksualność jest zarówno ważnym, jak i złożonym aspektem naszego funkcjonowania. U podstaw każdej reakcji seksualnej – od podniecenia do orgazmu – leżą procesy neurobiologiczne, a zachowania seksualne powodują zmianę aktywności struktur mózgu oraz poziomu neuroprzekaźników. W trakcie wykładu przyjrzymy się roli mózgu w kształtowaniu i funkcjonowaniu ludzkiej seksualności na każdym z jej etapów, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym.

258 marta janus

dr Marta Janus – psycholog, psychoterapeuta. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie seksuologii klinicznej, a także studia doktoranckie w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Jej rozprawa doktorska dotyczyła funkcjonowania seksualnego osób z zaburzeniami nastroju. Pracuje w oddziale psychiatrycznym Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia w Pruszkowie (Szpital Tworkowski), w Klinice Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także prowadzi praktykę prywatną.

Termin i miejsce

17 marca 2018 r. (sobota), godz. 11.00 – 19.00

Uniwersytet SWPS, Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa, sale N310 i N311

Kontakt

Barbara Łomnicka

tel. 515 103 883
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.