Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Uniwersytet SWPS na Transatlantyk Festival 2019

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/transatlantyk_11.jpg

Tegoroczne hasło przewodnie festiwalu to „Lądowanie na Księżycu i inne zawieszone sny”. Zbieżność motywu z 50. rocznicą historycznej misji Apollo 11 to nie przypadek. W tym roku inspirujemy się tematem kosmosu dosłownie i w przenośni. Będziemy zastanawiać się nad współczesnymi marzeniami i ich znaczeniem, przyjrzymy się tęsknocie za dalekimi podróżami i nieodkrytymi światami, porozmawiamy o lądowaniu na Księżycu i innych zawieszonych snach. Zapytamy o to, czy ludzkość potrafi jeszcze marzyć. Przyjrzymy się wyprawom przerwanym po pierwszym kroku oraz walkom jednostek o to, by coś zmienić.

Wstęp bezpłatny.

11-18 lipca
18.00-19.00
Łódź

Kino łóżkowe VOX, czyli edukacja na leżąco

Edukacja wcale nie musi się ograniczać do uczelnianych murów. Wiedzę można zdobywać w tak niecodziennej oprawie jak ta, która między 11 a 18 lipca pojawi się w Łodzi. To pięćdziesiąt komfortowych łóżek, ocienionych szerokimi baldachimami, umożliwiających w pozycji leżącej wysłuchanie ciekawych wykładów. Jak co roku ich tematyka będzie mocno zróżnicowana.

„Lądowanie na Księżycu i inne zawieszone sny" – to przewodni temat tegorocznego festiwalu. Kto nie marzył o lataniu? Nawet jeśli destynacją nie był kosmos, a tylko parę metrów nad ziemią? Czy marzenia nie umożliwiają nam przypadkiem tego metaforycznego wzniesienia się ponad ziemskie problemy? Czy potrafimy w XXI wieku jeszcze marzyć? O tym porozmawiamy sobie podczas spotkań z zaproszonymi gośćmi. Więcej informacji o Transatlantyk Festival »

Program 

12 lipca – Podróż do cudownego dziecka – dr Agata Wytykowska-Kaczorek

13 lipca – Psychologia wg Disney'a. Czego uczą nas bajki? – Kaja Tomczyk

14 lipca  – Filmoterapia – kino vs. nasze marzenia – Martyna Harland

15 lipca Robot też człowiek? O relacjach z inteligentnymi maszynami – dr Konrad Maj

16 lipca – Projektowanie jako tworzenie świata – Mateusz Halawa

17 lipcaRozsadzić kanon! O kinie polskim młodej generacji – dr Karol Jachymek

18 lipcaŚwiat jako Kosmos różnorodności – Sławomir Prusakowski

Podróż do cudownego dziecka

Kiedyś łąkę, gaj i strumień, ziemię i najzwyklejszy widok spowijała niebiańska poświata. /Teraz, choć rozglądam się dniem i nocą dookoła, tego, co niegdyś widziałem, już nie ma. / William Wordsworth

Podróż do naszego cudownego dziecka to wyprawa do tego, czego tylko pozornie już nie ma. Jest zakryte, zapomniane, zagubione gdzieś..., ale gdzie? Czego nam trzeba, by wyruszyć i jakie przygody nas czekają podczas tej podróży, pod osłoną nocy w blasku księżyca? Gdzie dotrzemy i co odkryjemy?

 

dr Agata Wytykowska-Kaczorek – pracownik naukowo-dydaktyczny w Insytutucie Psuchologii Klinicznej Uniwersytetu SWPS. Naukowo zajmuje się wpływem emocji i motywacji na myślenie i działanie. Jest trenerem miękkich umiejętności (ukończyła Laboratorium Psychoedukacji), prowadzi szkolenia z zakresu celów, motywacji i rozwoju osobistego. Terapeuta w pracujący w nurcie poznawczo-behawioralnym (czteroletnie szkolenie CBT) i terapii schematów. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. W pracy terapeutycznej zajmuje się kryzysami, zaburzeniami lękowymi, depresją, zaburzeniami osobowości.

Psychologia wg Disney'a. Czego uczą nas bajki?

Od Króla Lwa po Roszpunkę z wieży, Disney przekazuje w swoich bajkach wartości i psychologiczną wiedzę o ludziach. Obok wizji romantycznych miłości, jawią się prawdziwe dylematy rzeczywistości, trudnych wyborów i wewnętrznych walk. Sięgając po mądrości z bajek, możemy poznać terapeutyczną moc filmowych opowieści, która pozwala nam lepiej zrozumieć siebie i innych.

Kaja Tomczyk – psycholog, trener dorosłych i młodzieży. Głęboko wierzy w sens zbliżania się do swoich emocji i wrażliwości. Lubi dzielić się swoją wiedzą i towarzyszyć innym w ich podróży poszukiwania samych siebie. Trener umiejętności interpersonalnych dla młodzieży i dorosłych. Aktualnie w trakcie Szkoły Treningów i Warsztatu Psychologicznego w Ośrodku INTRA. Jej pasją jest łączenie psychologii z filmem. Prowadzi wieczory filmów psychologicznych w Poradni Terapeutycznej oraz dyskusje filmowe w klubach filmowych i na festiwalach. Pisze o relacjach i filmach na swoim blogu (www.kajabaja.pl) oraz portalach psychologicznych.

Filmoterapia – kino vs. nasze marzenia

Film pozwala nam nie tylko na spotkanie z własnymi emocjami, lecz także zaakceptowanie ich w bezpiecznych warunkach. Jest to szczególnie wartościowe w przypadku emocji negatywnych, których na co dzień unikamy. Oglądając film, możemy identyfikować się z bohaterem, doświadczyć tzw. katharsis, czy wreszcie wglądu w siebie i swoje emocje. Film rozbraja na chwilę wszystkie nasze mechanizmy obronne. Dlatego osoby, które na co dzień nie płaczą, w kinie doświadczają oczyszczającej roli łez. Spróbujemy wspólnie sprawdzić, jak narzędzia filmoterapeutyczne mogą nam pomóc w lepszym rozumieniu siebie i jak psychoedukacyjny potencjał kina wykorzystać do realizacji swoich MARZEŃ O SZCZĘŚCIU i  czerpania SATYSFAKCJI Z ŻYCIA.

Martyna Harland – psycholog Uniwersytetu SWPS, absolwentka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich SWPS, a także Warszawskiej Akademii Filmowej. Pracowała jako dziennikarka w programie „Hala Odlotów” TVP Kultura oraz „Kocham Kino” TVP2, po zamknięciu programów aktualnie tworzy program „Niedziela z” TVP Kultura, gdzie łączy zainteresowanie kulturą i psychologią. Prowadzi co miesiąc rubrykę dotyczącą filmoterapii, czyli psychologicznego wpływu filmów, w magazynie „Sens”, gdzie rozmawia z Grażyną Torbicką na temat aktualnej premiery filmowej. Współpracuje z Magazynem Świątecznym Gazety Wyborczej. Tworzy ogólnopolski cykl filmowy „Filmoterapia z Sensem”. W psychologii zajmuje się tematyką emocji i inteligencji emocjonalnej oraz psychologią pozytywną: szczęściem, zdrowiem oraz jakością dobrego życia. Prowadzi badania nad wpływem filmoterapii na rozwój i samoświadomość oraz rozumienie emocji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu kultury filmowej, filmoterapii oraz nowego filmoznawstwa.

Robot też człowiek? O relacjach z inteligentnymi maszynami słów kilka

Czy roboty zastąpią ludzi? Czy mamy się bać? Czy robot będzie kiedyś prawnikiem, policjantem, terapeutą, lekarzem czy może politykiem? Co nauka mówi o relacji człowiek – maszyna? Jak reagujemy na roboty bardzo podobne do ludzi? Co to jest robofobia oraz efekt „doliny niesamowitości”? Czy roboty powinni uzyskiwać obywatelstwo i płacić podatki? Czy obcowanie z robotami nie spowoduje, że na trwale zmienią się relację międzyludzkie? Na te i inne pytania będziemy wspólnie szukać odpowiedzi podczas naszego piątego spotkania w łóżkach.

dr Konrad Maj – psycholog społeczny. W pracy naukowej koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym (głównie perswazją językową). W tym kontekście analizuje różnice między wpływem społecznym a manipulacją. Zajmuje się także skuteczną komunikacją i procesami grupowymi. Prowadził projekt dotyczący budowania zaufania do wymiaru sprawiedliwości oraz problemów wynikających z chuligaństwa stadionowego. Interesuje się też psychologią miłości oraz relacjami w bliskich związkach. Popularyzator nauki. Jest kierownikiem Centrum Innowacji na Uniwersytecie SWPS, w ramach którego prowadzone są badania aktualnych trendów społecznych i technologicznych. Zespół realizuje projekty we współpracy z biznesem w zakresie komercjalizacji wiedzy, prowadzi analizy i ekspertyzy na podstawie wyników badań naukowych i wdrożeń innowacji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, psychologii wpływu społecznego i innowacji społecznych. Jest trenerem wystąpień medialnych, autoprezentacji, negocjacji i komunikacji dla firm i instytucji.

Projektowanie jako tworzenie świata

Podczas tego wykładu zajmiemy się często niewidoczną rolą projektantów architektów we współczesnym społeczeństwie. Postawimy tezę, że projektowanie jest formą niezwykle silnego wpływu społecznego, bo daje lub odbiera ludziom możliwości pewnych działań, kształtuje rutynę życia codziennego, włącza jednych, a wyklucza innych. Dlatego projektować, to "tworzyć świat” dla innych. To stawia przed nami pytanie o etykę projektowania (możemy stwarzać światy lepsze lub gorsze) i odpowiedzialność projektantów i architektów za światy, które współtworzą.

Mateusz Halawa – kierownik zespołu nauk humanistycznych i społecznych w School of Form. Skończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim. Jest doktorantem na Wydziale Antropologii The New School for Social Research w Nowym Jorku, gdzie pracował ze studentami Parsons School of Design oraz z zespołem Graduate Institute for Design, Ethnography & Social Thought. Asystent w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie zajmuje się etnograficznymi badaniami i kulturową analizą życia gospodarczego. Wcześniej był badaczem jakościowym i doradcą strategicznym w Millward Brown. Stypendysta Fulbrighta, Wenner-Gren Foundation i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.

Rozsadzić kanon! O kinie polskim młodej generacji

W ostatnich latach pejzaż kina polskiego zmienia się w diametralny sposób. Nie tylko zresztą w kontekście coraz większej liczby zrealizowanych w Polsce filmów, które odnoszą sukces na międzynarodowych festiwalach. Przede wszystkim wyraźnej transformacji ulegać zaczął zakres najczęstszych problemów, które podejmują w swoich filmach rodzimi twórcy i rodzime twórczynie. Głównym tematem wystąpienia stanie się zatem najnowsze kino polskie młodej generacji, a zwłaszcza tworzący/e je outsiderzy i outsiderki, buntownicy i buntowniczki, rewolucjoniści i rewolucjonistki, polemizujący/e z utrwalanym przez lata kanonem. To właśnie ich twórczość i autorskie propozycje rozciągają granice polskiego kina, niewątpliwie dodając mu tym samym nowej energii.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią codzienności oraz kinematografii (w szczególności polskim kinem popularnym i kinem okresu PRL-u), a także zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych oraz problematyką ciała, płci i seksualności. Naukowo interesuje się nowymi perspektywami w prowadzeniu badań historycznych z wykorzystywaniem materiałów audiowizualnych, wpływem filmu na pamięć indywidualną i zbiorową, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej (m.in. społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych, blogo- i vlogosferą czy tematyką lifestyle'u). Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Od 2011 roku związany z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Członek kadry, współtwórca i koordynator School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Współpracuje m.in. z Filmoteką Narodową, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia poświęcone problematyce seksu w kinie polskim, analizie i interpretacji filmu, organizacji wydarzeń kulturalnych oraz szeroko definiowanej kulturze audiowizualnej..

Świat jako Kosmos różnorodności

Korzystając z wiedzy naukowej, przyjrzymy się sobie i mechanizmom spostrzegania świata wokół i wewnątrz nas. Co jest dla ludzi czynnikiem, który powoduje, że rozpoznajemy fragment świata, jako przyjazny a ludzi, jako kogoś bliskiego? Do kogo nam bliżej, a do kogo dalej? Dlaczego niektórzy ludzie ryzykują życie by ratować innych, niejednokrotnie tak różnych od nich samych? W jaki sposób, to jak myślimy wpływa na to, jak patrzymy na innych ludzi? Innych, czyli na przykład różniących się kolorem skóry, pochodzeniem, wykształceniem czy płcią. Przyjrzymy się różnicom i podobieństwom w otaczającym nas świecie. Inności, tak jak schematy powtarzają się w świecie różnych ludzkich kultur a nawet poza nimi - w świecie roślin czy zwierząt. Wykład będzie swoistym zaproszeniem do większej otwartości na różnorodność świata.

Sławomir Prusakowski – psycholog, trener, nauczyciel akademicki, doradca, trener biznesu. Przeprowadził ponad 10.000 godzin szkoleń w tym ponad 1000 godzin Treningów Interpersonalnych (Bussiness-Relation Group Coaching). Posiada uprawnienia II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego do prowadzenia Treningów Interpersonalnych. Współpracuje z wieloma organizacjami szkolącymi i uczelniami. Szkolił dla takich firm jak: PWC, Grupa Żywiec, BPH, BzWBK, EricPol, Tauron. Zajmuje się także działalnością prospołeczną. Szkoli nauczycieli Polonijnych wierząc, że tylko dobra jakość edukacji pomoże utrzymać tożsamość Polaków poza granicami. Laureat nagród za działalność prospołeczną (min. PolCul). Szkoli trenerów ucząc adeptów tego zawodu. Od 12 lat współpracuje z Uniwersytetem SWPS gdzie jako praktyk uczy studentów Psychologii budowania relacji z klientami. Prywatnie interesuje się fizyką wysokich energii i fotografowaniem.

Termin i miejsce

11-18 lipca 2018 r., codziennie o godz. 18.00

Pasaż Schillera
(wejście od ul. Piotrkowskiej)

Kontakt

Justyna Bobko
Specjalista ds. marketingu

tel. kom. +48 782 600 210
tel. 22 517 99 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.