Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Gry jako narzędzie zmiany społecznej

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/gra.jpg

Gry komputerowe są znakomitym źródłem rozrywki – to wiemy. Ale czy wszyscy zdajemy sobie sprawę, że mogą też być narzędziem zmiany społecznej i nośnikiem istotnych idei? Społecznie zaangażowane gry uwrażliwiają na nierówności ekonomiczne, dyskryminację ze względu na pochodzenie czy płeć, przemoc. O grach jako narzędziach zmiany społecznej opowiedzą wykładowcy School of Ideas: dr Joanna Jeśman, dr hab. Mirosław Filiciak i dr Karol Jachymek, podczas Games for Impact – Festiwalu Gier Zaangażowanych Społecznie.

School of Ideas jest partnerem Games for Impact, wydarzenia organizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny oraz Indie Games Polska.

Limit miejsc został już osiągnięty. O ewentualnej rekrutacji uzupełniającej poinformujemy w terminie późniejszym.

1 grudnia
10.30-13.00
Warszawa
Brak miejsc

Gry jako narzędzie zmiany społecznej

Homo ludens lubi grę, rozrywkę, współzawodnictwo. Wszystko to znajduje w grach komputerowych, jednak dalekie od rzeczywistości i niesprawiedliwe jest stwierdzenie, że są one jedynie źródłem lekkiej i przyjemnej zabawy. Gry mogą służyć kreowaniu immersyjnych środowisk oraz symulowaniu ich problemów, dzięki czemu odbiorcom łatwiej się w nie wczuć. Stają się więc medium zmiany społecznej.

Spotkanie w ramach Festiwalu Gier Zaangażowanych będzie podzielone na dwie części.

W części teoretycznej omówimy:

  • Czym jest retoryka proceduralna – według projektanta gier Iana Bogosta gry komunikują odbiorcom treści poprzez procedury, zasady i algorytmy. W grze wchodzimy w interakcje z tymi procedurami, a ponieważ są one nośnikami idei, stawiają nas, graczy, w określonych sytuacjach – jak z nich wybrniemy, zależy już od nas.
  • Gry jako narzędzia spekulowania przyszłości.
  • Gry jako indywidualne środki wyrazu.

W części warsztatowej zajmiemy się wykorzystaniem elementów metod projektowych (np. design thinking) do projektowania gier planszowych. Kluczowe będzie tu wprowadzenie do tworzonych gier kontekstów związanych ze zmianą społeczną, by również ten rodzaj interakcji społecznej mógł w realny sposób wpływać na budowanie lepszej przyszłości.

258 joanna jesman

dr Joanna Jeśman – doktor kulturoznawstwa i anglistka. Prowadzi badania na pograniczu humanistyki i nauk o życiu w perspektywie posthumanistyki, studiów nad nauką i humanistyki medycznej. Zajmuje się też działaniami upowszechniającymi i popularyzującymi naukę oraz komunikacją naukową. Współpracowała z Waag Society. Institute for Art, Science and Technology w Amsterdamie, Uniwersytetem w Amsterdamie w ramach międzynarodowego konsorcjum „Museums, Medicine and Society” oraz z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. 

258 karol jachymek

dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas, nowego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.

258 miroslaw filiciak

dr hab. Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS – dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS, zajmuje się mediami i kulturą współczesną. Badał gry wideo, kierował projektami poświęconymi m.in. praktykom medialnym młodzieży i internetowym obiegom treści. Od lat współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi i biznesem. Jest współtwórcą techno-kulturowego projektu Kultura 2.0, współtworzył też pierwszy polski medialab – inicjatywę samokształceniową z pogranicza aktywizmu społecznego, sztuki i technologii.

Games for Impact | Festiwal gier zaangażowanych społecznie


Games for Impact to wydarzenie poświęcone zaangażowanym społecznie grom wideo, które powstało z inspiracji i we współpracy z nowojorskim festiwalem Games for Change. Zagraj i posłuchaj dyskusji o ponad 30 starannie wyselekcjonowanych i bardzo różnorodnych grach komputerowych, które angażują graczy w dyskusję o ekonomii, wojnie, polityce, zdrowiu psychicznym, rolach płciowych czy pamięci historycznej.

Games for impact

Więcej informacji oraz szczegółowy program na stronie Games for Impact »

Termin i miejsce

1 grudnia 2018, godz. 10.30-13.00

FINA, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa

Limit miejsc został już osiągniety. O ewentualnej rekrutacji uzupełniającej poinformujemy w terminie późniejszym.