Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Relacja z wystawy prac studentów School of Ideas

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/wystawa_studentow_soi.jpg

Technologia przyszłości, finanse w odległej perspektywie, relacja człowiek-komputer –  oto główna tematyka wystawy prac studentów trzeciego semestru School of Ideas podczas Festiwalu Sektor 3.0. Wszystkie prace powstały w ramach zajęć „Konstruowanie prototypu obiektu interaktywnego lub instalacji perswazyjnej” prowadzonych przez Wiesława Bartkowskiego i Szymona Peplińskiego.

Refleksja nad społecznym wymiarem funkcjonowania technologii

Tworzenie działającego prototypu to praktyczne doświadczenie pracy w kulturze MediaLabu. Jest to unikalne połączenie spojrzenia na technologię jako medium dla twórczego działania z przekonaniem, że najbardziej poruszające wyobraźnię prace wynikają z radykalnie „antydyscyplinarnej” kultury rozwijanej przez grupę pasjonatów. Tworzenie prototypów pozwala spojrzeć krytycznie na głębokie implikacje, jakie niosą za sobą technologiczne kreacje i ich adopcja. Współczesne technologie niepostrzeżenie przenikają barierę naszego ciała, zmieniają zasady rządzące społeczeństwem na zawsze, zmieniając nasze poczucie ludzkich możliwości i tego, co to znaczy być istota ludzką.

Wykonanie realnego, działającego prototypu pozwala zbadać możliwości technologii i przede wszystkim zwraca uwagę na to, co dobrego ma ona do zaoferowania, jak choćby w zakresie przywracania jej ludzkiego i społecznego wymiaru, który istnieje w opozycji do bezrefleksyjnego rozwijania technologii.

Antydyscyplinarna kultura MediaLabu pozwala studentom i studentkom School of Ideas zaprzeczać stereotypowemu podziałowi „humanista ー umysł ścisły”, zmienia ich z biernych odbiorców świata technologii w jego czynnych twórców. Studenci uczą się programować, tworzyć obwody elektroniczne i formy obiektów za pomocą kodu oraz cyfrowych metod produkcji, dzięki czemu z czytelników stają się pisarzami. Cytując Douglasa Rushkoffa, „program or be programmed”, nasi studenci mają szansę uzyskać dostęp do panelu kontrolnego cywilizacji i zabrać głos w dyskusji o naszej przyszłości.

Oprócz wystawy Uniwersytet SWPS wraz z Centrum Cyfrowym zorganizował seminarium, podczas którego odbyły się warsztaty z otwartych zasobów, przedstawiona została zajawka raportu o społecznym wymiarze technologii blockchain, przygotowana we współpracy ze studentkami i studentami School of Ideas, a Wiesław Bartkowski i Szymon Pepliński pokazali, jak wykorzystać metodę speculative design w praktyce.

wystawa studentow soi seminarium

Prace studentów

UP-ART’A

Up-art’a pozwala doświadczyć różnych typów relacji ze sztuczna inteligencją (SI). Projekt wykorzystuje naukę gry na pianinie, jako metaforyczne spojrzenie na możliwe ścieżki rozwoju SI, które reprezentowane są przez cztery strony instrumentu. Jeżeli chcesz powstrzymać rozwój SI strona „wycofanie SI” przełącza działanie maszyny na normalne pianino. W idealnym świecie maszyny wzmacniają nasz potencjał, jedynym celem strony „wzmacniająca SI” jest rozwój człowieka, nauka gry na pianinie, z nią możemy osiągnąć więcej. Ale może maszyna powinna pozwalać na podejmowanie tylko właściwych decyzji? Strona „opiekuńcza SI” umożliwia naciśnięcie tylko odpowiednich klawiszy. Jednak, czy aplikacje w telefonie rozwijają nasze umiejętności? Czy maszyna lub jej twórca mogą zadecydować czy chcą nas rozwijać? Strona „superinteligencja” odpowiada za całkowite niezainteresowanie maszyny naszym rozwojem, skupiając jej uwagę wyłącznie na realizowaniu własnej agendy.

Autor: Arkadiusz Klej

up arta

The Trust Machine

the trust machine

W szybko rozwijającym się świecie prawie codziennie natrafiamy na rzeczy, których nie znamy i nie rozumiemy. Ludzką naturą jest nie ufać nowemu i pomimo rozwoju cywilizacji, do poziomu jakiego nikt się nie spodziewał, ten mechanizm obronny pozostał w człowieku do dziś. The Trust Machine jest prosta w działaniu, opiera się na dobrze znanym nam procesie oswajania się z nieznaną technologią. Zaczynamy powoli i nieśmiało, a im lepiej rozumiemy działanie maszyny, tym pewniej się czujemy, zaczynamy ufać. Działanie maszyny zostało oparte o grę popularnie nazywaną „Kalinka”. Polega ona na coraz szybszym wbijaniu noża w stół pomiędzy rozłożone palce dłoni, z tą różnicą, że tym razem to maszyna dzierży nóż. Maszyna powoli i rozważnie próbuje zdobyć nasze zaufanie, ale czy jesteśmy w stanie zaufać gwałtownie rozwijającej się technologii?

Autorzy: Milena Jastrzębska, Paweł Kret, Jan Sobieski

TLOT - The Last of Them

Turtle Bay. Rok 2050. Inkubator numer 2187.

Współcześni ludzie muszą żyć ze skutkami czynów poprzednich pokoleń. Próbują podtrzymać przy życiu ostatnich przedstawicieli świata zwierząt.

W ramach akcji TLOT - The Last of Them, Unia Europejska powołała specjalną komisję zrzeszającą najwybitniejszych ekologów, zoologów, oceanografów, geografów, naukowców i polityków z całego świata, którzy chcą podtrzymać przy życiu ostatnie, rodzące się na wolności zwierzęta. NIestety zmiany środowiskowe są przyczyną wielu niekorzystnych mutacji genetycznych wśród zwierząt, przez co większość zwierząt rodzi się zupełnie niezdolna do samodzielnego życia na wolności. Pojawiają się deformacje ciała, braki w organizmie, niewydolność układu oddechowego, istotne problemy z żywieniem. Jednym z programów akcji TLOT jest ratowanie takich zwierząt. Zostają one zabrane z ich środowiska naturalnego i podtrzymywane przy życiu w specjalnych inkubatorach laboratoryjnych. W laboratoriach tych dodatkowo prowadzone są badania nad dalszymi losami naszej planety. Są to też jedyne miejsca, gdzie współcześni ludzie mogą mieć kontakt z utraconą naturą.

Autorzy: Kinga Tuszyńska, Weronika Budziak, Daniel Żukowski, Valentina Kalinichenko

the last of them

Cenzura by Machine Learning

cenzura by machine learning 2

Dzięki oszałamiającym osiągnięciom w dziedzinie uczenia maszynowego (ang. Machine Learning - ML) powstały przystawki do długopisów pozwalające pisać szybko i bezbłędnie, jak nigdy dotąd w historii ludzkości. Doświadczyć tego można już dziś dzięki technologii akceleratorów symulacji sztucznych sieci neuronowych rozwijanych przez chiński koncern Huawei. Zastosowanie akceleratora ML pozwoliło na stworzenie miniaturowej przystawki pasującej do każdego długopisu. Pewną niedogodnością urządzenia jest związana z wykształconą przez uczącą się maszynę nietolerancję na pewne słowa.

Autorzy: Aleksander Sułek, Przemysław Soból, Bartłomiej Chyliński, Aysel Bayraktar

J-ZI

Mamy rok 2030. Życie ludzi stało się bardzo wygodne. Nie musimy już wykonywać wielu rzeczy samodzielnie, ponieważ nasze otoczenie jest „Życiem Smart” ー smart miasta, domy, komunikacja, obsługa klienta. Zniwelowaliśmy ー znany z przeszłości, kłopotliwy i nieefektywny ー kontakt z drugim człowiekiem. Pojawiła się jednak pewna niedogodność. Jest nią utrata kontaktu z własnymi emocjami, ciałem i ogólnym samopoczuciem. Właśnie dlatego powstało J-ZI ー proteza do rozpoznawania wyrażanych emocji, kapsuła pozwalająca zrozumieć ludziom, jak się czują. J-ZI ma doskonały design, dzięki któremu pasuje do każdego wnętrza i jest tak prosta w użyciu, jak sprawdzanie pogody za oknem za pomocą smartfona.

Autorzy: Julia Wrzosek, Iga Bernady, Zofia Figura

j zi namiot

Zdjęcia: materiały własne | Wystawa prac studentów School of Form