Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Międzynarodowy warsztat: Zmiana przez design lub katastrofę – życie (społeczne) po pandemii

float_intro: images-old/2015/zmiana_przez_design_lub_katastrofe.jpg

Żyjemy w nieprzewidywalnych czasach, w których do takich globalnych problemów jak kryzys klimatyczny czy przyspieszające rozwarstwienie społeczne dochodzi jeszcze zagrożenie epidemiczne. Potrzebujemy zmiany. Dokonanie jej możliwe jest przez projektowanie lub katastrofę.

Razem z Katedrą Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu zapraszamy wszystkich zainteresowanych komunikacją interkulturową na warsztaty do niemieckiego Oerlinghausen. Studenci oraz wykładowcy z Polski, Niemiec i Norwegii wspólnie zastanowią się, gdzie jest i dokąd zmierza nasza cywilizacja, a także stworzą wizję tego, jak chcemy żyć w postpandemicznej rzeczywistości.

Na warsztaty można się zapisywać do 20.07.2020 r. przez formularz zgłoszeniowy.

1–7 sierpnia 2020
Oerlinghausen, Niemcy

O projekcie

#gamechanger – tak można powiedzieć o sytuacji epidemicznej na świecie z różnych względów: zmiana układu sił oraz społecznych zachowań, relacji i interakcji, a także pierwszy konflikt, w którym człowiek nie występuje przeciwko człowiekowi.

Z jednej strony żyjemy w nieprzewidywalnych czasach świata VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (Volatility), niepewnością (Uncertainty), złożonością (Complexity) oraz niejednoznacznością (Ambiguity) – gdzie proste planowanie strategiczne staje się nieadekwatnym sposobem funkcjonowania w tzw. rzeczywistości społecznej. Z drugiej – mamy niezbity dowód na to, że zmiana jest konieczna, bo do kryzysu klimatycznego i przyspieszającego rozwarstwienia społecznego dołączyło jeszcze zagrożenie epidemiczne.

Wielu dziś zastanawia się, jak animować i moderować zmianę społeczną w drodze do zrównoważenia. Również i my uczestniczymy w takiej dyskusji, przekonując, że zmiana jest możliwa albo przez projektowanie, albo przez katastrofę.

Podczas warsztatu zastanowimy się nad tym, gdzie – jako cywilizacja – jesteśmy i dokąd zmierzamy. Interesuje nas zbudowanie pewnej projekcji tego, jak chcemy i potrzebujemy żyć w postpandemicznej rzeczywistości.

Interesującą ramą interpretacji wydaje się być proksemika, która określa adekwatne ramy przestrzeni dla społecznego działania i współdziałania: czy koncepcja „dystansów” Edwarda Halla jest nadal aktualna w nowej rzeczywistości? Czy potrzebujemy na nowo zdefiniować dystans osobisty, społeczny i publiczny? Jeszcze nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak będziemy funkcjonować w postpandemicznej rzeczywistości. Niewykluczone, że głównym pytaniem będzie nie „czy” nastanie nowa umowa społeczna, ale „jak” będzie brzmiała. W literaturze przedmiotu związanej ze zmianą paradygmatu w projektowaniu pisze na jej temat wielu badaczy (T. Brown 2012, E. Manzini 2015, D. Norman 1988, V. Papanek 1971, J. Thackara 2015).

Mamy trzy wyjścia:

  1. być biernym obserwatorem zmiany – konsekwencją jest nieprzewidywalność;
  2. zrobić wszystko, żeby wrócić do tego, co było;
  3. a może to jest ten moment, kiedy możemy potraktować obecną sytuację jako predyktor do animowania i moderowania zmianą społeczną – change by design (not disaster).

Metoda warsztatowa

Krok po kroku poznamy i zgłębimy myślenie projektowe. Będziemy pracować w małych interdyscyplinarnych, wielokulturowych zespołach, wspierając się wiedzą z zakresu dynamiki grupowej. Pracując nad konkretnymi problemami związanymi z analizą aktualnej sytuacji, postaramy się pobudzić kreatywność i wyobraźnię uczestników. Będziemy pracować przy użyciu różnych technik i kreatywnych narzędzi, aby w prosty i przyjazny dla użytkownika sposób spisać rozwiązania problemów z zakresu projekcji społecznej rzeczywistości po pandemii koronawirusa. Szukamy nowych sposobów organizacji przestrzeni – zarówno tej indywidualnej, jak i społecznej, z której wszyscy będziemy korzystać w nowych warunkach i z nowymi (nierzadko) trudnymi doświadczeniami. Celem naszej pracy jest wykorzystanie wspólnie skonstruowanych prototypów w prawdziwym świecie.

Dla kogo?

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych komunikacją interkulturową poniżej 27. roku życia – studentów uniwersytetów z Polski, Niemiec i Norwegii, z różnych kierunków studiów i dziedzin wiedzy, nie tylko projektantów, ale też wszystkich ciekawych świata i jego zmiany; zmotywowanych do pracy warsztatowej w interkulturowym i interdyscyplinarnym zespole.

Pracujemy w trzech językach: angielskim, niemieckim i polskim.

Zapisy do 20 lipca 2020 r. przez formularz

Prowadzenie

  • dr Dorota Płuchowska – trener komunikacji interkulturowej, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS
  • dr Mariusz Wszołek – projektant i wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS
  • dr Krzysztof Moszczyński – projektant i wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS
  • dr Thomas Lewe – projektant i wykładowca w Volda University College

Data i miejsce

01–07.08.2020 r.

Villa Welchen, Am Lehmstich 15, Oerlinghausen (villawelschen.de)

Koszt

70 euro (pobyt/nocleg/wyżywienie/materiały) + koszty podróży (po zakończeniu projektu nastąpi zwrot kosztów podróży do 60 proc.)

Kontakt w sprawach merytorycznych

  • dr Dorota Płuchowska (DE)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • dr Mariusz Wszołek (EN i PL)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kontakt w sprawach organizacyjnych

  • Maria Chojnacka

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Literatura

  • Brown, T., & Katz, B. (2011). Change by design. Journal of product innovation management, 28(3), 381-383.
  • Manzini, E. (2015). Design, when everybody designs: An introduction to design for social innovation. MIT press.
  • Norman, D. A. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. Basic Civitas Books.
  • Norman, D. (2013). The design of everyday things: Revised and expanded edition. Basic books.
  • Norman, D. (2009). The design of future things. Basic books.
  • Papanek, V., & Fuller, R. B. (1972). Design for the real world (p. 22). London: Thames and Hudson.
  • Thackara, J. (2006). In the bubble: Designing in a complex world. MIT press.