Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Uniwersytet SWPS na 24. Festiwalu Nauki

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/festiwal_nauki_2020.jpg

Jak co roku Uniwersytet SWPS jest partnerem Festiwalu Nauki, który od 24 lat nie traci na popularności. Zapraszamy na ciekawe wykłady, przygotowanych przez wykładowców z Uniwersytetu SWPS, z zakresu, m.in. lingwistyki, inteligentnego tłumaczenia, psychologii i prawa karnego. Spotkania i wykłady odbywać będą się w formie online. Linki do transmisji będą dostępne niebawem. 

Zapisy na zajęcia dla szkół prowadzone są przez Biuro Festiwalu Nauki. Więcej informacji »

18-27 września
online

Program festiwalu

19 WRZEŚNIA

11.00-11.45

 

21 WRZEŚNIA

11.00-11.45

20 WRZEŚNIA

11.00-11.45

12.00-12.45

15.00-15.45 

 

Opisy spotkań

Lingwistyka komputerowa i sztuczna inteligencja w tłumaczeniu

Od kilku lat zaawansowane narzędzia komputerowe są powszechnie stosowane na rynku tłumaczeń. Przekład wspomagany komputerowo jest codziennością większości tłumaczy, profesjonalne agencje w coraz większym zakresie zaprzęgają do pracy systemy tłumaczenia maszynowego, a rolę słownika przejmują wyspecjalizowane programy konkordancyjne. Te nowoczesne narzędzia są efektem pracy programistów i językoznawców, przyjrzymy się zatem zasadom ich działania z szerokiej perspektywy. Wykład będzie dotyczył podstaw mechaniki korpusów językowych, leksykografii terminologicznej i modelowania terminograficznego, a także mechanizmów tłumaczenia wspomaganego komputerowo i tłumaczenia maszynowego. Zapoznamy się z tymi narzędziami z perspektywy tłumacza i przekonamy się, że wiedza językoznawcza jest tak samo ważna, jak umiejętność programowania - zaś skuteczne korzystanie z najnowszych zdobyczy techniki wymaga nie tylko znajomości instrukcji obsługi danego programu, ale także dobrze rozwiniętych kompetencji translatorskich.

mgr Marcin Szwed – filolog anglista, tłumacz przysięgły języka angielskiego, tłumacz konferencyjny. Jako dydaktyk i badacz przekładu w Uniwersytecie SWPS zajmuje się nauczaniem tłumaczenia tekstów specjalistycznych, podstaw tłumaczenia ustnego i korzystania z narzędzi do przekładu wspomaganego komputerowo.

Posłuszni — czy rzeczywiście aż do bólu?

Badania Stanleya Milgrama nad posłuszeństwem wobec autorytetu są jednymi z najważniejszych w historii psychologii. Pokazały, że w latach 60. XX wieku przeważająca większość uczestników eksperymentów była gotowa razić prądem drugiego człowieka (prawdopodobnie aż do jego śmierci) tylko dlatego, że oczekiwał tego eksperymentator. Czy dziś byłoby inaczej? Co wiemy o naturze posłuszeństwa w trzeciej dekadzie XXI wieku? Czy są jakieś przesłanki, by myśleć, że zachowalibyśmy się lepiej? W trakcie wykładu spróbujemy odpowiedzieć także na pytanie co my sami możemy zrobić, by zmniejszać rozmiary patologicznego posłuszeństwa.

dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS – zajmuje się psychologią wpływu społecznego. Interesuje się także metodologią badań psychologicznych, marketingiem i nowymi technologiami. Pracę naukową łączy z praktyką marketingową. Prowadzi szkolenia w dziedzinie psychologii społecznej, manipulacji i perswazji. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego.

Populizm penalny: zmiany w prawie karnym jako sposób na przypodobywanie się obywatelom

Populizm penalny jest zjawiskiem polegającym na takim kształtowaniu przepisów karnych, w których udział ekspertów jest ograniczony, a przy uchwalaniu przepisów dużą rolę odgrywają emocje, przekonania polityczne, doznania, czy też chwilowa potrzeba. Często ma też miejsce kształtowanie przepisów w ujęciu konieczności, czy swego rodzaju obowiązku celem przypodobania się społeczeństwu wsparte „medialnymi doniesieniami” na temat określonej kategorii przestępstw. W ostatnich latach przejawy te (poza tym że są bardzo niebezpieczne dla obywatela) dostrzegane są na wielu płaszczyznach, wspomnieć można chociażby o tzw. „ustawie o bestiach” pisanej na kolanie i w chwilowej potrzebie bez w zasadzie głębszej refleksji i dyskusji w szerokim gronie naukowców, czy też podwyższaniem odpowiedzialności karnej za przestępstwa związane z wolnością seksualną i obyczajnością, a także wprowadzeniem tzw. „Rejestru Pedofilów”. Najbardziej widoczne i skrajne przejawy populizmu penalnego obserwujemy w obszarze nowelizacyjnym przygotowanym „pod płaszczykiem” walki z pandemią koronawirusa. W związku z nią wprowadzone zostają przepisy które nie mają nic wspólnego z ową pandemią, a dodatkowo wcześniej zostały skierowane przez Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego jako budzące w jego ocenie wątpliwości w ujęciu legislacyjnym. Te same przepisy już wprowadzone tarczami antykryzysowymi - Prezydenta wątpliwości nie budziły (!). Spróbujemy opowiedzieć o tym, gdzie jest granica pomiędzy populizmem penalnym, politycznymi celami, a zwyczajną dobrą legislacją karną.

dr hab. Teresa Gardocka, prof. Uniwersytetu SWPS – doktor habilitowana nauk prawnych, profesor Uniwersytetu SWPS, Dyrektor Instytutu Prawa, w latach 2016–2019 dziekan Wydziału Prawa, a w latach 2011-2016 prorektor ds. współpracy międzynarodowej na Uniwersytecie SWPS. Wybitna specjalistka w zakresie prawa i postępowania karnego. Autorka licznych podręczników, książek i artykułów naukowych.

dr hab. Dariusz Jagiełło, prof. Uniwersytetu SWPS – doktor habilitowany nauk prawnych, profesor Uniwersytetu SWPS, Zastępca Dyrektora Instytutu Prawa, Rzecznik Dyscyplinarny ds. Nauczycieli Akademickich, w latach 2017-2019 prodziekan ds. nauki Wydziału Prawa Uniwersytetu SWPS. W latach 2007-2010 odbył aplikację prokuratorską zakończoną złożeniem państwowego egzaminu prokuratorskiego. Od 2011 roku czynnie wykonuje zawód radcy prawnego. Autor licznych podręczników, książek, artykułów naukowych i opracowań w pracach zbiorowych. Specjalizuje się w prawie karnym materialnym, prawie karnym procesowym oraz kryminalistyce.

Wywiad przeprowadzi red. Agnieszka Gozdyra – dziennikarka telewizji Polsat, wykładowca na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna Uniwersytetu SWPS

O projekcie „Ludzie z fabryki porcelany”

Serwis porcelanowy „Ślad człowieka” powstał na fabrycznej linii produkcyjnej. Został wykonany przez robotników pracujących w rękawiczkach, których palce zanurzono w solach kobaltu. Ślad ich dotyku pozostawał niemalże niewidoczny aż do czasu wypału, gdy kobalt stał się ciemnoniebieski. W ten sposób porcelana stołowa zachowała dotyk rąk pracowników ujawniając rolę „czynnika ludzkiego” w produkcji przemysłowej. Naczynia „Ślad człowieka” zostały wyprodukowane jako część projektu „Ludzie z fabryki porcelany” realizowanego w jednej z najstarszych fabryk ceramicznych w Polsce. Główny cel projektu to krytyczna analiza relacji człowiek-technologia. Naczynia porcelanowe bywają zwykle traktowane jako przedmioty kolekcjonerskie i ceni się je przede wszystkim za estetykę. Mniej uwagi poświęca się samemu procesowi produkcji. Wskazanie roli różnego rodzaju wiedzy i umiejętności, potrzebnych do wytworzenia porcelanowych naczyń, może ułatwić uchwycenie wrażliwości twórców tych naczyń, a także skłonić użytkowników porcelany do refleksji. Kuratorami projektu są Ewa Klekot oraz Arkadiusz Szwed.

mgr Arkadiusz Szwed – reprezentant pokolenia ceramików dla których proces technologiczny w ceramice jest celowo i świadomie zaburzany przez projektanta w celu uzyskania formy pokazującej relację między procesem a dziełem. Zajmuje się zarówno w dizajnem użytkowym, twórczością konceptualną i edukacją z dziedziny wzornictwa przemysłowego. Jego prace to kolaż wiedzy technicznej, wrażliwości i kreatywności.

dr Ewa Klekot – antropolożka, tłumaczka, kuratorka. Adiunkt w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS; wykłada w School of Form i na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne. Zajmuje się też antropologicznymi badaniami dziedzictwa i muzeum, zwłaszcza społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, a także materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek, eksponat muzealny.

Czy młodzi uratują świat?

Poprzez dyskusję chcemy zaproponować uczestnikom Festiwalu nakreślenie portretu współczesnego pokolenia młodych dorosłych Polaków. Omówimy, jak różnią się od przedstawicieli starszych pokoleń, a co ich różnicuje wewnętrznie, pod kątem: aspiracji życiowych i dążeń, wchodzenia w dorosłość, czy zaangażowania w życie publiczne. Ważnym elementem w naszej dyskusji będzie kryzys klimatyczny jako zjawisko w największym stopniu dotyczące najmłodszych pokoleń. Przyjrzymy się temu, jak młodzi patrzą na swoją przyszłość i przyszłość planety i jaki mają do tego stosunek. Opowiemy o wynikach badań prowadzonych w ośrodku Młodzi w Centrum Lab. Wystąpienie będzie miało charakter wywiadu, który poprowadzi red. Wawrzyniec Smoczyński.

dr Justyna Sarnowska – socjolożka, koordynatorka ośrodka Młodzi w Centrum Lab. Aktywna na polu badawczym w projektach poświęconych młodzieży licealnej, studentom, absolwentom i szeroko pojętej grupie młodych dorosłych. Zajmuje się takimi tematami, jak: socjalizacja i relacje międzypokoleniowe, dobrostan, aspiracje edukacyjno-zawodowe, dążenia życiowe i wartości młodych, przejścia z edukacji na rynek pracy, mobilność i migracje ludzi młodych, wchodzenie w dorosłość. Zainteresowana także rozwojem metod i technik badań społecznych, zwłaszcza jakościowych badań podłużnych.

dr Dominika Blachnicka-Ciacek – socjolożka wizualna. Zajmuje się badaniem relacji między miejscem, przestrzenią i pamięcią w kontekstach postkonfliktowych, migracyjnych i uchodźczych z wykorzystaniem metod socjologii i antropologii wizualnej (film, fotografia, interwencja społeczna) w trzech obszarach: - Antropologia pamięci i migracji i afektywne aspekty doświadczeń migracyjnych szczególnie na obszarach objętych konfliktem i terenach pokonfliktowych; - Integracja i polityka goszczenia migrantów i uchodźców w miastach ze szczególnym uwzględnieniem roli przestrzeni publicznej; - Wyzwania globalne związane z mobilnością, szczególnie zmiany klimatyczne, sprawiedliwość ekologiczna oraz nowe formy (kryzysowych) wspólnotowości i sposobów (prze)trwania.

 

festiwal nauki logo 300

logo ogolne 01e

Termin i miejsce

18-27 września 2020 r.

Kontakt

Koordynator XXIII Festiwalu Nauki w Uniwersytecie SWPS
dr Agnieszka Kowalczewska
e-mail: [email protected]